Klasszikus

Album a hangzó múltból

2002.09.27. 00:00
Ajánlom
Megítélhető-e egy zenei teljesítmény hangfelvétel alapján? A kérdés persze nem mai, de talán nem kevésbé aktuális, mint 20-30 évvel ezelőtt, amikor Pernye András erről elmélkedett. Tudom, tudom. Más idők, más fordulatszám. Az Ô idejében még igen gyatra minőségű, recsegő-ropogó hanglemezek jellemezték a Hi-Fi-t is, szó sem volt digitális technikáról, DAT-ról, CD-ről, DVD-ről.

Megítélhető-e egy zenei teljesítmény hangfelvétel alapján? A kérdés persze nem mai, de talán nem kevésbé aktuális, mint 20-30 évvel ezelőtt, amikor Pernye András erről elmélkedett. Tudom, tudom. Más idők, más fordulatszám. Az Ő idejében még igen gyatra minőségű, recsegő-ropogó hanglemezek jellemezték a Hi-Fi-t is, szó sem volt digitális technikáról, DAT-ról, CD-ről, DVD-ről.

Pernye valami olyasmit mond, hogy zongoristát, énekest csak-csak meg lehet ítélni, de karmestert szinte lehetetlen. Miért van mégis olyan nagy reneszánsza az archívumokból elővarázsolt, digitálisan úgy-ahogy megtisztított, feltuningolt felvételeknek? Szívesen mondanám, hogy nyilván a hagyományápolás okán, de alighanem nagyot tévednék. Akkor viszont marad a legkézenfekvőbb magyarázat: ezt keresi a piac. De miért? Miért hallgat valaki szívesebben egy, helyenként szinte felismerhetetlenül szóló mono felvételt, mondjuk a Till-ből, amikor többtucatnyi jobb kiadvány kapható?

Ennek számtalan magyarázata lehet.

Ebből az egyik, hogy aki egy ilyen lemezt hallgat, fölfedezni vél valamit a régi szép időkből. A boldog berlini békeévekből. Megtudhat valamit arról, mit gondoltak (zenei) elődeink a bécsi klasszikáról. Hogyan látták és láttatták kortársaikat. Mert bőven volt mit megmutatniuk. A tisztelt publikum pedig lányos zavarában alig tudta eldönteni, hova is menjen aznap este. A Staedtische Operába Bruno Walterhez, a Staatsoperbe Erich Kleiberhez, a Krollba Klemperert hallgatni vagy a Berlini Filharmonikusok hangversenyére Furtwaenglerrel? A nagy ötösből csak Toscanininek nem jutott állandó hely.

Hiába. A bőség zavara.

Kleiber mindenevő volt. Képes volt egymás utáni estéken vezényelni például a Salomét, a Mesterdalnokokat és a Rózsalovagot. De ő mutatta be a Wozzeket, vezényelte a berlini bemutatóját Bartók, Milhaud, Sztravinszkij vagy Schönberg műveinek.

Discográfiájában 49 szerző (Bachtól mondjuk Dallapiccoláig) szerepel.

A hangfelvételekkel némileg hadilábon állt, pontosan tudva, hogy ezek legfeljebb kiragadott pillanatai valami megfoghatatlan s állandóan változó, rögtönzésszerű csodának, de tisztában volt a gramofon jelentőségével, a kortárs zene terjesztésének fontosságával.

54 lemeztársaságnak készített felvételeket. Erősen redukált zenekarral, egy óriási tölcsér előtt, addig ismételgetve az adott zeneművet, míg mind zeneileg, mind technikailag sikeresnek nem volt mondható.

Kleiber és a Telefunken nagy korszaka 1930-ban kezdődött. Alig négy és fél év alatt 103 oldalnyi zenét rögzített, amiből 85-öt a Berlini Filharmonikusokkal. Johann Strausstól Janácekig.

E lemezen hallható utolsó berlini felvétele is. Három héttel búcsúkoncertje után Schubert befejezetlenjével mondott istenhozzádot Berlinnek, Németországi karrierjének és egy szebb évszázadnak.

1935-öt írtak a naptárak.

