Klasszikus

Alina Ibragimova: "Szeretem, ha a hegedűm kiszámíthatatlan"

2012.08.07. 06:49
Ajánlom
Alina Ibragimova orosz hegedűművész fiatal kora ellenére együtt dolgozott már a Gidon Kremer vezette Kremerata Balticával és olyan karmesterek vezették játékát, mint Valery Gergiev, Sir John Eliot Gardiner vagy Paavo Järvi. Számos jelentős európai koncertteremben megfordult már és három éve felvette zenei térképére a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivált is. Idén - nem meglepő módon és további kaposvári hangversenyek mellett - Sosztakovics darabjának előadásában működik közre az augusztus 14-i nyitókoncerten.

- Minden nemzet zenéjének megvannak a maga sajátos, csak rá jellemző jegyei. Az orosz muzsikának Ön szerint mi a veleje?

- Azt gondolom, hogy az orosz zenének speciális érzelmi mélysége és kifejező ereje van, amit azt hiszem, én mindig is a becsületességgel és a térrel magyaráztam. Természetesen jellemzők a népzenei hatások is, melyek markánsan megkülönböztetik más népek zenéjétől.

- A szólókarrier mellett sokat kamarázik. Milyen tulajdonságok kellenek ahhoz, hogy mindkét feladatot megfelelő szinten lássa el?

- Mint zenésznek azt gondolom, nagyon fontos több irányba is próbálkozni, továbbá jó, ha a muzsikus rugalmas és magáévá tudja tenni a különböző szabályokat és stílusokat. Ez a legjobb mód, hogy többet tanulj a zenéről és hogy új utakat találj.

- A Kremerata Balticának néhány alkalommal szólistája is volt Bach és Mozart hegedűversenyeiben. Van valamilyen különleges emléke Gidon Kremerrel kapcsolatban?

- Gidon mindig is óriási inspirációt fog jelenteni a számomra. Szerencsés vagyok, hogy néhány évig együtt dolgozhattam vele. Mindig is gyönyörű élmény volt játszani vele és megtapasztalni, hogy hogyan látja a zenét és az élet egészét. Ő az a valaki, aki soha nem hagyja abba a keresést, az alkotást. Hihetetlen példája lehet a zenészeknek és más művészeknek is.

- Júniusban két koncerten is játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét Londonban, először a London Symphony Orchestrával, majd az Orchestra of the Age of Enlightenmenttel (OAE). Az OAE-vel lemezre is rögzítette ezt a hegedűversenyt (a d-mollal együtt), Vladimir Jurowski vezényletével a Hyperion Recordsnál. Milyen új felfedezéseket tett e munkák során ebben a sokszor játszott, népszerű hegedűversenyben?

- Az e-moll Mendelssohn-hegedűverseny a kedvenc darabjaim közé tartozik és szerencsésnek érzem magam, hogy különböző zenekarokkal, karmesterekkel, más-más körülmények között is eljátszhattam. Számomra ezt a művet előadni nem szólózást, sokkal inkább kamarazenélést jelent, és mint minden kamarazene érzékeny reakciókat kíván az előadóktól és jobban együtt tartja azokat. Tehát a különböző idejű előadások nem lehetnek azonosak, mert minden egyes alkalommal új érzelmeket és nüanszokat fedezünk fel benne.

Bach, Vivaldi és Bieber műveiből részletek, km.: Alina Ibragimova

- Sűrű a nyár, augusztusban Magyarországon, Németországban, Ausztriában, ősszel Olaszországban és az USA-ban koncertezik. Hogyan őrzi meg fizikai és lelki erőnlétét?

- Minden zenész életének jelentős részét utazással tölti, nem alszik eleget és még folytathatnám a "káros szenvedélyek" sorát. Minden előadónak meg kell találnia a munka és a pihenés megfelelő arányát.

- Ön egy 1775-ös Anselmo Bellosio hegedűn játszik. Mit figyel meg egy hegedűn, amikor megszólaltatja azt? Próbált már egy-két új hegedűt is?

- Mindig nagyon nehéznek találtam a hangszerválasztást. Azt hiszem, a legfontosabb tulajdonság, amit megfigyelek egy hegedűn, hogy megszólít-e engem és hogy van-e saját személyisége. Ezek sokkal fontosabb szempontok, mint az, hogy a hangszer mindig azt csinálja, amit "mondok neki". Szeretem, ha a hegedűm és a vonóm kissé kiszámíthatatlan, mert ezek az előre nem látható körülmények is inspirálják a mindig másfajta előadást - még ha ugyanarról a darabról is van szó.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Tíz premierrel vág neki az új évadnak a húszéves Örkény Színház

A 2024/25-ös évadban összesen hét kortárs adaptációt mutat be a fővárosi teátrum, mások mellett Tompa Andrea és Parti Nagy Lajos szövegéből. A társulat nagyszabású arénakoncerttel ünnepli jubileumát jövő tavasszal.
Klasszikus

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Vizuál

Pedro Almodóvar nyerte a fődíjat a Velencei Filmfesztiválon

A Spanyol rendező legújabb filmjében az eutanázia és a klímaváltozás kérdéseivel is foglalkozik. A művész köszönőbeszédében arról is beszélt, hiszi, hogy minden ember alapvető joga méltósággal búcsúzni a világtól.
Könyv

Ebből a tíz könyvből kerül ki az idei Margó-díjas

Tizedik alkalommal adják át idén a Margó Irodalmi Fesztiválon a legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat, amelynek célja a kortárs irodalom és az olvasás népszerűsítése, valamint hogy ráirányítsa a figyelmet a pályakezdőkre.
Klasszikus

Egyedülálló művészeti élményt hozott idén is az MVM ZENERGIA gálakoncert

Az MVM kilencedik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA összművészeti koncertjét, ahol a klasszikus és könnyűzene mellett helyet kapott a vizuális élmény, valamint az irodalom.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.
Klasszikus ajánló

Fülbemászó 20. századi remekművek és örök kedvencek a Pannon Filharmonikusok új évadában

Titok címmel hirdette meg 2024/2025-ös évadát a Pannon Filharmonikusok, amely szeptember 12-én kezdődik Kesselyák Gergely Isteni költemény című bérletnyitó koncertjével a Kodály Központban.
Klasszikus beszámoló

Visszatérő vendégek – benyomások a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Tíz év nagy idő – mondta Marton Éva, amikor az Operaházban tartott zárógálán értékelte az idei énekversenyt, és valóban: sok száz énekest hallhattunk már a 2014-es indulás óta a világhírű művész nevét viselő, kétévente rendezett megmérettetésen.
Klasszikus hír

Egyedülálló művészeti élményt hozott idén is az MVM ZENERGIA gálakoncert

Az MVM kilencedik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA összművészeti koncertjét, ahol a klasszikus és könnyűzene mellett helyet kapott a vizuális élmény, valamint az irodalom.