Klasszikus

"Amerika egyre inkább átveszi a vezetést"

2002.10.07. 00:00
Ajánlom
Budapesten vendégszerepelt a hét végén a világszerte ünnepelt orosz karmester, Valerij Gergiev. Saját együttesei, a szentpétervári Kirov Opera és Mariisnky Színház zenekara élén Csajkovszkij és Sosztakovics műveit vezényelte a Magyar Állami Operaházban. A mostanában leginkább Amerikában vendégszereplő Gergiev a koncert előtti percekben nyilatkozott a Magyar Hírlapnak.

Másodszor koncertezik Magyarországon; első budapesti látogatására még pályakezdőként, a rendszerváltás előtt, valamikor a nyolcvanas évek második felében került sor. Mennyire ismeri a magyar zenét és a muzsikusokat?

Világszerte az orosz zene specialistájaként könyveltek el, és valóban Csajkovszkij, Muszorgszkij, Borogyin, Rimszkij-Korszakov, Prokofjev és Sosztakovics művei szerepelnek leggyakrabban a koncertjeim műsorán. Ez azonban nem jelenti azt, hogy szakbarbár lennék, akit nem érdekel az európai barokk, bécsi klasszika és romantika, az ebben meghatározó szerepet játszó osztrák-német kultúrkör vagy éppen a magyar zene. Nagyon szeretem például Liszt Ferenc szimfonikus költeményeit, s a kezdeti idegenkedés után, harmincévesen Bartók Béla életművével is alaposan megismerkedtem. A kékszakállú herceg várát azóta többször is vezényelhettem, s ma már egyik legkedvesebb operámnak tekintem, de emellett Bartók hangszeres versenyműveit, illetve Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című művét is folyamatosan repertoáron tartom. A magyar muzsikusok közül többször dolgoztam együtt Kocsis Zoltánnal, akit a világ öt legjobb zongoristája közé sorolok. Hallottam, hogy újabban vezényel is, ami nagyon jó dolog, mert az a tapasztalatom, hogy aki hangszeres előadó-művészi múlt után veszi kezébe a karmesteri pálcát, sokkal érzékenyebb, sokkal több empátia van benne, mint aki egész életében dirigens volt. A magyar zenei életet persze nem ismerem belülről, de arról tudok, hogy néhány kiemelt kulturális alapintézményt - így az Operaházat és a Nemzeti Filharmonikus Zenekart - a kormányzat kiemelten támogat. Bárcsak nálunk, Oroszországban is így lenne!

Ön azért nem panaszkodhat, mert a szentpétervári Kirov Opera és Mariinsky Színház - amelyeknek főigazgatója - produkcióival bejárja az egész világot, és Nyugaton bizonyára nemcsak erkölcsi, hanem anyagi elismerésben is részesülnek.

A turnék, a külföldi előadások valóban sikeresek, de ez nem feledteti azt a mindennapos küzdelmet, amit otthon folytatunk a túlélésért. A jó szándék persze megvan: az orosz politikusok, döntéshozók is kezdik felismerni, hogy a kultúra, a művészet exportképes árucikk, ami az ország hírnevét is öregbíti. Most már a kommunizmus kísértetével sem kell megbirkóznunk; nem kérdezgetik tőlünk lépten-nyomon, hogy milyen érzés diktatúrában élni és dolgozni. Az orosz gazdaság azonban még nincs olyan állapotban, hogy a kultúrát megfelelően tudja támogatni, ezért a színházak, zenekarok napról napra élnek, folyton azon kell idegeskednünk, hogy ki tudjuk-e fizetni a következő villanyszámlát vagy kikapcsolják az áramot. Ilyen körülmények között is lehet ugyan minőségi produkciókat létrehozni - ezt jó néhányszor sikerült is bizonyítanunk -, de egy bizonyos ponton túl a művészek hivatástudata, elkötelezettsége már nem elegendő, megfelelő anyagi feltételekre is szükség van.

A kilencvenes évek közepén nagy sikerrel mutatkozott be a San Franciscó-i operaházban, azóta visszatérő vendég a legfontosabb amerikai dalszínházakban és szimfonikus zenekaroknál. Milyen hasonlóságokat és különbségeket lát az európai és a tengerentúli zenekultúra között?

Én is azok közé tartozom, akik úgy látják: Amerika egyre inkább átveszi a vezetést. New Yorkban, Chicagóban, San Franciscóban, Seattle-ben, Los Angelesben több évszázados lemaradást sikerült ledolgozni a kitűnően működő zeneiskola-hálózatnak és a professzionális marketingtevékenységnek köszönhetően. Miközben itt, Európában egyre többet beszélünk a globalizáció, az amerikanizálódás káros hatásáról, az Újvilágban a kommersz tömegtermékek - popzene, hollywoodi sikerfilmek - mellett egyre markánsabban helyet követelnek maguknak a valóban értékes kulturális kezdeményezések, és ezek általában meg is találják a maguk közönségét.

Három fesztivált is alapított: az egyiket a finnországi Mikkeliben, a másikat a Vörös-tenger partján, Eilatban, a harmadikat pedig otthon, Szentpétervárott. Mi az elsődleges célja ezeknek a kezdeményezéseknek?

Érzelmileg a szentpétervári fesztivál, A fehér éjszakák csillagai elnevezésű programsorozat áll a legközelebb hozzám. Az opera, a balett és a szimfonikus zene nagyszabású bemutatkozási lehetősége ez, színes tablókép, rengeteg kiváló vendégművésszel. A finneket azért szeretem, mert hihetetlenül sokat tesznek a klasszikus zene társadalmi presztízsének helyreállításáért - sehol másutt nem foglalkozik annyit a média egy komolyzenei programsorozattal, mint Finnországban. A csodálatos fekvésű üdülőhely, Eilat régóta valódi fesztiválváros, s egyben a kulturális turizmus egyik központja. Ez a szép hagyomány azonban most - az izraeli politikai helyzet miatt - megszakadt, így jelenleg az általam alapított fesztivál is szünetel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.