Klasszikus

Amikor Bernstein a szemöldökével vezényelt

2019.08.26. 11:45
Ajánlom
Hogy mennyire befolyásos ember volt az augusztus 25-én 101 éve született zeneszerző-karmester, arra bizonyíték a videó, amiben még karmesterpálcára sincs szüksége egy szimfonikus zenekar irányításához.

Bernstein igazi showman volt, szenvedélye, karizmája, muzikalitása a kevésbé műértő közönséget is elvarázsolta. Sokszor idézett mondása, hogy "nagyon szeretem a zenét, de az embereket jobban szeretem” – és ez minden zenei megnyilvánulásából sugárzott. Már a debütálása sem volt mindennapi, amikor huszonöt évesen az utolsó pillanatban ugrott be az influenzás Bruno Walter helyett vezényelni, ami hatalmas erővel rúgta be karrierje motorját.

Leonard Bernstein híres volt arról is, amilyen átéléssel vezényelt – a zene elképesztő plasztikussággal tükröződött az arcán az egész zenemű alatt.

Ezt a képességét használta akkor is, amikor Haydn G-dúr szimfóniáját (No. 88.) vezényelte a Bécsi Filharmonikusoknak, pusztán a szemöldöke és az arcmimikája segítségével. Felmerülhet a gyanú, hogy a zenekar olyan jól begyakorolta a darabot, hogy Bernstein jelenléte szinte szükségtelenné vált, a New York City Opera egykori igazgatója, George Steel szerint azonban valódi vezénylésről volt szó: „láthatjuk, ahogy az álla dolgozik, ahogy a szeme szökdécsel, a szája pedig le-föl mozog. Visszajelez, int, instrukciókat ad, köszönetet mond a zenekarnak pusztán az arcizmait használva”. Íme:

A karmester meg minek?

Kapcsolódó

A karmester meg minek?

Írásunkban arra keressük a választ, hogy mi is a karmester szerepe, mi rejlik a látványos gesztusok mögött, milyen képességekkel rendelkezik egy jó dirigens, és azt is megvizsgáljuk, hogy beszélhetünk-e karmester egyéniségekről.

Így történt: Bernstein legendás debütálása a Carnegie Hallban

Így történt: Bernstein legendás debütálása a Carnegie Hallban

1943. november 14-én Bernsteint kizavarták az ágyból, és megmondták neki, hogy be kell ugrania a Carnegie Hallban Bruno Walter helyett. A többi pedig... nos, tudják a többit.

Nem tudom, mit szedtek be ezek a frakkos fazonok, de kérek belőle

Nem tudom, mit szedtek be ezek a frakkos fazonok, de kérek belőle

Bernstein eufóriában úszik, Mariss Jansons őrjöng, Gergijev verejtékezik. Mi történik? Rejtély. Mitől van? Nem tudjuk. Szabad egyáltalán ilyet?

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Klasszikus

Pozsonyban díjazták a Magyar Rádió Gyermekkórusát

A Pozsonyban megrendezett nemzetközi kórusversenyen 16 éven aluli kategóriában a legmagasabb minősítést kapta a Magyar Rádió Gyermekkórusa, akik Walter Judit és Dinyés Soma karnagyok vezényletével adták elő műsorukat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Klasszikus ajánló

Fesztivállal emlékeznek César Franck születésének 200. évfordulójára

A Franck Fesztivál fókuszában egy eredeti Debain-harmónium és a pesti Jézus Szíve Jezsuita Templom frissen felújított orgonája áll. A hangszereken egy kétnapos mesterkurzus után elhangzik Franck összes harmónium- és orgonaműve is.
Klasszikus hír

Pozsonyban díjazták a Magyar Rádió Gyermekkórusát

A Pozsonyban megrendezett nemzetközi kórusversenyen 16 éven aluli kategóriában a legmagasabb minősítést kapta a Magyar Rádió Gyermekkórusa, akik Walter Judit és Dinyés Soma karnagyok vezényletével adták elő műsorukat.
Klasszikus gyász

Elhunyt Thür Sylvia hárfaművész

A művész négy évtizeden át volt a Magyar Állami Operaház Zenekarának oszlopost tagja, turnékon, hangversenyeken is rendszeresen részt vett. Halálhírét az intézmény osztotta meg közösségi oldalán.
Klasszikus interjú

„Kapcsolatot teremteni a fentiekkel” – Beszélgetés Oláh Patrikkal

Alighogy kitüntetéssel lediplomázott, már tanít is a Zeneakadémián. Ő komponálta a zenetörténet első lovári nyelvű miséjét, és döntőbe jutott az idei Bartók Világversenyen. Oláh Patrik zeneszerző gazdag díjgyűjteménye nemrég az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal bővült.