Klasszikus

Alina Ibragimova: "Szeretem, ha a hegedűm kiszámíthatatlan"

2012.08.07. 06:49
Ajánlom
Alina Ibragimova orosz hegedűművész fiatal kora ellenére együtt dolgozott már a Gidon Kremer vezette Kremerata Balticával és olyan karmesterek vezették játékát, mint Valery Gergiev, Sir John Eliot Gardiner vagy Paavo Järvi. Számos jelentős európai koncertteremben megfordult már és három éve felvette zenei térképére a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivált is. Idén - nem meglepő módon és további kaposvári hangversenyek mellett - Sosztakovics darabjának előadásában működik közre az augusztus 14-i nyitókoncerten.

- Minden nemzet zenéjének megvannak a maga sajátos, csak rá jellemző jegyei. Az orosz muzsikának Ön szerint mi a veleje?

- Azt gondolom, hogy az orosz zenének speciális érzelmi mélysége és kifejező ereje van, amit azt hiszem, én mindig is a becsületességgel és a térrel magyaráztam. Természetesen jellemzők a népzenei hatások is, melyek markánsan megkülönböztetik más népek zenéjétől.

- A szólókarrier mellett sokat kamarázik. Milyen tulajdonságok kellenek ahhoz, hogy mindkét feladatot megfelelő szinten lássa el?

- Mint zenésznek azt gondolom, nagyon fontos több irányba is próbálkozni, továbbá jó, ha a muzsikus rugalmas és magáévá tudja tenni a különböző szabályokat és stílusokat. Ez a legjobb mód, hogy többet tanulj a zenéről és hogy új utakat találj.

- A Kremerata Balticának néhány alkalommal szólistája is volt Bach és Mozart hegedűversenyeiben. Van valamilyen különleges emléke Gidon Kremerrel kapcsolatban?

- Gidon mindig is óriási inspirációt fog jelenteni a számomra. Szerencsés vagyok, hogy néhány évig együtt dolgozhattam vele. Mindig is gyönyörű élmény volt játszani vele és megtapasztalni, hogy hogyan látja a zenét és az élet egészét. Ő az a valaki, aki soha nem hagyja abba a keresést, az alkotást. Hihetetlen példája lehet a zenészeknek és más művészeknek is.

- Júniusban két koncerten is játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét Londonban, először a London Symphony Orchestrával, majd az Orchestra of the Age of Enlightenmenttel (OAE). Az OAE-vel lemezre is rögzítette ezt a hegedűversenyt (a d-mollal együtt), Vladimir Jurowski vezényletével a Hyperion Recordsnál. Milyen új felfedezéseket tett e munkák során ebben a sokszor játszott, népszerű hegedűversenyben?

- Az e-moll Mendelssohn-hegedűverseny a kedvenc darabjaim közé tartozik és szerencsésnek érzem magam, hogy különböző zenekarokkal, karmesterekkel, más-más körülmények között is eljátszhattam. Számomra ezt a művet előadni nem szólózást, sokkal inkább kamarazenélést jelent, és mint minden kamarazene érzékeny reakciókat kíván az előadóktól és jobban együtt tartja azokat. Tehát a különböző idejű előadások nem lehetnek azonosak, mert minden egyes alkalommal új érzelmeket és nüanszokat fedezünk fel benne.

Bach, Vivaldi és Bieber műveiből részletek, km.: Alina Ibragimova

- Sűrű a nyár, augusztusban Magyarországon, Németországban, Ausztriában, ősszel Olaszországban és az USA-ban koncertezik. Hogyan őrzi meg fizikai és lelki erőnlétét?

- Minden zenész életének jelentős részét utazással tölti, nem alszik eleget és még folytathatnám a "káros szenvedélyek" sorát. Minden előadónak meg kell találnia a munka és a pihenés megfelelő arányát.

- Ön egy 1775-ös Anselmo Bellosio hegedűn játszik. Mit figyel meg egy hegedűn, amikor megszólaltatja azt? Próbált már egy-két új hegedűt is?

- Mindig nagyon nehéznek találtam a hangszerválasztást. Azt hiszem, a legfontosabb tulajdonság, amit megfigyelek egy hegedűn, hogy megszólít-e engem és hogy van-e saját személyisége. Ezek sokkal fontosabb szempontok, mint az, hogy a hangszer mindig azt csinálja, amit "mondok neki". Szeretem, ha a hegedűm és a vonóm kissé kiszámíthatatlan, mert ezek az előre nem látható körülmények is inspirálják a mindig másfajta előadást - még ha ugyanarról a darabról is van szó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.
Plusz

Létünk legizgalmasabb momentuma a felfedezés – Interjú Novák Péterrel

Javában tart a Partitúra zenei, művészeti road show új szériájának forgatása. Novák Péterrel rendező tapasztalatairól, forgatásokról, témaválasztásról mesélt, és arról is, hogy lehet-e kultúra nélkül élni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Elhunyt Martin Böttcher, Németország egyik legsikeresebb filmkomponistája

A Winnetou-filmek legendás zeneszerzőjét kilencvenegy éves korában, szombatra virradóra érte a halál a schleswig-holsteini Rendsburgban.
Klasszikus ajánló

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus magazin

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus hír

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Klasszikus london

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.