Klasszikus

Alina Ibragimova: "Szeretem, ha a hegedűm kiszámíthatatlan"

2012.08.07. 06:49
Ajánlom
Alina Ibragimova orosz hegedűművész fiatal kora ellenére együtt dolgozott már a Gidon Kremer vezette Kremerata Balticával és olyan karmesterek vezették játékát, mint Valery Gergiev, Sir John Eliot Gardiner vagy Paavo Järvi. Számos jelentős európai koncertteremben megfordult már és három éve felvette zenei térképére a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivált is. Idén - nem meglepő módon és további kaposvári hangversenyek mellett - Sosztakovics darabjának előadásában működik közre az augusztus 14-i nyitókoncerten.

- Minden nemzet zenéjének megvannak a maga sajátos, csak rá jellemző jegyei. Az orosz muzsikának Ön szerint mi a veleje?

- Azt gondolom, hogy az orosz zenének speciális érzelmi mélysége és kifejező ereje van, amit azt hiszem, én mindig is a becsületességgel és a térrel magyaráztam. Természetesen jellemzők a népzenei hatások is, melyek markánsan megkülönböztetik más népek zenéjétől.

- A szólókarrier mellett sokat kamarázik. Milyen tulajdonságok kellenek ahhoz, hogy mindkét feladatot megfelelő szinten lássa el?

- Mint zenésznek azt gondolom, nagyon fontos több irányba is próbálkozni, továbbá jó, ha a muzsikus rugalmas és magáévá tudja tenni a különböző szabályokat és stílusokat. Ez a legjobb mód, hogy többet tanulj a zenéről és hogy új utakat találj.

- A Kremerata Balticának néhány alkalommal szólistája is volt Bach és Mozart hegedűversenyeiben. Van valamilyen különleges emléke Gidon Kremerrel kapcsolatban?

- Gidon mindig is óriási inspirációt fog jelenteni a számomra. Szerencsés vagyok, hogy néhány évig együtt dolgozhattam vele. Mindig is gyönyörű élmény volt játszani vele és megtapasztalni, hogy hogyan látja a zenét és az élet egészét. Ő az a valaki, aki soha nem hagyja abba a keresést, az alkotást. Hihetetlen példája lehet a zenészeknek és más művészeknek is.

- Júniusban két koncerten is játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét Londonban, először a London Symphony Orchestrával, majd az Orchestra of the Age of Enlightenmenttel (OAE). Az OAE-vel lemezre is rögzítette ezt a hegedűversenyt (a d-mollal együtt), Vladimir Jurowski vezényletével a Hyperion Recordsnál. Milyen új felfedezéseket tett e munkák során ebben a sokszor játszott, népszerű hegedűversenyben?

- Az e-moll Mendelssohn-hegedűverseny a kedvenc darabjaim közé tartozik és szerencsésnek érzem magam, hogy különböző zenekarokkal, karmesterekkel, más-más körülmények között is eljátszhattam. Számomra ezt a művet előadni nem szólózást, sokkal inkább kamarazenélést jelent, és mint minden kamarazene érzékeny reakciókat kíván az előadóktól és jobban együtt tartja azokat. Tehát a különböző idejű előadások nem lehetnek azonosak, mert minden egyes alkalommal új érzelmeket és nüanszokat fedezünk fel benne.

Bach, Vivaldi és Bieber műveiből részletek, km.: Alina Ibragimova

- Sűrű a nyár, augusztusban Magyarországon, Németországban, Ausztriában, ősszel Olaszországban és az USA-ban koncertezik. Hogyan őrzi meg fizikai és lelki erőnlétét?

- Minden zenész életének jelentős részét utazással tölti, nem alszik eleget és még folytathatnám a "káros szenvedélyek" sorát. Minden előadónak meg kell találnia a munka és a pihenés megfelelő arányát.

- Ön egy 1775-ös Anselmo Bellosio hegedűn játszik. Mit figyel meg egy hegedűn, amikor megszólaltatja azt? Próbált már egy-két új hegedűt is?

- Mindig nagyon nehéznek találtam a hangszerválasztást. Azt hiszem, a legfontosabb tulajdonság, amit megfigyelek egy hegedűn, hogy megszólít-e engem és hogy van-e saját személyisége. Ezek sokkal fontosabb szempontok, mint az, hogy a hangszer mindig azt csinálja, amit "mondok neki". Szeretem, ha a hegedűm és a vonóm kissé kiszámíthatatlan, mert ezek az előre nem látható körülmények is inspirálják a mindig másfajta előadást - még ha ugyanarról a darabról is van szó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Színház

Folytatódik a vita az SZFE körül, ezek a legújabb fejlemények

Megszólalt a kinevezett kuratórium két tagja, az egyetem diákjai videóban válaszoltak.
Zenés színház

„A művészet szépsége, hogy korlátok között szabadok lehetünk”

Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon felcsendülnek a Bánk bán című opera csodaszép, minden magyar számára ismerős dallamai. A Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében létrejövő produkció főbb szerepeiben Molnár Levente mellett Fischl Mónikát és Mester Viktóriát is láthatja majd a közönség. Az előadás karmesterével, a Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész Kesselyák Gergellyel a közelgő premier kapcsán beszélgettünk.
Színház

Színházi összefogás a koronavírus terjedése ellen

A Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság részvételével egyeztettek a budapesti teátrumok a nézőket és a színházakat érintő ajánlásokról.
Színház

Ősbemutatókkal és különlegességekkel készül új évadára a Thália

Augusztus 10-től teljes gőzzel zajlik a munka a Thália Színházban – ettől a naptól folytatódnak a Gyilkosság az Orient Expresszen című nagyszabású produkció próbái, és hamarosan elkezdődnek a felújítópróbák is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Az idei Arcus Temporum „házhoz megy”

A Pannonhalmi Főapátság kortárs művészeti fesztiváljának hangversenyeit élőben is közvetítik az arcustemporum.com oldalon, augusztus 21-23. között.
Klasszikus ajánló

„Fellélegzés” – Rövidesen indul az 5. Fesztivál Akadémia Budapest

Augusztus 20-tól rendezik meg az idei Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) koncertsorozatát a Zeneakadémián, a BMC-ben, a Hagyományok Házában és más helyszíneken. A rendezvényre több mint hatvan kiváló magyar művészt hívott meg Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezető. A „Fellélegzés” címet viselő fesztivál teljes programja elérhető a rendezvény honlapján, a hangversenyekre megkezdődött jegyértékesítés.
Klasszikus ajánló

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.
Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.