Klasszikus

Állóképesség

2003.02.13. 00:00
Ajánlom
Van olyan, hogy az ember elindul a Zeneakadémiára, és tudja, hogy jó lesz. Rendben kell lennie. Mert kint hideg van, és esik a hó, bent meg meleg, emberek, ismerősök és ismeretlenek, akik mind ugyanazért jöttek, Schiff Andrást hallgatni, Bachot, a hat angol szvitet. És akkor nem fog kizökkenteni a művész, hiába öltött ünnepi gúnyát, amitől olyan, mint egy felnőttkort kihagyó, kopaszodó kisgyerek, és hiába van a hasán arany óralánc, amit biztos nem azért szerelt oda, hogy megnézze időnként, hány óra van, hanem valami világot és ízlést akart kijelölni vele, kérem, most egy régi vágású, polgári értelmű muzsikálás kezdődik, töltsük együtt a következő órát, két órát (mint kiderült: három órát).

Aztán elkezdődik az A-dúr szvit, és bizonyos szempontból minden beigazolódik, Schiff keze könnyű, szállong a billentyűk fölött, a hangszer is szépen szól, csak ez a „jól érzem magam” egyre nehezebbé és fogcsikorgatóbbá válik. Nem történik semmi. Gyönyörű tételek szállnak el a levegőbe, az egész zongorázás józannak, pontosnak, de mégis szétszórtnak tűnik. Schiff András az első ütemmel mindig kijelöli a tétel karakterét, ez ilyen, erről szól, aztán maga sem tartja magát hozzá, kicsit lassít vagy gyorsít, hogy elérjen egy középtempót, és ott haladjunk okosan, megfontoltan, megrázkódtatások nélkül. Az egész koncert az a-moll angol szvit idejére már az évi szokásos Balaton-átúszáshoz hasonlít, nagyon nagy az anyag, be kell osztani az erőnket, hogy ép ésszel, kifulladás nélkül érjünk a végére. Persze vannak kiemelkedő pillanatok, például éppen ebben a darabban a Gigue, amikor minden átmelegszik, fontossá válik, de ez is illetlen gondolatokhoz vezet. Hogy ha az előadó csak egy-egy tételt akar igazán megmutatni, akkor minek rágja magát át velünk együtt az egész anyagon. Játssza csak azt a tételt, amiről igazán beszélni akar.

A magam részéről be is értem volna ezzel a végkövetkeztetéssel – de Schiff persze nem. Mert az első rész utolsó száma, az F-dúr szvit már végig nagyon határozott állításokat tartalmazott. Ha eddig valaki csodálta Schiff Andrást, hogy hogyan tud ennyi zenét megjegyezni, mert a tételek csak jöttek-jöttek, kotta meg sehol, a zene végig kézben-fejben volt, akkor most még jobban lehet csodálni őt az állóképességéért. Mire a közönség kidőlt, és kissé üveges szemmel számolt vissza a műsorfüzetben, hogy vajon mennyi van még hátra, ő addigra melegedett bele a játékba, akkor jött meg igazán a kedve. Pedig, gondolom, nem kell bizonygatni, hogy mennyivel nagyobb szellemi kapacitás kell a zene eljátszáshoz, mint a meghallgatásához.

A második rész megismételte az elsőt, csak kicsiben. Négy helyett már csak két angol szvit volt hátra, az ötödik megint elszállt, ugyanúgy csak ki lettek jelölve a tételkarakterek, aztán valahogy rájuk ült az egyformaság, de a hatodik ismét sokkal erőteljesebbnek hatott. És még az is sápatagnak tűnt a ráadás gyanánt egyben, újabb kuncsorgó tapsok megszakítása nélkül előadott francia szvit mellett, ahol minden volt, mélység, elegancia, gáláns stílus, szellemesség, pontosság. Minden volt, csak azt nem lehetett észrevenni, hogy Schiff András akár csak egy kicsit is elfáradt volna. Ami egyfelől azt jelenti, hogy ha bírtuk volna éjfélig, akkor itt már maga Bach ült volna a hangszernél, másfelől meg azt, hogy azért az is furcsa állóképesség és erőbeosztás, amikor a futó az utolsó körben mindenkit megelőzve átszakítja a célszalagot, utána pedig még fut egy tiszteletkört, ami viszont világcsúcs. Persze: nem hivatalosan.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Színház

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Klasszikus építészet

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.