Klasszikus

Amikor nem tudod kiverni a dallamot a fejedből

2017.12.04. 09:26
Ajánlom
La donna è mobile, az Örömóda, We Are The Champions… Mi a közös ezekben a dallamokban? Az, hogy ha egyszer elkezdjük dúdolni őket magunkban, alig lehet leállni velük.

Van, aki kevésbé hajlamos rá, van, aki nagyon is – és van, akinél már krónikusnak nevezhető, hogy egy dallam benne ragad a fülében. A német 'Ohrwurm' és az angol 'earworm' szavak erre a jelenségre utalnak (pontosabban a hangsorra, amely létrehozza), a neurológia pedig kognitív viszketésként értelmezi. A magyarban a dallamtapadás szóval írjuk le, ha egy dallam a fülünkben ragadt. Több kutatás is zajlott, hogy pontosabb képet kapjunk, miért ismétel az agyunk egy-egy dallamot újra és újra. A Dartmouth College kutatói fMRI-vizsgálatnak vetették alá az alanyaikat, és megfigyelték, hogy a fülbemászó dal működésbe léptette a bal oldali hallókéreget, azt a területet, amely az agyban a hallásért felelős. Ebben persze semmi meglepő nincsen, az viszont annál érdekesebb, hogy ugyanez az agyterület kezdett működni akkor is, amikor azt kérték az alanyokról, hogy gondoljanak a dalra, vagy fejezzék be a megkezdett dallamot. A kutatók arra következtettek, hogy

a fülbemászó dallamok a hallókéreg memóriájába kerülnek.

Ez a memória rövidtávú és nem képes hosszú hangsorok tárolására, viszont a ragadós dallamok hatására egy úgynevezett "fonologikus hurok" jön létre benne, és ez okozza az állandó ismétlést. Bizonyos melódiák izgalomban tartják az agyat, és nem hullanak ki a hallókéreg memóriájából túl könnyen. A repetíció pedig nemhogy lankasztaná az agy érdeklődését, hanem fokozza azt.

Music-Sculpture-European-Statue-Classic-Listening-1558457

Music-Sculpture-European-Statue-Classic-Listening-1558457 (Fotó/Forrás: MaxPixel's contributors)

Mark Twain például egy elbeszélést szentelt a jelenségnek (A Literary Nightmare), amelyben a főhős egy egész települést fertőz meg egy dallammal. Oliver Sacks neurológus pedig egyik könyvében foglalkozott a jelenség krónikus eseteivel (Musicophilia: Tales of Music and Brain). Sacks páciensei közül többen szenvedtek attól, hogy egy-egy dallam „megragadt a fülükben” – órákra, napokra, hónapokra. „Olyan, mintha a zene megrekedne egy idegpályán, és nem tudná elhagyni azt” – írja a neurológus.

Egyik betege 43, azaz negyvenhárom éven keresztül hallotta a fejében Verdi Rigolettójának 14 hangját újra és újra.

Annyira erősen élt benne a dallam, hogy testet adott neki, afféle zenei téglatestként képzelte el – olyan módon, ahogy általában csak tudatmódosító szerek hatására lehet gondolkodni a zenéről.

Arra még szerencsére nem született biztos útmutató, hogy miként lehet tetszetős vagy fülbemászó melódiát komponálni, de egy pszichológiai kutatás során már megpróbálkoztak azzal, hogy megvizsgálják, miért nem tudunk bizonyos dallamokat kiűzni a fejünkből.

A Durham University kutatói 3000 alany bevonásával 100 ilyen zenét gyűjtöttek össze. A lista első helyén Lady Gaga Bad Romance című száma szerepelt, a második helyen pedig (a cím kötelez) Kylie Minogue-től a Can't Get You Out Of My Head. Kelly Jakubowski, a kutatás egyik vezetője arról a nem meglepő tényről számolt be, hogy a fülbemászó dallamok tovább maradnak a slágerlistákon is.

A kutatócsapat ezután 100 fülbemászó, és 100 nem fülbemászó zenét választott ki, és megpróbálták összehasonlítani őket, figyelembe véve olyan faktorokat is, mint a dalok népszerűsége és műfaja. A kutatási eredmények szerint a fülbemászó dallam általában tempós, és hasonló mintázatok alapján lépked lefelé és felfelé. Ilyen dallam például a Smoke On The Water gitárriffje a Deep Purple-től. De a hangmagasság változása nem ilyen egyszerű: Glenn Miller In The Mood című számában például szokatlan hangközöket lép a dallam, de mégis megragad a fülben. „Úgy véljük, hogy a melódiának van egy optimális szintű komplexitása; valami olyasmi dallamról kell legyen szó, amelyet könnyű megjegyezni, de van benne valami, amitől érdekessé is válik” – mondta Jakubowski.

