Klasszikus

Álomban fogant projekt

2015.09.28. 12:06
Ajánlom
Az alkotó ember álmában is dolgozik, ezért jó, ha a párnája mellé ceruzát és papírt tesz. Mandel Róbert ébren álmodók és az álmukban is ötleteket sorakoztatók egyike. Új formációjával, az Ensemble Geneamusszal a CAFe Budapest keretében mutatkozik be.

Hogy mit takar ez a különös elnevezés, arról így beszélt: „A latinos hangzású Geneamus tulajdonképpen egy mozaikszó, a Geselschaft für Neue und Alte Musik rövidítése. Mint oly sok minden az életemben, ezt az ötlet is álmomban, hajnaltájt keletkezett. Persze nem előzmények nélkül. Már 38 éve játszom régizenét, de mindig is foglalkoztatott a kérdés, hiszen annyiszor föltették nekem, vajon miért vállalkoznak némelyek arra ebben a rohanó és üvöltő világban, hogy nehezen vagy alig behangolható, körülményesen kezelhető ódon hangszereken muzsikáljanak, soha nem hallott vagy elfelejtett darabokat szólaltassanak meg. Általában kitérő válaszokat adtunk. De a fene megette, csak egy életünk van – gondoltam –, miért csak egy viszonylag szűk rajongótábort szolgáljunk ki?”

Ensemble Geneamus

Ensemble Geneamus

Csakhogy a múlt felbecsülhetetlen értékű művei és hangszerei nem mehetnek veszendőbe, a jelen és a jövő alkotásai és instrumentumai között kapcsolatot lehet és kell találni. Sokan keresték ezt, Bartók mást sem tett, mint a múltat kutatta és a népzenei kincset átültette a saját elképesztő, zseniális zenei világába. „Érdekes párhuzam jutott eszembe. Írtam egy könyvet Elektrofon hangszerek címmel, abban is olvasható, hogy az 1700-as években még gyertyával világítottak, de már volt elektromos hangszer: Jean-Baptiste Delaborde bemutatta XVI. Lajosnak a clavecine électrique-et. Körülnéztem, miként fejlődött az elektronikus zene Xenakis, Stockhausen, Reich, Boulez munkásságában a 20. században. Magyarországon először Eötvös Péter már az 1960-as években mikrofont tett a tekerőlant elé. A sok-sok zenehallgatás után megvilágosodott előttem, hogy a középkori zene és a jelen vagy még inkább a jövő elektronikus zenéje között nagyon szoros a kapcsolat” – idézi fel Mandel Róbert.

Mandel Róbert

Mandel Róbert

Perotinus vagy Machaut muzsikája döbbenetes, szinte pszichedelikus hatású, amikor megszólal a templomi térben. A hatalmas gótikus csarnokokban egy furulyácska is úgy szól, mint valami monumentális hangszer. Ezt az érzetet a mai elektronika képes egy kis hálószobában is megteremteni. Viszont hiányzik belőle az a spektrum, amit a régi hangszerek adtak. „Az elektronika, amit sokan lebecsülnek, sokat tud. Mi nem digitális hangszereken játszunk a koncerten, hanem analóg, régi instrumentumokon, például szerpenten, viola da gambán, üvegharmonikán tekerőlanton, háromféle hárfán. Úgy képzelje el a hallgató, mintha süteményt készítenénk, ott vannak a hozzávalók és a pódiumon keverjük össze az anyagot, a hangokat az elektronika segítségével. A gamba csodálatos hangja 50 százalékban élőben hallatszik, bekerülve a számítógépbe hangja átalakul, így egybefonódva gomolyognak a hangok, mögöttük szól a többi instrumentum – fantasztikus élmény” – hangsúlyozza.

Az Ensemble Geneamus osztrák „cég” , az október 10-i, Bálna Budapestben hallható koncerten Christa Schönfeldinger (Bécs) üvegharmonikán, Gerald Schönfeldinger (Bécs) verrophone-on , Aba-Nagy Zsuzsanna (Bécs) hárfán, Szentpáli Roland (Budapest) szerpenten, Szabó Zsolt (Budapest) viola da gambán, Mandel Róbert ensemble vezető (Bécs) vielle- en játszik. Szigetvári Andrea (Budapest) zeneszerző és előadó is, Johannes Kretz (Bécs) zeneszerző, Nagy Ákos (Budapest) zeneszerző, Baráth Bálint (Budapest) billentyűs hangszerek, zeneszerző hang alkotásai szólalnak meg. A programozásért Kerestes Szabolcs (Budapest) zeneszerző, számítógép szakember felel, Kádár Mihály (Budapest) pedig a hangmester.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.