A lemezen hallható előadásokkal persze nem muszáj egyetérteni. Van, amelyiknek a tempója okoz meglepetést, másoknál az agokikák. Néhol hiányoznak az ismétlések, máshol hihetetlenül szólnak a rezek. Mintha egy régi-régi fényképalbumot lapozgatnánk. Az emberek ismerősek, de a ruhák, a környezet szokatlan. S valamiért mégis tetszik. Csak az emlékezet tenné? Ki tudja. Családi albumot lapozgatva nem mondjuk egy-egy megsárgultmegbarnult fénykép láttán, hogy ez tetszik, ez meg nem. Csak időről időre elővesszük. Mert ez is az életünk része. Az örökségünk.

Így kell hallgatni.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Géppel dedikálták Bob Dylan új könyvét, a Nobel-díjas zenész bocsánatot kért

599 dollárért (234 ezer forint) árulták Bob Dylan legújabb könyvének azon kilencszáz példányát, amelyek a Nobel-díjas zenész, dalszerző „saját kezű aláírását” tartalmazzák, ám kiderült, hogy mégsem saját kézzel születtek.
Könyv

„Nem akarom elszpoilerezni a saját könyvemet!” – Mészáros Dorka a Lírástudók vendége

A fiatal író ifjúsági regények szerzőjeként kezdte karrierjét, most már felnőtteknek ír. Lendületes, vérfagyasztó krimije megjelenése alkalmából látogatott el a Lírástudók stúdiójába, ahol Grisnik Petra kérdezte.
Plusz

Tóth Krisztina, Székely Csaba és Erdős Virág kéziratára is lehet licitálni a Freeszfe aukcióján

A Freeszfe januárban ünnepli megalakulásának második évfordulóját. A támogatóik – színművészek, rendezők, írók, televíziós személyiségek, képzőművészek –felajánlásaiból az Egyesület online jótékonysági aukciót rendez december 17-én.
Klasszikus

Online formában újjászületett a Muzsika című lap

Újraindult a Muzsika komolyzenei kiadvány. Az online kiadvány ügyvezetője, megbízott főszerkesztője, Bonecz Ervin úgy fogalmaz, céljuk, hogy a megújult Muzsika – a hagyományok megőrzése mellett – merészen és inspirálóan mutassa meg a jelen zenei élet innovatív folyamatait.
Vizuál

Elhúzza az aranycsíkot a legújabb Kolodko-mini

Satuba fogott Rejtő-kötet és egy 14 karátos kisautó szerepel azokon a képeken, amelyeket Kolodko Mihály osztott meg közösségi oldalán.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Thür Sylvia hárfaművész

A művész négy évtizeden át volt a Magyar Állami Operaház Zenekarának oszlopost tagja, turnékon, hangversenyeken is rendszeresen részt vett. Halálhírét az intézmény osztotta meg közösségi oldalán.
Klasszikus interjú

„Kapcsolatot teremteni a fentiekkel” – Beszélgetés Oláh Patrikkal

Alighogy kitüntetéssel lediplomázott, már tanít is a Zeneakadémián. Ő komponálta a zenetörténet első lovári nyelvű miséjét, és döntőbe jutott az idei Bartók Világversenyen. Oláh Patrik zeneszerző gazdag díjgyűjteménye nemrég az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal bővült.
Klasszikus ajánló

Út a sötétségből a világosság felé – kortárs karácsonyi darab hallható a Zeneakadémián

A 21. századi zenetörténet egy monumentális alkotásának bemutatására készül a Filharmónia Magyarország: december 8-án a Zeneakadémia Nagytermében első alkalommal hallhatja a magyar közönség Hilarion Alfejev Karácsonyi oratóriumát.
Klasszikus magazin

Wagner-tenor és rockénekes – Peter Hofmannra emlékezünk

Az operarajongók alighanem Patrice Chéreau legendás Ringjéből emlékeznek Peter Hofmannra, miközben a német tenor jelentős könnyűzenei munkássággal is rendelkezett. Három videóval mutatjuk be sokoldalúságát.
Klasszikus ajánló

December 1-től látható a mozikban A mi Kodályunk második része

Petrovics Eszter dokumentumfilm-trilógiájának második része az I. világháborútól a Psalmus Hungaricus bemutatójáig kíséri figyelemmel Kodály Zoltán életét. A főszerepeket Fekete Gábor színművész és Radnóti Róza zongoraművész alakítják.