Klasszikus

Áll a vártán

2009.08.27. 06:23
Ajánlom
Legyünk tárgyilagosak: a Barbican nem szép. Olyannyira nem, hogy bár 1982-es megnyitóján II. Erzsébet a modern világ csodájának nevezte, 2003-ban egy reklámügynökség felmérésén elnyerte London legcsúnyább épületének címét. De a megtévesztő külcsín olyan belsőt takar, amibe lehetetlen nem beleszeretni.

A történet kezdődhetne azzal, hogy már a régi rómaiak is... mert az egykori Londinium lakóinak sem csengett idegenül a Barbecana szó, igaz, ekkoriban nem kulturális központot jelentett, hanem a város védelmére szolgáló erődrendszert nevezték így. A városfalhoz természetesen szükség volt egy kapura, amelyet a Crepul Gate-nek neveztek az angolszász időkben, ebből származik a városrész neve, a Cripplegate. A 16. századi Londonban a városfalakon kívül eső területekre nem voltak érvényesek azok a rendeletek, amelyek tiltották a színházi előadásokat, úgyhogy megnyílhatott a Fortune Theatre, és a vallásos nonkonformisták, köztük Daniel Defoe is otthonra találtak errefelé. A 18. századi nyomornegyedek és bordélyok helyén az ipari forradalmat követően vasúti sínek szelték át a Cripplegate-et, raktárak épültek, amelyeket 1940. december 29-én a Luftwaffe gépei egyetlen éjszaka alatt teljesen megsemmisítettek. Az Aldersgate Street és a Moorgate között csak a St. Giles-templom maradt állva - romokban. A második világháború alatt a londoniak tömegesen költöztek el vidékre - a cripplegate-i egyházközség például 48 lelket számlált 1945-re -, a béke beköszöntével a városvezetés igyekezett visszacsábítani a lakókat.

Ennek köszönhető a Barbican létrejötte is. A tervezők, Peter Chamberlin, Geoffrey Powell és Christoph Bon, Le Corbusier elképzeléseit tartották szem előtt. A mintát a francia építész 1952-ben elkészült marseilles-i Unite d'Habitationja jelentette, a forgalomtól elzárt városi falu, ahol a lakóépületeken kívül van templom, kocsma, iskola, könyvtár és több üzlet. Annak ellenére, hogy a tervezőasztalon 1959-ben elkészültek az első rajzok, a projekt befejezéséhez több mint húsz év kellett. A 21 lakótömb és a három torony a környékhez kapcsolódó hírességek nevét viselik, például Oliver Cromwellét, aki 1620-ban a St. Giles-templomban tartotta esküvőjét, a történész és térképész John Speedét, aki ugyanitt van eltemetve, Ben Jonsonét, aki a közelben lakott vagy William Shakespeare-ét, aki a hugenotta Mountjoy családnál bérelt lakást, és akik szintén háztömbnévként élnek az utókor emlékezetében. Az U és Z alakú teraszok kerteket fognak közre; a Barbican negyvenhektáros területéből tavasztól őszig nyolc zöldell. Aki viszont ide szeretne költözni, jól teszi, ha lottózik, mert a lakásárak meglehetősen magasak, de a célcsoportot mindig is a szomszédos City dolgozói jelentették. Ellentétben az eredeti tervekhez később csatolt Barbican kulturális (és konferencia)központtal, amely látogatóinak nemcsak az érdeklődési köre széles, hanem anyagi helyzetük is jelentős eltéréseket mutat.

1982. március 3-án, amikor II. Erzsébet jelenlétében átadták a Barbicant, a háznak tervezői feledékenység miatt nem volt főbejárata, így első látásra évekig elzárkózónak tűnt a szórakoztató és szórakoztatva nevelő intézmény, amelynek alapfilozófiája a nyitottság. Mindig is az volt, ám nemrégiben átadott, a Silk Streetre nyíló ajtók még inkább azzá teszik.

