Klasszikus

Amikor a kevesebb több: Így született a minimalista zene

2018.07.01. 08:45
Ajánlom
Éppen 50 éve, 1968 júliusában Michael Nyman használta először a „minimalista” szót a saját zenéjére. A minimalista zene hipnotikus, repetitív jellege felforgatta a klasszikus műfaj világát, de hatott a filmre, a jazzre és a popra is.

Michael Nymant leginkább A zongoralecke filmzenéjének komponistájaként ismerjük, de nem is ő a leghíresebb minimalista: az Egyesült Államok nyugati partján a hatvanas évek elején Philip Glass és Steve Reich egy új stílussal kísérletezett, amelyben tudatosan elfordultak az akkor dívó, esztelen mértéket öltő bonyolultságtól, amelybe többek között Schönberg tizenkétfokúsága szükségszerűen torkollott. A két fiatal zeneszerző viszont nagyrészt tonális keretek között gondolkodott, és a zenéjük hipnotikus jellege folytán hamar népszerűségre tett szert.

Nem hangzik bonyolultan: ritmus és hangmagasság, ebből lesz a zene.

Ennek az egyszerűségnek a szépsége tetten érhető Terry Riley In C című művében 1964-ből: ez a darab nem C-dúr szimfónia, nem C-dúr concerto, egyszerűen csak: In C [C-ben]. Egy C hang ismétlődik makacs és feszes ritmusban, egészen addig, míg delejes hatásra nem tesz szert, ezután pedig minden más hang megjelenésének hatalmas súlya van.

De nem csak a zenei hang kerülhet egy minimalista kompozíció középpontjába. Steve Reich It’s Gonna Rain c. opusza egy prédikáció hangfelvételének részletét loopolja, hogy a szavak jelentése feloldódjon a mantraszerű repetícióban. 1988-as Different Trains (Különböző vonatok) című művében a II. világháború előtt, közben és után készült interjúk felvételét használta és ültette vonósnégyesre, amelyeket a vonatok zajával egészített ki.

Philip Glassról már sokat írtunk. A zeneszerző nem szereti, ha minimalistának nevezik, ettől a kategóriától azonban aligha fog megszabadulni mostanában. 1976-ban üstökösként robbant be Einstein on the Beach című operájával. Ez a mű egyszerre volt ártatlanul tiszta és átütően forradalmi.

 

Arvo Pärt a letisztult formát vallásos, gyakran liturgikus tartalommal kötötte össze, Spiegel im Spiegel (Tükör a tükörben) című darabja a Fidelio olvasóinak kedvenc kortárs zenedarabja. A nála eggyel későbbi generációhoz tartozó Max Richter pedig saját hangját ötvözte a minimalizmussal.

Csakúgy, mint más műfajok képviselői is az utóbbi évtizedekben. Mike Oldfield Tubular Bells című műve minimalista, de a saját korában a slágerlistákat vezette, ahogy a Radiohead, és más rock- és popbandák is. A minimalizmus ma már mainstream, de ez nem jelent rosszat. Sőt. Ez az egyetlen klasszikus zenei irányzat az elmúlt száz évből, amely utat talált a tömegek felé.

Borítókép: Csabai Máté (insta:@flaming_armchair)

„Nem elképzelni kell, le kell írni” - Philip Glass 80 éves

Kapcsolódó

„Nem elképzelni kell, le kell írni” - Philip Glass 80 éves

A Koyaanisquatsi, az Einstein on the Beach, valamint a Truman Show és az Órák Golden Globe- és BAFTA-díjas zeneszerzője január 31-én ünnepli 80. születésnapját. De vajon a Steve Reichhel és Terry Rileyval egyidőben indult komponista miért nem szereti, ha minimalistának titulálják művészetét?

Programkereső

Legolvasottabb

Jazz/World

68 éves korában elhunyt Póka Egon basszusgitáros

A zenész olyan legendás zenekarokban játszott, mint a Hobo Blues Band vagy a P. Mobil.
Klasszikus

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Színház

Lázár Kati és Rudolf Péter a Halhatatlanok Társulatának tagjai között

Tizenhetedik alkalommal választottak maguk közé új tagokat a Halhatatlanok Társulatának tagjai. A júniusban lezárult szavazás alapján hat művész érdemelte ki a címet.
Klasszikus

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.
Vizuál

Az emberarcú természet pusztulása – Szurcsik József képeiről

Az Időkép című kiállítás egy sokoldalú és termékeny Munkácsy Mihály-díjas képzőművész elmúlt másfél évtizedének munkáiból válogat. A hajdúszoboszlói Kovács Máté Városi Művelődési Ház és Könyvtár Galériájában az eltorzított emberi arcok alakváltozatait különféle modorban megjelenítő vásznak, fa tondók és acélszobrok mellett az újabb, (poszt)apokaliptikus hangulatú festmények világába is betekintést nyerhetünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Klasszikus interjú

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.
Klasszikus ajánló

Évadnyitás Bartókkal és Ránki Fülöppel

A Nemzeti Filharmonikusok szeptember 25-ei évadnyitó hangversenyén a Müpában, Bartók Béla három arcát felvillantva, a pályája három szakaszába nyújtanak betekintést.