Klasszikus

Amikor korrepetitor, jogász, csellista és orvos dirigál

2020.01.28. 17:15
Ajánlom
Hogy a február 2-i Beethoven-maratonon amatőrök vezényelhetik a Budapesti Fesztiválzenekart, megint csak azt bizonyítja: a karmester tényleg nem csinál semmit. Vagy igen?

Ha csinálna, nem bíznák rá a feladatot akárkire, ahogy nem engedik át az első hegedűs, az első oboista, de még a triangulumos székét sem amatőrnek. A karmester viszont nem hallatszik, hiába szerepel az ő neve nagybetűkkel a színlapon.

Beethoven négytételes VII. szimfóniájára négy karmester jut, ők azok, akik a 117 jelentkezőből a legügyesebbnek bizonyultak. A versenyzők az élet legkülönbözőbb területeiről érkeztek: volt köztük gépészmérnök, gyermekpszichológus, hangszerjátékos és pénzügyi szakember is. „Kipróbálásukra” természetesen nem gyűlt össze a százfős szimfonikus gárda, négykezesező zongoristákat kellett vezényelniük.

„Az a típusú ember vagyok, akinek sok energiája van, és inkább azon kell gondolkodnom, hogyan használjam ezt az energiát, hogy építsen, ne romboljon” – mondja Füzi Nóra, akinek nagyon is van köze a zenéhez. Korrepetitorként dolgozik, vezényelt már valódi zenekart és kórust is. „Azt hinné az ember, hogy jönnek a mozdulatok, de ennél sokkal tudatosabbnak kell lenni” – vélekedik. Robbanékony, élénk jelenség, s valóban úgy tűnik, inkább arra kell majd figyelnie, hogy ne fáradjon el vezénylés közben. A felkészülés részeként Fischer Iván, Doráti Antal és Christian Thielemann felvételeit hallgatta, figyelte a nagy karmesterek mozdulatait, de azok között legalább annyi különbséget, mint hasonlóságot talált. –

Az derült ki, hogy nekem magamnak kell létrehoznom a saját interpretációmat.”

Molnár András viszont nem zenész, hanem jogász, a közigazgatásban dolgozik. Munkájában nincs jelen a zene, éppen ezért fogja bánni, ha ennek a kalandnak vége lesz. Kecskemétről származik, Kodály városában mindenki zenélt valamit, az viszont családi botrányt okozott volna, ha művészi pályára lép. Pedig gyerekkorában már a nagyanyja kötőtűjével Mahlert vezényelt. A megmérettetéshez kotta nélkül állt pulpitusra, a zene a fejében van. „Annyira jól nem olvasok kottát, lehet, hogy zavarna egy picit, ha előttem lenne. Persze itt van a táskámban, és otthon a készülés közben az ölemben volt.”

Duboczky_Credit_Ildiko_Magocsi-145235.jpg

Dubóczky Gergely (Fotó/Forrás: Magócsi Ildikó)

Három hivatásos karmester ítélkezett a jelentkezők felett, de a válogatás alatt már instrukciókat is adtak nekik. Pont azért, hogy lássák, mennyire rugalmas az illető, mennyire könnyen változtat az elképzelésein, mennyire tudja megfogadni a jó tanácsot. „Az előadásig akkor tudunk segíteni, ha van víziója. Akkor eszközöket tudunk adni a kezébe” – mondja Dubóczky Gergely zsűrielnök. Szerinte ha valakinek van saját elképzelése a dirigált műről, akkor azt „akár kézzel-lábbal” át kell adnia. „A karmester az előadáson már nem nagyon használja a kottát, nem is ezen múlik a dirigálás.”

Az is érdekel, hogy vajon mi kell ahhoz, hogy valaki pulpitusra álljon. „Nincsen szólistaérzésünk. Azt szeretnénk, hogy segítsünk” – felel Cser Ádám, aki kórusokkal, régizenei előadásokkal kezdte a zenei vezetést, majd az opera és a szimfonikus zenekar következett. Ugyan a karmesterségnek van egzakt, szakmai része, de annak is belülről kell indulnia:

„Minden karmesternek más mozgáskultúrája van, és évek kellenek, amíg ez kifejlődik.”

Vass András valami hasonlót fogalmaz meg, amikor kijelenti: „Az iskolás vezénylésnél, az iskolás hangszerjátéknál nincsen rosszabb. Van egy alap, amit el kell sajátítani, aztán igyekezni kell elfelejteni. Sokszor előfordul, hogy rettenetes kezű karmesterek ragyogó koncerteket csinálnak, Furtwängler például ilyen volt.” Szerinte nem véletlen, hogy a karmesterszakmát csak főiskolai szinten tanítják, korábban nem. A karmesterségre ugyanis máshogy nem lehet készülni, csak a zene legszélesebb körű elsajátításával. „A közös zenélés nem azt jelenti, hogy a karmester fogja a zenész kezét. Sokkal inkább arról szól, hogy segítsük a zenészt, hogy azt játssza el, ami benne van.”

A Budapesti Fesztiválzenekar amatőr karmestereit február 2-án a Müpában lehet látni. Beethoven VII. szimfóniáját Füzi Nóra korrepetitor, Molnár András jogász, Szabó Péter csellóművész és Harkányi Árpád aneszteziológus vezényli 21 órától a hangversenyteremben.

Íme a februári Beethoven-maraton teljes programja!

Kapcsolódó

Íme a februári Beethoven-maraton teljes programja!

Forradalmi, látnoki, zseni – a klasszikus zene örök csillagát, Ludwig van Beethovent ünneplik a Müpa, a BFZ és a magyar zenei élet legmeghatározóbb muzsikusai 2020. február 2-án a zeneszerző születésének 250. évfordulójának alkalmából. Az igazi fanatikusok 11 órán át hallgathatják a zeneszerző-óriás műveit.

A karmester meg minek?

A karmester meg minek?

Írásunkban arra keressük a választ, hogy mi is a karmester szerepe, mi rejlik a látványos gesztusok mögött, milyen képességekkel rendelkezik egy jó dirigens, és azt is megvizsgáljuk, hogy beszélhetünk-e karmester egyéniségekről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Vizuál

Saját agyműtétjéről készített fotósorozatot a Capa-nagydíj nyertese

„Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam” – írta Neogrády-Kiss Barnabás fotós.
Tánc

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Fidelio Tours

Egy polgári életforma szellemi lenyomatai - Baján kalandozik a Partitúra

„Ahogy a Duna-parton, a leszakadó, agyagos parton látod, hogy mikor van áradás, mikor van agyagos lerakódás, ebben a házban is így, 150-200 esztendő óta hol fellobbant az olajmécs, hol elhalványult, majd újratöltődött…” Ifj. Éber Sándor írta ezt a családi házukról. Bajai festőművész dinasztia az övék. Ma az Éber-emlékházban őrzik id. Éber Sándor és két gyermeke, Sándor és Anna hagyatékát: festményeken, rajzokon, szobrokon kívül a család hely- és irodalomtörténeti dokumentumait, és bácskai, sárközi néprajzi, népművészeti tárgyakat is. Itt is forgatott a Partitúra stábja. A bajai műsor október 24-én, szombaton, a szokásos időben, 14.30-kor látható a Duna tévén.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.
Klasszikus hír

A Magyar Tehetség Nagykövete lett Várdai István

Várdai István a tehetséggondozásban vállalt szerepe miatt idén októberben megkapta a Magyar Tehetség Nagykövete címet.
Klasszikus ajánló

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.