Klasszikus

Alexander Sitkovetsky: „Nagyon büszke vagyok az orosz zenei örökségemre”

2025.10.09. 09:35
Ajánlom
Maga Yehudi Menuhin hívta el Moszkvából a nyolcéves tehetséget Londonba, hogy az ő iskolájában tanuljon. Ma szólistaként és kamarazenészként is otthonosan mozog a világ minden pontján, jelenleg a wrocławi NFM Leopoldinum Orchestra művészeti igazgatója. Egyformán büszke orosz és brit gyökereire is – zenei identitása univerzális. A magyar közönség októberben találkozhat vele a Zeneakadémián a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjein, ahol Haydn 3. hegedűversenyét játssza Takács-Nagy Gábor vezényletével.  

Oroszországban született, de sokan brit hegedűművészként tartják számon. Okoz ez bármi ellentmondást önben?

Azt hiszem, mindkét identitásom nagyon komfortos számomra. Hétéves koromban jöttem az Egyesült Királyságba, és úgy ötéves korom óta vagyok brit állampolgár, ezért teljesen normális, hogy egyesek brit zenészként tekintenek rám. Én személy szerint úgy érzem, hogy a zenei identitásom meglehetősen univerzális, mert volt szerencsém nagyon sok különféle zenei háttérrel rendelkező embertől tanulni – ez komoly hatással volt rám. Nagyon büszke vagyok az orosz zenei örökségemre, de rendkívül hálás vagyok azért is, hogy Európában tanulhattam és fejlődhettem zenészként.

Hogy emlékszik vissza a gyerekkorára? Édesapja dalszerző-gitáros, édesanyja zongorista volt – úgy képzelem, éjjel-nappal jelen volt az életükben a zene.

Az biztos, hogy sok zene szólt nálunk otthon, de nincs olyan emlékem, hogy valaha arra kényszerítettek volna, hogy én is zenéljek, vagy ott legyek, ahol a muzsika szól. Apám sikeres rockzenész volt, és nagyon sokat turnézott az Autograph nevű zenekarával, édesanyám pedig nagyon sok időt töltött a Moszkvai Konzervatóriumban – keresett zongorista volt, egyszerre 3-4 tanárral és az ő tanítványaikkal dolgozott együtt. Természetesen előfordult, hogy édesanyám otthon tartott órát, vagy nálunk próbáltak, olyankor én is ott szaladgáltam körülöttük. Ezzel együtt sosem éreztem úgy, hogy nálunk folyton szól a zene. De ha volt valami, amit igazán szerettem, az Prokofjev Péter és a farkas című műve, a másik pedig Benjamin Britten Zenekari kalauz fiataloknak című darabja. Ezeket szinte minden nap meghallgattam.

Ilyen zenei háttérrel szinte magától értetődőnek tűnik, hogy korán elkezdett zenélni. Nyolcévesen már hegedűművészként lépett fel Montpellier-ben!

Nagyon szerencsés vagyok, hogy egészen kicsi koromtól támogató légkör vett körül.

A családomban sok zenész van, akik már a kezdetektől segítettek és bátorítottak engem.

Volt egy különösen jó tanárom, aki fantasztikusan tudott bánni a fiatal diákokkal – rengeteget köszönhettem neki, többek között a fellépéseimet is.

picture_77265Cal_VincyNg-125411.jpg

Alexander Sitkovetsky (Fotó/Forrás: Vincy Ng / Budapesti Fesztiválzenekar)

Hétévesen kezdett el a Yehudi Menuhin Iskolába járni London mellett – mi volt az intézmény legfontosabb jellemzője?

Csodálatos pillanatokat éltem meg a Yehudi Menuhin Iskolában, és rengeteget adott az ott töltött nyolc év. Az iskola legnagyobb erőssége valószínűleg a tantárgyak sokszínűségében rejlik. Nagy hangsúlyt fektetnek a kamarazenére és a zenekari munkára, de alaposan felkészítettek a szóló játékra is. Számos fellépési lehetőségünk volt, ami fiatalon kiemelten fontos, mert segít fejleszteni a színpadi jelenlétet.

Milyen benyomásokat szerzett Yehudi Menuhin óráin? Milyen ember volt?

Élénken emlékszem rá, de azt nagyon sajnálom, hogy olyan fiatal voltam, amikor közel kerültem hozzá. Hihetetlenül kedves és támogató volt velem, és miatta kötöttem ki az Egyesült Királyságban, hiszen ő hívott meg engem, az édesanyámat és a tanáromat az iskolájába. Az egyik legkedvesebb emlékem Lord Menuhinról az, amikor tizenhárom évesen az ő vezényletével adtam elő Mendelssohn hegedűversenyét Budapesten.

Szólókarrierje mellett van egy triója is. Mi a különlegessége a Sitkovetsky Triónak?

