Klasszikus

Amit a karmester csinál

2015.08.29. 07:21
Ajánlom
Hámori Máté, az ifjúság elkötelezett nevelője harmadik évadát kezdi meg az Óbudai Danubia Zenekar élén. A karmesterrel, aki idén mutatkozik be a Rádiózenekarnál, az Operában pedig A diótörő premierjét dirigálja majd, terveiről és zenekarépítésről beszélgettünk.

- Milyennek értékeled az elmúlt évadotokat?

- A 2014/15-ös szezon volt a második évem a zenekarnál. Még több, a kilencvenet is meghaladó koncertet tudtunk tartani. Folytatódtak a sorozataink és átvittük az újításokat, amik szinte maradéktalanul beváltak. Tavaly indult sorozatunk a BMC-ben, ami nemcsak helyszínében új, de struktúrájában is. A háromkoncertes, egy zeneszerző köré felfűzött sorozatnak a törzsközönsége is kialakult, ami sokban korrelál az elképzeléseimmel. Az arculatváltás egy kétélű fegyver, de úgy látom, sikerült megszólítanunk a fiatal felnőtteket, és a szakmából is pozitív visszajelzéseket kapok.

Hámori Máté

Hámori Máté

- Milyen műveket takar a programstruktúra átalakítása?

- Ez egy relatív dolog, még mi is a konzervatívak közé tartozunk, de meg kell dolgozni a látogatottságért. Törekszem arra, hogy a hangversenyen belül legyen mindig egy húzódarab az újítások mellett. A műveket összekötő drámai kapocs egyre kontúrosabban van jelen koncertenként, és ezt már a közönség is lereagálja. A zeneakadémiai sorozatunknál a BMC-hez hasonlóan, csak itt a koncertek előtt Eckhardt Gábor bevezetőt tart, ahol a szólistákkal és a karmesterrel is találkozhat a közönség.

Komplexebb élményt kívánunk nyújtani amellett, hogy ezek a művek milyen módon és hogyan szólalnak meg.

- Komolyan felépített ifjúsági programotok van.

- Kifejezetten az általános iskolás korosztályra fókuszálunk, amely irányvonal szeretném, ha a zenekar szellemi értelemben vett zászlóshajója lenne. Ha tényleg el szeretnénk érni valamit, meg szeretnénk érinteni a fiatal generációt, akkor sok energiát kell belefektetnünk. A nyitás szüksége tény, nem az én monomániám. Ennek sikerülnie kell, hogy a művészet, amit kiszolgálunk, megmaradjon. A szakmában most talán ez az elsődleges.

- Amikor a váltás megtörtént, újra kellett építeni a zenekart?

Hámori Máté

Hámori Máté

- A feladat az volt, hogy kicsit újraindítsuk a Danubiát. Amikor Héja Domonkos megalapított a zenekart, egy jó időszak következett az életükben, de végül az állami szubvenció az egyik legalacsonyabb szinten rekedt az együttesnél. Ez és az új előadó-művészeti törvény nagyban módosította a lehetőségeket. Állásokat kellett meghirdetnünk, ami nem kevés pénz, de mára már egy ötvenfős törzscsapattal dolgozhatok együtt. Ez előfeltétele annak, hogy elindulhasson egy szakmai fejlődés és tervezhetőbb legyen az a jövő, ami megfelel az elképzeléseimnek. Az Óbudai Önkormányzat jóvoltából március óta a Flórián mozi épületében próbálunk, amiből idővel egy kulturális minicentrumot szeretnék kiépíteni.

- Hogyan lehet ösztönözni a zenekart belsőleg?

- Amit a karmester csinál, az jelentősen befolyásolja, hogy a zenész hogyan viszonyul a saját hangszeréhez és az előadott műhöz. Ez tehát az én felelősségem is. A következő évadot egy vonós workshoppal kezdjük. A vonósszekció a koncertmester vezényletével egy hétig technikai és stilisztikai finomításokon dolgozik majd. Haydn-sorozatunk is a zenekarépítést segíti elő. Az együttes karmester nélkül kamarazenekarként fog működni. Jobban egymásra lesznek utalva, több figyelmet és koncentrációt igényel majd a játék, a füleket jobban ki kell nyitni.

- Milyen konkrét fókuszpontok lesznek a műsorban?

- A Haydnt középpontba állító sorozatunkban a szerző három életszakaszát, az Eszterházy-, az olasz és az angol korszakot szeretnénk reflektíven bemutatni. A Zeneakadémia-sorozatunk a Gyermekek vagyunk hívónevet kapta. A koncertjeinknek egytől egyig címet adunk, amelyek összefoglalják a koncert tematikáját, egyfajta mondanivalót jelenítenek meg. Ezek a hívószavak előrevetítik a koncert hangulatát, jellegét.

Hámori Máté

Hámori Máté

- Milyen vendégművészek játszanak majd a zenekarral?

- Mahlert vezényel Kovács János, és általunk mutatkozik be itthon Sztanyiszlav Kocsanovszkij fiatal orosz karmester. Jön Kesselyák Gergely, de Medveczky Ádám dirigálja majd Kelemen Barnabást Bartók II. hegedűversenyében. Vajda Gergely egy Ligeti-darabot vezényel, amivel remélem, jó értelemben megbotránkoztatjuk a közönségünket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.