Klasszikus

Amikor társ az előadó

2004.03.10. 00:00
Ajánlom
A három napos Ifjúsági Kortárs Zenei Estek záróhangversenyére március 7-én este került sor az Óbudai Társaskörben. A fesztivált Győri Noémi és Madaras Gergely hívta életre. Mindketten diákok: Noémi a Zeneakadémia fuvola szakos hallgatója, Gergő pedig a Waldorf Gimnázium mellett a Bartók Konzervatóriumban tanul zeneszerzést és fuvolát. A rendezvénysorozatra diplomával még nem rendelkező fiatal zeneszerzők pályázhattak műveikkel az ország bármely részéről, a szakirányú előtanulmány azonban nem volt kikötés.

– Az idősebb komponista-generáció a Minifesztiválon vagy az Őszi Fesztiválon mutathatja meg magát, ez pedig a fiatalok fóruma – mondja Madaras Gergő. – Ennek a korosztálynak eddig a zeneszerzés órákon és tanszaki hangversenyeken kívül nem nagyon volt módja egymás munkájába betekinteni. Emellett lehetőséget akartunk biztosítani a kortárs zene iránt érdeklődő fiatal hangszeres előadók és zeneszerzők egymásra találására. Az előadók kiválasztásánál a kortárs zene iránti elhivatottság mellett a magas szintű felkészültség és a megbízhatóság voltak a legfontosabb szempontjaink. Hiszen képtelenség lett volna minden egyes darab összes próbáján ott lenni. Tudnunk kellett, hogy ennek ellenére jó színvonalú produkciók fognak születni.

– Ki bírálta el a beérkezett pályázatokat?

– Noémi és én. Több tapasztaltabb zeneszerzőt is megkértünk, hogy segítsen az előadásra kerülő darabok kiválasztásában. Azonban azt mondták: mi szervezzük a fesztivált, a döntés súlya is a mi vállunkat kell, hogy nyomja. Ebben volt is némi igazság. Végül is a beérkezett ötven műből huszonkettő hangzott el az elmúlt három este során.

– Több előadóval is beszéltem, akik hiányolták az igazán modern, kísérletező, új utakat kereső darabokat.

– Nekünk is szemet szúrt, hogy nagyon kevés ilyen alkotás érkezett be hozzánk – veszi át a szót Győri Noémi –, és az a néhány sem volt igazán színvonalas. De hát, úgy látszik, mostanában nem írnak kísérleti darabokat a fiatal zeneszerzők. Legalábbis nem küldik be hozzánk. Így a koncertsorozat – noha Maróti Emese szerzeménye volt az egyetlenegy úgymond elvont mű, ami szerepelt rajta -, reális metszetét adta a mai magyar diploma előtt álló komponisták termésének. A műsorra került darabok szerzői közül Simon Dávid volt az egyetlen, aki nem tanult zeneszerzést.

– Kik támogatták a rendezvényt?

– Sok embernek lehetünk hálásak. Számtalan olyan segítséget kaptunk, amelyek a fesztivál igényeihez képest kicsik, a mi vállunkról azonban óriási terhet vettek le – mondja Noémi. Eszmeileg ott álltak mögöttünk a konzis és a zeneakadémiás tanárok. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés termét használhattuk a próbákhoz. Az Óbudai Társaskör dísztermét kedvezményesen tudtuk bérbe venni. A BMC pedig fölajánlott harminchárom CD-t, amelyeket a koncerteken árusíthattunk. Ez a sok apróság mind hozzájárult ahhoz, hogy könnyebb legyen a szervezés.

– Jövőre szeretnénk megismételni a fesztivált – folytatja Gergő. Idén sokan azért nem támogattak bennünket, mert még nem tudtunk mit felmutatni. Remélem, ez a következő évben másképp lesz. A hangszeresek és énekesek mind lelkesedésből vállalták a fellépést, és a zeneszerzők is csupa jót mondanak az itt zajló munkáról.

- Volt közönsége a fesztiválnak?

Gy. N.: – Őszintén szólva, nagyobb érdeklődésre számítottunk, bár így is kétharmad-háromnegyed házzal mentek az előadások. Valószínűleg ez is a dolog újszerűségével magyarázható.

M. G.: – Érdekes, hogy nagy sajtóvisszhangot kaptunk, pedig a közönség körülbelül 80%-át a legszűkebb szakma tette ki! Az idősebb zeneszerzők közül szinte mindenki eljött, ennek nagyon örültünk. Rajtuk kívül a zeneszerzés-növendékek voltak a legtöbben, aztán egyéb muzsikusok, elsősorban diákok, s az érdeklődő amatőrök a legkevesebben. De talán ez is másképpen lesz jövőre.

A záróhangversenyen is szép számmal megjelentek szakmaiak és nem szakmaiak egyaránt. Az igényes, jól felépített, színes műsor igazi koncertélményben fürösztötte meg a hallgatóságot. Egyedül azt sajnáltam, hogy szinte csak szomorú, esetleg elgondolkodtató vagy drámai művek hangzottak el: úgy látszik (illetve „hallszik”), Schuberthez hasonlóan, a mai ifjú zeneszerzők sem ismernek vidám muzsikát. Vagy csak elvétve.

A törekvés, hogy zeneszerző és előadó egymásra találjon, mindenesetre úgy tűnik, megvalósult: máris beszéltem olyan komponistával, aki azt tervezi, hogy a következő darabját egy itt megismert előadónak fogja ajánlani. Hogy az idősebb zeneszerző-generáció mennyire támogatta ezt a vállalkozást, jól mutatja, hogy nem csak ott voltak a koncerteken, hanem Jeney Zoltán, Kocsár Miklós és Sári József megnyitó beszéddel is készült a három hangversenyre.

Zárszóként hadd idézzem Sári Józsefet: „Korunk embere agyának szinte kizárólag bal féltekéjét használja. Ez felelős ugyanis az anyagi világban való eligazodásért. A jobb agyfélteke elhanyagolása súlyos lelki, szellemi egyensúlyzavarhoz vezet, amelynek a helyreállítása csak a két agyfélteke egyenrangú használata és harmonikus kapcsolata révén lehetséges. A művészek felelőssége ezért nagyon nagy, hiszen elsősorban rájuk hárul az egyensúlyteremtés munkája. A természet segítsége abban nyilvánul meg, hogy noha a művészi pálya egyre kevésbé attraktív, újra és újra kiválaszt fiatal zeneszerzőket, akik ezt a sok gyötrődést, meg nem értést, lemondást tartalmazó hivatást választják. Köszönet nekik!”

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Jazz/World

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Öt mesterhegedűvel gazdagodott a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyéves keresést követően öt mesterhegedűre talált rá, amelyek még magasabb művészeti interpretációt tesznek lehetővé az együttes számára a jövőben. A zenekar soron következő tavaszi koncertjein már hallhatóak lesznek az új hangszerek.
Klasszikus Film

Dokumentumfilm készült Erkel Ferenc Himnuszáról – Nézze meg online, itt!

A Himnusz keletkezéséről készített dokumentumfilmet a Budapesti Filharmóniai Társaság (BFT) és az Erkel Ferenc Társaság A Himnusz regényes története címmel, Juhász Annával és Becze Szilviával.
Klasszikus ajánló

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus ajánló

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Klasszikus ajánló

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.