Klasszikus

Amikor korrepetitor, jogász, csellista és orvos dirigál

2020.01.28. 17:15
Ajánlom
Hogy a február 2-i Beethoven-maratonon amatőrök vezényelhetik a Budapesti Fesztiválzenekart, megint csak azt bizonyítja: a karmester tényleg nem csinál semmit. Vagy igen?

Ha csinálna, nem bíznák rá a feladatot akárkire, ahogy nem engedik át az első hegedűs, az első oboista, de még a triangulumos székét sem amatőrnek. A karmester viszont nem hallatszik, hiába szerepel az ő neve nagybetűkkel a színlapon.

Beethoven négytételes VII. szimfóniájára négy karmester jut, ők azok, akik a 117 jelentkezőből a legügyesebbnek bizonyultak. A versenyzők az élet legkülönbözőbb területeiről érkeztek: volt köztük gépészmérnök, gyermekpszichológus, hangszerjátékos és pénzügyi szakember is. „Kipróbálásukra” természetesen nem gyűlt össze a százfős szimfonikus gárda, négykezesező zongoristákat kellett vezényelniük.

„Az a típusú ember vagyok, akinek sok energiája van, és inkább azon kell gondolkodnom, hogyan használjam ezt az energiát, hogy építsen, ne romboljon” – mondja Füzi Nóra, akinek nagyon is van köze a zenéhez. Korrepetitorként dolgozik, vezényelt már valódi zenekart és kórust is. „Azt hinné az ember, hogy jönnek a mozdulatok, de ennél sokkal tudatosabbnak kell lenni” – vélekedik. Robbanékony, élénk jelenség, s valóban úgy tűnik, inkább arra kell majd figyelnie, hogy ne fáradjon el vezénylés közben. A felkészülés részeként Fischer Iván, Doráti Antal és Christian Thielemann felvételeit hallgatta, figyelte a nagy karmesterek mozdulatait, de azok között legalább annyi különbséget, mint hasonlóságot talált. –

Az derült ki, hogy nekem magamnak kell létrehoznom a saját interpretációmat.”

Molnár András viszont nem zenész, hanem jogász, a közigazgatásban dolgozik. Munkájában nincs jelen a zene, éppen ezért fogja bánni, ha ennek a kalandnak vége lesz. Kecskemétről származik, Kodály városában mindenki zenélt valamit, az viszont családi botrányt okozott volna, ha művészi pályára lép. Pedig gyerekkorában már a nagyanyja kötőtűjével Mahlert vezényelt. A megmérettetéshez kotta nélkül állt pulpitusra, a zene a fejében van. „Annyira jól nem olvasok kottát, lehet, hogy zavarna egy picit, ha előttem lenne. Persze itt van a táskámban, és otthon a készülés közben az ölemben volt.”

Duboczky_Credit_Ildiko_Magocsi-145235.jpg

Dubóczky Gergely (Fotó/Forrás: Magócsi Ildikó)

Három hivatásos karmester ítélkezett a jelentkezők felett, de a válogatás alatt már instrukciókat is adtak nekik. Pont azért, hogy lássák, mennyire rugalmas az illető, mennyire könnyen változtat az elképzelésein, mennyire tudja megfogadni a jó tanácsot. „Az előadásig akkor tudunk segíteni, ha van víziója. Akkor eszközöket tudunk adni a kezébe” – mondja Dubóczky Gergely zsűrielnök. Szerinte ha valakinek van saját elképzelése a dirigált műről, akkor azt „akár kézzel-lábbal” át kell adnia. „A karmester az előadáson már nem nagyon használja a kottát, nem is ezen múlik a dirigálás.”

Az is érdekel, hogy vajon mi kell ahhoz, hogy valaki pulpitusra álljon. „Nincsen szólistaérzésünk. Azt szeretnénk, hogy segítsünk” – felel Cser Ádám, aki kórusokkal, régizenei előadásokkal kezdte a zenei vezetést, majd az opera és a szimfonikus zenekar következett. Ugyan a karmesterségnek van egzakt, szakmai része, de annak is belülről kell indulnia:

„Minden karmesternek más mozgáskultúrája van, és évek kellenek, amíg ez kifejlődik.”