Ez egyrészt sokszínű műfaji kínálatot jelent, ami a klasszikus zenétől a jazzig terjed, de belefér a mainstream filmektől a művészmozikig, sőt a gyerekfilmfesztiválig gyakorlatilag bármi (olyannyira, hogy sorozatban szedik elő az archívumból azokat a filmeket, amik annyira rosszak, hogy különös érdeklődésre tarthatnak számot), hazai és külföldi színházi és táncelőadások, valamint a kortárs képzőművészet iránt érdeklődők is megtalálják a nekik való kisebb-nagyobb zugot a ház labirintusában. És hogy ne vesszenek el benne, érdemes a padlón futó sárga csíkot követni.

A Barbican amellett, hogy befogadó intézmény, hosszú távú együttműködései, koprodukciói révén állandó lakókkal is bír. 2001-ig a Royal Shakespeare Company itt tartotta londoni előadásait, de a társulat elköltözése után sem lett csendesebb az épület, erről a Londoni Szimfonikusok és a BBC Szimfonikusok, a Michael Clark Company, a Cheek by Jowl színház együttese, a Fabulous Beast Dance Theatre táncosai, Deborah Warner és Serious tesznek, nemzetközi partnerség keretében a Jazz at Lincoln Center sorozat előadói, a Los Angeles-i és a New York-i Filharmonikusok, a Gewandhaus és a Concertgebouw Zenekarok 2010-től kezdve rendszeresen szerepelnek a műsornaptárban. A Guildhall School of Music and Drama barbicani campusának kibővítése, továbbá a Colin Davis dirigált Barbican Youth Orchestra abban is segít, hogy az ifjú zenészek és színészek ezekről a pódiumokról indulhassanak el a hírnév felé.

A fiatal közönség megnyerését szolgálja a FreeB névre hallgató projekt, amelynek keretében két év alatt harmincezer jegyet osztanak szét, míg tízezren az angol Arts Council jóvoltából nézhetnek ingyen színházi előadásokat. A Tower Hamlet és Islington városrészek több mint  húsz oktatási intézményét és ifjúsági csoportját érintő Barbican Education programban egy hétig a kis- és nagykamaszok  iskola helyett a ház előadó- és képzőművészeti portfóliójával ismerkednek, a Find Your Talent heti öt óra kulturális tevékenységet jelent a résztvevőknek, a Londoni Szimfonikus Zenekar projektjének keretében pedig 15500 londoni fiatalhoz juthat el a komolyzene.

A brit főváros a népek olvasztótégelye, így természetes, hogy a multikulti jegyében több programra kerül sor: a ramadán éjszakáján a muszlim zene kerül központba, hagyományos a buddhista, brazil vagy épp a koreai filmfesztivál, és az AfroReggae nevű szervezettel is évek óta tart a Barbican kapcsolata.

A Le Corbusier-i idea szellemében az épület és az intézmény együtt él a környezetével: a Do Something Different hétvégén a kelet-londoni helyiek és persze a többi oda kiránduló is kipróbálhatta az ukulelézéstől a standard táncokig számos művészeti ágban saját tehetségét, idén már második alkalommal adnak koncertet a City legnagyobb vállalatainak dolgozóiból és a környék általános iskolásaiból alakított kórusok, és a 2012-es londoni olimpiából sem maradnak ki.

2007-ben, a Barbican 25. születésnapjára azt kérték a látogatóktól, hogy jókívánságok helyett inkább azt írják be a vendégkönyvbe, mit jelent nekik ez a hely. Minna Hartikainen így fogalmazott: "Még a méregdrága büfé sem zavar. Nincs túl sok olyan hely Londonban, amit a magaménak érzek, de a Barbican azon kevesek közé tartozik, ahol otthon érzem magam." Hazamenni jó, a házzal kapcsolatban pedig a londoni/helsinki illetőségű hölgyön kívül mások is így éreznek, s erre mi sem ékesebb bizonyíték, mint a tény, hogy a világgazdasági válság ellenére, áremelés nélkül is növekedtek a jegyeladások. A City latin mottója Domine dirige nos, azaz Uram, vezess bennünket. Úgy tűnik, jó az irány.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Színház

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.
Klasszikus

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.
Klasszikus ajánló

Schubertiáda a kismartoni Esterházy kastélyban

Schubertiádák: így nevezték az 1820-as évek elejétől azokat a társasági összejöveteleket, amelyeknek középpontjában Franz Schubert és muzsikája álltak és ezt a címet viseli a classic.Esterházy koncertsorozat következő, június 15-i koncertje is.
Klasszikus cselló

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.