A klasszikus zeneszerzők mindig is támaszkodtak a fülbemászó dallamokra – véli Tom Service, a Guardian zenei írója. „Mozarttól Mahlerig mindenki benne van a buliban” – írja –, mivel a klasszikus zene lényege, hogy a hallgató emlékezzen a dallamra, amely aztán újabb és újabb formákban kerül elő a darab kibontakozása során.

Mozart rendkívül büszke volt, amikor a Figaro házasságát fütyülték az emberek az utcán.

Haydn pedig szintén törekedett a megjegyezhető dallamra, amikor 1797-ben megírta a később az osztrák himnusszá váló dallamot. Beethovennek is szüksége volt a fülbemászó melódiára, amikor a IX. szimfóniát egy, a testvériségről szóló ódával akarta befejezni.

És hogy miként szabadulhatunk meg a fülbemászó dallamtól? Segíthet, ha újra meghallgatjuk a kérdéses zeneművet – tehát a kutyaharapás szőrével –, de ha ez nem működik, szóba jöhet, hogy mást hallgassunk. Ilyenkor érdemes taktikázni, hogy mit cserélünk mire. Ha a plázában vásárolva a fülünkben ragadt az átkozott Despacito, érdemes lecserélni mondjuk a Rigoletto híres áriájára (La donna è mobile) – hidd el, van az a Verdi-dallam olyan jó, hogy kizavarja.

Fejléckép forrása: Pexels.com

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Werner Herzog szembeszállt az értelemmel, és győzött

Werner Herzog 1974 telén Münchentől egészen Párizsig gyalogolt el, miután megtudta, hogy Lotte Eisner súlyos betegségben szenved, és haldoklik. A német rendező gondolkodás nélkül útnak indult, fejében ugyanis szöget ütött a gondolat, hogy Eisner csak akkor maradhat életben, ha ő elsétál hozzá.
Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.
Színház

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Tánc

Yakovleva Maria lett A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja

A Magyar Nemzeti Balett principálját A bajadér június 15-i előadásának tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés, hogy a következő szezonban ő lesz a Magyar Állami Operaház balettegyüttese legrangosabb címének birtokosa.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ifjúsági koncertek a Magyar Rádió Művészeti Együtteseivel

Ifjúsági bérlet kicsiknek, nagyoknak és iskolás csoportoknak a belváros szívében, az Oktogon mellett, a Dohnányi Ernő Zenei Központban! A Magyar Rádió Művészeti Együttesei a 2025/26-os évadban is várják diákcsoportok jelentkezését 7 éves kortól 14 éves korig az Ifjúsági-bérlet előadásaira.
Klasszikus gyász

94 éves korában elhunyt Alfred Brendel zongoraművész

Pályája során több mint száz lemezt készített, közülük nem egy máig etalonnak számít, ha Beethovent vagy Schubertet akarunk hallgatni. Az osztrák zongoraművész június 17-én, életének 95. évében hunyt el.
Klasszikus interjú

Rajna Martin: „Fischer Ádámmal rendkívül inspirálóak a beszélgetéseink”

Konzis kora óta jár a Wagner-napokra, valósággal rajong a zeneszerzőért. Rajna Martin előbb korrepetitorként és Fischer Ádám asszisztenseként csatlakozott a Müpa neves fesztiváljának csapatához. Rajna Martin-interjú.
Klasszikus ajánló

A kilencvenéves Sári Józsefet köszöntik a BMC-ben

Június 14-én szombaton különleges koncerttel tisztelegnek Sári József zeneszerző előtt a Budapest Music Centerben, aki idén tölti be 90. életévét. Az est műsorát a komponista sokszínű életművéből válogatott kamarazenei és szólókompozíciók alkotják.
Klasszikus ajánló

Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál a Fesztivál Akadémia vendégei között

Világsztárokat, pezsgő fesztiváléletet hoz július 18-27. között a fővárosba a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nevével fémjelzett 10. Fesztivál Akadémia Budapest, amelynek olyan nagyságok lesznek idén a vendégei, mint Maxim Vengerov, Andreas Ottensamer és Mácsai Pál. A gyerekeknek Molnár Piroska és Csákányi Eszter mesél majd.