Klasszikus

Amikor társ az előadó

2004.03.10. 00:00
Ajánlom
A három napos Ifjúsági Kortárs Zenei Estek záróhangversenyére március 7-én este került sor az Óbudai Társaskörben. A fesztivált Győri Noémi és Madaras Gergely hívta életre. Mindketten diákok: Noémi a Zeneakadémia fuvola szakos hallgatója, Gergő pedig a Waldorf Gimnázium mellett a Bartók Konzervatóriumban tanul zeneszerzést és fuvolát. A rendezvénysorozatra diplomával még nem rendelkező fiatal zeneszerzők pályázhattak műveikkel az ország bármely részéről, a szakirányú előtanulmány azonban nem volt kikötés.

– Az idősebb komponista-generáció a Minifesztiválon vagy az Őszi Fesztiválon mutathatja meg magát, ez pedig a fiatalok fóruma – mondja Madaras Gergő. – Ennek a korosztálynak eddig a zeneszerzés órákon és tanszaki hangversenyeken kívül nem nagyon volt módja egymás munkájába betekinteni. Emellett lehetőséget akartunk biztosítani a kortárs zene iránt érdeklődő fiatal hangszeres előadók és zeneszerzők egymásra találására. Az előadók kiválasztásánál a kortárs zene iránti elhivatottság mellett a magas szintű felkészültség és a megbízhatóság voltak a legfontosabb szempontjaink. Hiszen képtelenség lett volna minden egyes darab összes próbáján ott lenni. Tudnunk kellett, hogy ennek ellenére jó színvonalú produkciók fognak születni.

– Ki bírálta el a beérkezett pályázatokat?

– Noémi és én. Több tapasztaltabb zeneszerzőt is megkértünk, hogy segítsen az előadásra kerülő darabok kiválasztásában. Azonban azt mondták: mi szervezzük a fesztivált, a döntés súlya is a mi vállunkat kell, hogy nyomja. Ebben volt is némi igazság. Végül is a beérkezett ötven műből huszonkettő hangzott el az elmúlt három este során.

– Több előadóval is beszéltem, akik hiányolták az igazán modern, kísérletező, új utakat kereső darabokat.

– Nekünk is szemet szúrt, hogy nagyon kevés ilyen alkotás érkezett be hozzánk – veszi át a szót Győri Noémi –, és az a néhány sem volt igazán színvonalas. De hát, úgy látszik, mostanában nem írnak kísérleti darabokat a fiatal zeneszerzők. Legalábbis nem küldik be hozzánk. Így a koncertsorozat – noha Maróti Emese szerzeménye volt az egyetlenegy úgymond elvont mű, ami szerepelt rajta -, reális metszetét adta a mai magyar diploma előtt álló komponisták termésének. A műsorra került darabok szerzői közül Simon Dávid volt az egyetlen, aki nem tanult zeneszerzést.

– Kik támogatták a rendezvényt?

– Sok embernek lehetünk hálásak. Számtalan olyan segítséget kaptunk, amelyek a fesztivál igényeihez képest kicsik, a mi vállunkról azonban óriási terhet vettek le – mondja Noémi. Eszmeileg ott álltak mögöttünk a konzis és a zeneakadémiás tanárok. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés termét használhattuk a próbákhoz. Az Óbudai Társaskör dísztermét kedvezményesen tudtuk bérbe venni. A BMC pedig fölajánlott harminchárom CD-t, amelyeket a koncerteken árusíthattunk. Ez a sok apróság mind hozzájárult ahhoz, hogy könnyebb legyen a szervezés.

– Jövőre szeretnénk megismételni a fesztivált – folytatja Gergő. Idén sokan azért nem támogattak bennünket, mert még nem tudtunk mit felmutatni. Remélem, ez a következő évben másképp lesz. A hangszeresek és énekesek mind lelkesedésből vállalták a fellépést, és a zeneszerzők is csupa jót mondanak az itt zajló munkáról.

- Volt közönsége a fesztiválnak?

Gy. N.: – Őszintén szólva, nagyobb érdeklődésre számítottunk, bár így is kétharmad-háromnegyed házzal mentek az előadások. Valószínűleg ez is a dolog újszerűségével magyarázható.