Soha nem gondolkodtam rajta, mi a különlegességünk, mert őszintén szeretjük a teljes repertoárunkat.

Az utóbbi időben viszont több lehetőségünk nyílt együtt dolgozni kortárs zeneszerzőkkel új programokon és projekteken. Az elmúlt három évben öt új művet rendeltünk meg, ami nagyon izgalmas, mert segít bővíteni a zongoratrió műsorkínálatát, ami ugyan nem hatalmas, de nagy valószínűséggel magában foglalja a valaha írt legjobb zeneművek egy részét. A trió fontos része a karrieremnek, és elképesztő belegondolni, hogy 2027-ben ünnepeljük a csapat huszadik évfordulóját. Repül az idő!

Nem ez az első alkalom, hogy együtt muzsikál a Fesztiválzenekarral Budapesten. 2024-ben játszott a Koncert a Békéért című eseményen az együttessel. Hogy emlékszik vissza erre az élményre?

Fischer Iván karmesterrel és a Budapesti Fesztiválzenekarral való fellépésem muzsikusként minden bizonnyal az egyik legemlékezetesebb zenei élményem volt. (Az ukrán Diana Tishchenko és az orosz Alexander Sitkovetsky a párbeszéd és a béke mellett felszólalva játszottak duettet a zenekar koncertjén – a szerk.) Nagyon sokat jelentett számomra, hogy egy ilyen érzelmes, szívből jövő és megható eseményen debütálhattam velük. Keserédes este volt: zeneileg izgalmas, mégis szívszorító. Összességében az egész előadás hihetetlenül felemelő volt, és nagyon büszke vagyok rá, hogy kivehettem belőle a részem.

Forrás: Budapesti Fesztiválzenekar

A hegedűművész budapesti koncertjeiről bővebb információt itt talál.

Fejléckép: Alexander Sitkovetsky (fotó/forrás: Vincy Ng / Budapesti Fesztiválzenekar)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Vizuál

Josef Mengele a pokolban

Mi történik, ha a gonosz soha nem bánja meg tetteit? Kirill Szerebrennyikov új filmjében testközelből ismerhetjük meg Josef Mengele háború utáni életét. Meglehet, a kétórás pszichothriller a náci bűnös pokoljárásáról szól, a rendező egyúttal a néző világképét is megingatja.
Jazz/World

Ősi dallamok új fénytörésben – lemezbemutató koncertre készül a Hunclorique

A nyári teltházas Müpa-koncert és sikeres európai miniturné után december 11-én a Fonóban mutatja be új lemezét a Hunclorique. Boggie és Petruska együttese unikálisan ötvözi a magyar népzene motívumait az urbánus akusztikus hangzással.
Klasszikus

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Vizuál

Közös gondolkodásra invitál a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál

November 26–30. között a 14. Budapesti Zsidó és Izraeli Filmfesztivál ismét elhozza Budapestre a zsidó és izraeli filmművészet legizgalmasabb alkotásait. A vetítéseket beszélgetések és kísérőprogramok egészítik ki,

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Mentorprogram indult Rolla János emlékére

Új művészekkel bővül az Óbudai Társaskör rezidenseinek köre: 2026-ban a Szigeti Quartet és Magyar Valentin zongoraművész viselheti a címet. Ugyancsak jövőre elindul a Rolla János Kamarazenei Műhely Alapítvány mentorprogramja az intézményben.
Klasszikus magazin

A mi Zeneakadémiánk – vallomások a 150 éves Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről

Iskola, koncertterem, a zene szentélye – a Zeneakadémia palotája sok-sok mindent jelent muzsikusok és hétköznapi zenebarátok számára. Az intézmény 150. születésnapja alkalmából kiváló művészeket, egykori zeneakadémistákat kértünk, akik azóta már fellépőként vagy oktatóként is visszatértek az épületbe, hogy osszák meg egy kedves vagy más okból emlékezetes történetüket az intézményről.
Klasszikus interjú

Keller András: „A művészet a világ átörökítésének nagy lehetősége”

Ismét megrendezi egynapos kortárs fesztiválját a Concerto Budapest, november 16-án a BMC-ben. A hallgatás napja központi szerzője a nemrég elhunyt Szofija Gubajdulina lesz. A vele való közös munkárólis kérdeztük az együttes főzeneigazgatóját.
Klasszikus ajánló

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Klasszikus ajánló

Az opera ezer arca – fiatal énekesekkel koncertezik a Szent István Filharmonikusok

Varázslatos operavilág a Zeneakadémián: a Gaudeamus 2 – Az opera ezer arca című koncerten Mozart, Verdi, Donizetti és Rossini legismertebb áriái kelnek életre, hősies, komikus és tragikus pillanatokat tárva a közönség elé.