Klasszikus

Amikor a kotta életre kel – Beszámoló az idei Kaposfestről

2020.08.21. 16:00
Ajánlom
A maszk megszokható, és szerencsére nem a fület kell eltakarni vele. Ez is kiderült az idei Kaposfesten, ami rövidebb volt ugyan a szokottnál – három és fél nap –, de így is alaposan megtornáztatta a szívet-lelket. Beszámoló az első két napról.

Első nap

Az augusztus 17-i nyitókoncert a frissen felújított Csiky Gergely Színházban szólalt meg. Az első számot, Bach kéthegedűs versenyét nem a stílusidegenül, összeszedetlenül játszó szólisták Kirill Troussov és Marc Bouchkov hegedűművészek, hanem az est együttese, a Liszt Ferenc Kamarazenekar mentette meg.

A hazai előadók megjelenésével azonban kialakult a Kaposfest-feeling, és rengeteg művet örömteli taps, ujjongás kísért, nagyon is megérdemelten.

BarathEmokeLisztFerencKamarazenekar-160647.jpg

Baráth Emőke próbál (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / Kaposfest)

Baráth Emőke lenyűgözött egy pokoli nehéz Mozart-koncertáriával, az énekesnő szuggesztív jelenléttel bír, magával ragad és egészen átlényegül a zene által. A Bella mia fiamma addio című áriát énekelte (K. 528), amiben egy különösen nehéz díszítés jelentette a csúcspontot. Ez a felfelé kinyíló melizma, ami a kottában általában nem is szerepel (a második Vieni, vieni! szövegrésznél) nem technikai nehézsége, hanem dramaturgiai szerepe folytán az ária katartikus pontja.

Baráth Emőke nem csupán tökéletesen énekel, de micsoda hatása van! Szerelem és halál rémisztő erővel fonódott össze ebben az áriában.

KokasKelemenVardai-160646.jpg

Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Várdai István (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / Kaposfest)

Az idei fesztivál sokak számára nosztalgikus emlékeket ébresztő pillanata volt az alapító, Kokas Katalin megjelenése a színpadon – hosszú évek óta nem járt a Kaposfesten –, aki férjével, Kelemen Barnabással, illetve Várdai Istvánnal Vivaldi két hegedűre és csellóra komponált versenyművét adták elő (KV. 565). A két hegedűs korhű hangszereken játszott, rendkívül ízlésesen és nagy energiákat mozgatva, Várdainak pedig a legkisebb gondot nem jelentette, hogy csatlakozzon az összeszokott pároshoz. Az életteli, eleven szólisták mellett hadd dicsérjem az egész este nagyszerűen játszó Liszt Ferenc Kamarazenekart, akik Tfirst Péter koncertmester vezetésével maguk is csillagai voltak ennek a sztárokban bővelkedő koncertnek.

BaratiKristofLisztFerencKamarazenekar-160647.jpg

Baráti Kristóf és Liszt Ferenc Kamarazenekar (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / Kaposfest)

Jól hallhatóan másfajta zenék következtek a koncert második felében (szünet nélkül zajlott az este): Szűcs Máté brácsaművész Weber Andante és Rondo Ungarese című darabját adta elő, nagy sikerrel, bár hadd jegyezzem meg, hogy az interpretáció sokkal jobb volt, mint amit ez a helyenként fantáziátlan mű megérdemel. Baráti Kristóf hegedűművész pedig Saint-Saëns Bevezetés és rondo capriccioso című darabját tolmácsolta, ezt az ijesztően virtuóz és mutatós koncertdarabot. Kevesen bírják azt a technikai tudást, mint amit Barátitól évek óta megszoktunk.

Második nap

Kedden délben Fejérvári Zoltán (zongora) és Várdai István (cselló) közösen játszott Mendelssohn-szonátája nagyon betalált nálam. Bevallom, kritikusként nem hiszem, hogy a zeneismerettel egyenesen arányos a műélvezet. Segít ugyan, ha viszonyba kerülök a kottával, még fontosabb azonban a nyitott szív, amit ez a szonáta teljesen megtöltött ezen a koncerten.

Fejérvári és Várdai olyan szférákban járt, hogy menthetetlenül magukhoz, a zenéhez vonzották a hallgatót, életre kelt a kotta,

és feloldódott a határ a két előadó, az előadók és a közönség, valamint a mű és interpretálói között. Ilyenkor történik az, amire minden klasszikus zenei koncerten törekedni kell: hogy az előadás ne múzeumi bemutató, hanem maga a működésbe lépő szellem legyen, amit egykor a szerző a komponálással megörökíteni kívánt.

VardaiFejervari-160646.jpg

Várdai István és Fejérvári Zoltán (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / Kaposfest)

A hosszas színpadátrendezés alatt Bősze Ádám Mendelssohnról mesélt – ahhoz sajnos mégsem pakoltak elég sokáig, hogy be is fejezhesse a történetet –, majd az ifjú kamarazenekar, a Camerata Pelsonore Baráti Kristóffal Mendelssohn 13 éves korában komponált d-moll hegedűversenyét adták elő. Engem meglepett, mennyi invenció, mennyi kellem és küllem, magasság van ebben a darabban. A Román Mikola vezetésével játszó kamarazenekart nem hallottam korábban, a tagjai huszon- és harmincas éveikben járó fiatalok, de nagy hiba lenne, ha abbahagynák a közös zenélést, mert erős bemutatkozás ez a részükről. Baráti Kristóf ösztönös zenész, és része van a zenekar sikerében is. Nem vezényelte végig a darabot, de gesztusaival gyakran inspirálta a zenészeket, hogy a versenymű energikus pontjai megmutatkozzanak. Este a kaposvári református templomban is fellépett a zenekar, Dvorák Vonósszerenádjában Baráti a hegedűtuttiban ült.