M. G.: – Érdekes, hogy nagy sajtóvisszhangot kaptunk, pedig a közönség körülbelül 80%-át a legszűkebb szakma tette ki! Az idősebb zeneszerzők közül szinte mindenki eljött, ennek nagyon örültünk. Rajtuk kívül a zeneszerzés-növendékek voltak a legtöbben, aztán egyéb muzsikusok, elsősorban diákok, s az érdeklődő amatőrök a legkevesebben. De talán ez is másképpen lesz jövőre.

A záróhangversenyen is szép számmal megjelentek szakmaiak és nem szakmaiak egyaránt. Az igényes, jól felépített, színes műsor igazi koncertélményben fürösztötte meg a hallgatóságot. Egyedül azt sajnáltam, hogy szinte csak szomorú, esetleg elgondolkodtató vagy drámai művek hangzottak el: úgy látszik (illetve „hallszik”), Schuberthez hasonlóan, a mai ifjú zeneszerzők sem ismernek vidám muzsikát. Vagy csak elvétve.

A törekvés, hogy zeneszerző és előadó egymásra találjon, mindenesetre úgy tűnik, megvalósult: máris beszéltem olyan komponistával, aki azt tervezi, hogy a következő darabját egy itt megismert előadónak fogja ajánlani. Hogy az idősebb zeneszerző-generáció mennyire támogatta ezt a vállalkozást, jól mutatja, hogy nem csak ott voltak a koncerteken, hanem Jeney Zoltán, Kocsár Miklós és Sári József megnyitó beszéddel is készült a három hangversenyre.

Zárszóként hadd idézzem Sári Józsefet: „Korunk embere agyának szinte kizárólag bal féltekéjét használja. Ez felelős ugyanis az anyagi világban való eligazodásért. A jobb agyfélteke elhanyagolása súlyos lelki, szellemi egyensúlyzavarhoz vezet, amelynek a helyreállítása csak a két agyfélteke egyenrangú használata és harmonikus kapcsolata révén lehetséges. A művészek felelőssége ezért nagyon nagy, hiszen elsősorban rájuk hárul az egyensúlyteremtés munkája. A természet segítsége abban nyilvánul meg, hogy noha a művészi pálya egyre kevésbé attraktív, újra és újra kiválaszt fiatal zeneszerzőket, akik ezt a sok gyötrődést, meg nem értést, lemondást tartalmazó hivatást választják. Köszönet nekik!”

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Könyv

„A gyermeknevelésnél is fontosabb lesz a szülőnevelés” – Steigervald Krisztián a Lírástudók vendége

Közgazdászként fordult a figyelme a pszichológia felé, az utóbbi hónapokban pedig a bestsellerlistára is felkúszott Generációk harca a figyelemért című könyvével. Podcastunkban Steigervald Krisztiánnal beszélgetett Grisnik Petra.
Vizuál

Fellini klasszikusait vetítik a Puskinban

Május 2. és 23. között az olasz filmművészet egyik legjelentősebb rendezőjének három alkotását vetítik a budapesti Puskin Moziban. A közönség újra nagyvásznon élheti át Az édes élet, a 8 és ½, valamint az Amarcord című filmeket.
Könyv

All You Need Is Love – új könyv jelent meg a Beatlesről

A kötetben korábban nem publikált interjúkon keresztül ismerhetjük meg egyebek közt a banda feloszlásának okait is. Ötven évvel mozis bemutatása után májustól egy streaming szolgáltáson ismét látható lesz az együttesről készült Let It Be című dokumentumfilm.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Vezető karmesterként folytatja a munkát Vajda Gergely az Ensemble Ars Novával

A neves zeneszerző-karmester három éven át volt a francia kortárs zenei együttes rezidens művésze, ám a sikeres közös projekteknek köszönhetően a zenekar továbbra is együtt kíván dolgozni vele.
Klasszikus beszámoló

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Klasszikus hír

Dobri Dániel művét díjazták Washingtonban

A zeneszerző Halmazállapot-változások (States of Matter) című műve az öt legjobbnak választott alkotás közé került az Art Music Society zeneszerzőversenyén.
Klasszikus ajánló

Kortárs koncertek a Kodály Kórussal újra a BMC-ben!

Budapestre látogat a hazai kóruskultúra egyik kiemelten fontos együttese, a debreceni Kodály Kórus a hazai és a külföldi kortárs muzsika gyöngyszemeit hozza el a BMC_be, május 4-én és június 1-jén.
Klasszikus hír

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.