Vass András valami hasonlót fogalmaz meg, amikor kijelenti: „Az iskolás vezénylésnél, az iskolás hangszerjátéknál nincsen rosszabb. Van egy alap, amit el kell sajátítani, aztán igyekezni kell elfelejteni. Sokszor előfordul, hogy rettenetes kezű karmesterek ragyogó koncerteket csinálnak, Furtwängler például ilyen volt.” Szerinte nem véletlen, hogy a karmesterszakmát csak főiskolai szinten tanítják, korábban nem. A karmesterségre ugyanis máshogy nem lehet készülni, csak a zene legszélesebb körű elsajátításával. „A közös zenélés nem azt jelenti, hogy a karmester fogja a zenész kezét. Sokkal inkább arról szól, hogy segítsük a zenészt, hogy azt játssza el, ami benne van.”

A Budapesti Fesztiválzenekar amatőr karmestereit február 2-án a Müpában lehet látni. Beethoven VII. szimfóniáját Füzi Nóra korrepetitor, Molnár András jogász, Szabó Péter csellóművész és Harkányi Árpád aneszteziológus vezényli 21 órától a hangversenyteremben.

Íme a februári Beethoven-maraton teljes programja!

Kapcsolódó

Íme a februári Beethoven-maraton teljes programja!

Forradalmi, látnoki, zseni – a klasszikus zene örök csillagát, Ludwig van Beethovent ünneplik a Müpa, a BFZ és a magyar zenei élet legmeghatározóbb muzsikusai 2020. február 2-án a zeneszerző születésének 250. évfordulójának alkalmából. Az igazi fanatikusok 11 órán át hallgathatják a zeneszerző-óriás műveit.

A karmester meg minek?

A karmester meg minek?

Írásunkban arra keressük a választ, hogy mi is a karmester szerepe, mi rejlik a látványos gesztusok mögött, milyen képességekkel rendelkezik egy jó dirigens, és azt is megvizsgáljuk, hogy beszélhetünk-e karmester egyéniségekről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Vizuál

A színész, akinek Oscar-jelölést hozott, hogy összebilincselték Tony Curtis-szel

Sidney Poitier bahamai földművesek gyerekéből lett az első afroamerikai, aki Oscar-díjat kapott a legjobb férfi színész kategóriában. Kitaposta az utat a fehérek uralta Hollywoodban, mégis számos kritika érte az alakításait. Idén ünnepli 93. születésnapját.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Klasszikus gyász

Elhunyt Sulyok Tamás karmester

Életének 90. évében elhunyt Sulyok Tamás magyar karmester, tanár. A Győri Filharmonikus Zenekar egykori igazgatóját otthonában érte utol a halál február 4-én – tudatta a szomorú hírt a társulat vezetőségével a karmester lánya, Sulyok Márta.
Klasszikus videó

Hegedűn játszott az agyműtétje közben, a sebész elveszett Mahlernél

Egy 53 éves brit muzsikus agyműtéten esett át. A hangszerét is vinnie kellett az operációra, hogy az orvosok ellenőrizni tudják, ne sérüljenek az agy más részei a beavatkozás közben.
Klasszikus bűnügy

Börtönbe megy a nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatott komolyzenét

A liverpooli nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatta a ClassicFM-et, azt mondta a bírónak, verjék csak láncra. Huszonnégy hétre tették hűvösre.
Klasszikus mozart

Egész nap Mozart zenéje szól a tavasz első napján

Egy nap, tíz koncert a Concerto Budapesttel! Március 1. vasárnap délelőtt 11-től este 10-ig kizárólag Mozart zenéje tölti meg a Zeneakadémia koncerttermeit.