117949752_156052276152363_2037023964462185701_o-163424.jpg

Baráth Emőke próbál (Fotó/Forrás: Mohai Balázs / Kaposfest)

A sűrű és változatos program pedig alkalmat ad arra, hogy Baráth Emőkét még egy körben méltassam. Este hat órától Gabriel Fauré keveset játszott La Bonne Chanson című ciklusát adta elő hetedmagával. A ciklus Paul Verlaine verseire íródott, illetve különleges együttesre: zongorára (Julien Quentin), két hegedűre (Kirill Troussov és Marc Bouchkov), brácsára (Szűcs Máté), csellóra (Várdai István) és nagybőgőre (Horváth Bence Dániel). Baráth Emőke – aki a színpadi történések katalizátora volt – évről évre mélyebb és eredetibb művész, aki láthatóan kerüli az operaénekesnek járó klasszikus előjogokat, a sztároló rajongást. Csak a zene érdekli, és az a lelkiállapot, amelyben a mű megszólal és célba talál. És célba talált, még úgy is, hogy szöveget nem kapott a közönség, pedig Tóth Árpád, Szabó Lőrinc és Garai Gábor is fordított ezekből a versekből. Egyet ide is másolok zárásul (a koncertet pedig ezen a linken lehet visszahallgatni), mintegy felerősítve magamban a Kaposfest-feeling utórezgéseit.

 

Ugye, a rosszak és buták...

Ugye, a rosszak és buták bármit fecsegnek
- kéjünk irígyei pörölnek ellenünk -,
olykor büszkék leszünk s mind engedékenyebbek.

Ugye, a szűk uton fürgén s vígan megyünk,
szerény ez út, de jó remény mutat derűs célt,
s hogy észrevesznek-e, közömbös lesz nekünk.

Elrejt a szerelem sötétlő rengetegként,
s a két szív, mely szelíd, békességet lehel -
két dalos csalogány, dicsőítik az estét.

Hogy a világ kezes vagy zord, nem érdekel
bennünket, tűrni kell, azzal mit sem törődve,
hogy simogat-e vagy céltáblaként kezel.

Minket oly drága és erős kapocs köt össze,
s mert úgyis miénk a gyémánt vértezet,
mosolygunk mindenen, s nem félünk semmitől se.

Mint elszánt szeretők, eltéphetetlenek,
Nem kérdjük, hogy a Sors szeszélye mily kegyes lesz,
kéz-kézben, boldogan megyünk mint gyermekek,

s egy-ütemben kopog léptünk is, ugye Kedves!

(Paul Verlaine: N'est-ce pas? Garai Gábor fordítása)

 

A fesztivál harmadik napjáról itt olvasható beszámoló.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Vizuál

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.
Klasszikus

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.
Klasszikus

Kezdődik az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek

Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak át a virtuális színpadot a Müpa új, ingyenes, online fesztiválján. A fesztivált Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala streamkoncertje nyitja a Milánói Scalából.
Plusz

Kulturális sokszínűség a Bartók Béla Boulevard-on

A Bartók Béla úton idén is megrendezik az Eleven Tavaszt, mely egyedi kortárs alkotásokkal, köztéri installációval, valamint különleges alkotóműhelyekkel várja a látogatókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Mesterhangszerek használatára lehet pályázni

A Magyar Állami Operaház pályázatot hirdet magyar állampolgárok, valamint felsőfokú zenei végzettséggel rendelkezők számára: állami tulajdonban lévő mesterhangszerek több évre szóló használatára lehet jelentkezni.
Klasszikus újranyitás

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.
Klasszikus gyász

77 éves korában elhunyt Samu László kürtművész

A Nemzeti Filharmonikusok korábbi intendánsa a zenekar elmúlt közel öt évtizedének egyik meghatározó személyisége volt, nyugdíjba vonulásáig a Kottatár munkáját is segítette.
Klasszikus ajánló

Kezdődik az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek

Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak át a virtuális színpadot a Müpa új, ingyenes, online fesztiválján. A fesztivált Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala streamkoncertje nyitja a Milánói Scalából.
Klasszikus ajánló

5+1 kihagyhatatlan cikk a Bartók Tavasz friss-ropogós magazinjából

Kíváncsi vagy, hogy a színpadi művészek hogyan élik meg, ha üres nézőtér előtt játszanak? Mindig is érdekelt, hogyan készülnek a közvetítések vagy mit csinál egy online stream rendezője? Tudni szeretnéd, miért olyan egyedülálló és fontos Bartók Béla népzenegyűjtői munkássága? Mi az a világzene, és mit csinál Vaszilij Petrenko, amikor nem vezényel? A hamarosan kezdődő Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek frissen elkészült magazinjából most minden kiderül!