Klasszikus

Amikor korrepetitor, jogász, csellista és orvos dirigál

2020.01.28. 17:15
Ajánlom
Hogy a február 2-i Beethoven-maratonon amatőrök vezényelhetik a Budapesti Fesztiválzenekart, megint csak azt bizonyítja: a karmester tényleg nem csinál semmit. Vagy igen?

Ha csinálna, nem bíznák rá a feladatot akárkire, ahogy nem engedik át az első hegedűs, az első oboista, de még a triangulumos székét sem amatőrnek. A karmester viszont nem hallatszik, hiába szerepel az ő neve nagybetűkkel a színlapon.

Beethoven négytételes VII. szimfóniájára négy karmester jut, ők azok, akik a 117 jelentkezőből a legügyesebbnek bizonyultak. A versenyzők az élet legkülönbözőbb területeiről érkeztek: volt köztük gépészmérnök, gyermekpszichológus, hangszerjátékos és pénzügyi szakember is. „Kipróbálásukra” természetesen nem gyűlt össze a százfős szimfonikus gárda, négykezesező zongoristákat kellett vezényelniük.

„Az a típusú ember vagyok, akinek sok energiája van, és inkább azon kell gondolkodnom, hogyan használjam ezt az energiát, hogy építsen, ne romboljon” – mondja Füzi Nóra, akinek nagyon is van köze a zenéhez. Korrepetitorként dolgozik, vezényelt már valódi zenekart és kórust is. „Azt hinné az ember, hogy jönnek a mozdulatok, de ennél sokkal tudatosabbnak kell lenni” – vélekedik. Robbanékony, élénk jelenség, s valóban úgy tűnik, inkább arra kell majd figyelnie, hogy ne fáradjon el vezénylés közben. A felkészülés részeként Fischer Iván, Doráti Antal és Christian Thielemann felvételeit hallgatta, figyelte a nagy karmesterek mozdulatait, de azok között legalább annyi különbséget, mint hasonlóságot talált. –

Az derült ki, hogy nekem magamnak kell létrehoznom a saját interpretációmat.”

Molnár András viszont nem zenész, hanem jogász, a közigazgatásban dolgozik. Munkájában nincs jelen a zene, éppen ezért fogja bánni, ha ennek a kalandnak vége lesz. Kecskemétről származik, Kodály városában mindenki zenélt valamit, az viszont családi botrányt okozott volna, ha művészi pályára lép. Pedig gyerekkorában már a nagyanyja kötőtűjével Mahlert vezényelt. A megmérettetéshez kotta nélkül állt pulpitusra, a zene a fejében van. „Annyira jól nem olvasok kottát, lehet, hogy zavarna egy picit, ha előttem lenne. Persze itt van a táskámban, és otthon a készülés közben az ölemben volt.”

Duboczky_Credit_Ildiko_Magocsi-145235.jpg

Dubóczky Gergely (Fotó/Forrás: Magócsi Ildikó)

Három hivatásos karmester ítélkezett a jelentkezők felett, de a válogatás alatt már instrukciókat is adtak nekik. Pont azért, hogy lássák, mennyire rugalmas az illető, mennyire könnyen változtat az elképzelésein, mennyire tudja megfogadni a jó tanácsot. „Az előadásig akkor tudunk segíteni, ha van víziója. Akkor eszközöket tudunk adni a kezébe” – mondja Dubóczky Gergely zsűrielnök. Szerinte ha valakinek van saját elképzelése a dirigált műről, akkor azt „akár kézzel-lábbal” át kell adnia. „A karmester az előadáson már nem nagyon használja a kottát, nem is ezen múlik a dirigálás.”

Az is érdekel, hogy vajon mi kell ahhoz, hogy valaki pulpitusra álljon. „Nincsen szólistaérzésünk. Azt szeretnénk, hogy segítsünk” – felel Cser Ádám, aki kórusokkal, régizenei előadásokkal kezdte a zenei vezetést, majd az opera és a szimfonikus zenekar következett. Ugyan a karmesterségnek van egzakt, szakmai része, de annak is belülről kell indulnia:

„Minden karmesternek más mozgáskultúrája van, és évek kellenek, amíg ez kifejlődik.”

Vass András valami hasonlót fogalmaz meg, amikor kijelenti: „Az iskolás vezénylésnél, az iskolás hangszerjátéknál nincsen rosszabb. Van egy alap, amit el kell sajátítani, aztán igyekezni kell elfelejteni. Sokszor előfordul, hogy rettenetes kezű karmesterek ragyogó koncerteket csinálnak, Furtwängler például ilyen volt.” Szerinte nem véletlen, hogy a karmesterszakmát csak főiskolai szinten tanítják, korábban nem. A karmesterségre ugyanis máshogy nem lehet készülni, csak a zene legszélesebb körű elsajátításával. „A közös zenélés nem azt jelenti, hogy a karmester fogja a zenész kezét. Sokkal inkább arról szól, hogy segítsük a zenészt, hogy azt játssza el, ami benne van.”

A Budapesti Fesztiválzenekar amatőr karmestereit február 2-án a Müpában lehet látni. Beethoven VII. szimfóniáját Füzi Nóra korrepetitor, Molnár András jogász, Szabó Péter csellóművész és Harkányi Árpád aneszteziológus vezényli 21 órától a hangversenyteremben.

Íme a februári Beethoven-maraton teljes programja!

Kapcsolódó

Íme a februári Beethoven-maraton teljes programja!

Forradalmi, látnoki, zseni – a klasszikus zene örök csillagát, Ludwig van Beethovent ünneplik a Müpa, a BFZ és a magyar zenei élet legmeghatározóbb muzsikusai 2020. február 2-án a zeneszerző születésének 250. évfordulójának alkalmából. Az igazi fanatikusok 11 órán át hallgathatják a zeneszerző-óriás műveit.

A karmester meg minek?

A karmester meg minek?

Írásunkban arra keressük a választ, hogy mi is a karmester szerepe, mi rejlik a látványos gesztusok mögött, milyen képességekkel rendelkezik egy jó dirigens, és azt is megvizsgáljuk, hogy beszélhetünk-e karmester egyéniségekről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Színház

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.
Klasszikus

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.
Vizuál

Formabontó koncertfilmek a Budapest Ritmo-n

„Szükségből erényt, koncertből filmet” – ez a Budapest Ritmo idei mottója, amely a Bartók Tavasz keretében május 10. és 12. között különleges látványvilágú koncertfilmekkel várja az érdeklődőket.
Könyv

Irodalmi kvízkötetet jelentetett meg a POKET

A Zsebkvízzel a szerkesztők az offline, kézzel fogható játék élményét szeretnék elősegíteni a hosszú, korlátozásokkal és online jelenléttel teli időszak után.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.
Klasszikus hír

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Klasszikus hír

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.
Klasszikus hír

Mesterhangszerek használatára lehet pályázni

A Magyar Állami Operaház pályázatot hirdet magyar állampolgárok, valamint felsőfokú zenei végzettséggel rendelkezők számára: állami tulajdonban lévő mesterhangszerek több évre szóló használatára lehet jelentkezni.
Klasszikus újranyitás

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.