Klasszikus

Andrea Griminelli: Olyan volt nekem Pavarotti, mint egy keresztapa!

2019.06.02. 09:55
Ajánlom
Andrea Griminelli fuvolaművész azért érkezett Magyarországra, hogy Plácido Domingóval és Lang Langgal közösen támogassa a Virtuózok küldetését.

Ön a világ egyik legismertebb fuvolaművésze. Miért fontos önnek a Virtuózok?

Egyedülálló ez a műsor, amit Peller Mariann megálmodott, és a szeretet, amivel körbeveszi. Én is hamar belelkesedtem. A világnak minél több zenére van szüksége, és fontos, hogy egyre több gyerek megszeresse a muzsikát. Épp ezért óriási szükség van ilyen műsorokra, mint a Virtuózok. Természetesen nem kell, hogy mindenkiből virtuóz, szólista váljon. Már az is nagy dolog, ha érzékenyebbé tehetjük őket az ilyen zenére.

Tíz éves volt, amikor felfedezték a tehetségét. Így talán jobban együttérez a Virtuózokba jelentkező gyerekekkel, fiatalokkal. Hogy emlékszik a kezdetekre?

Nagy szerencsém, hogy Olaszországban születtem, a zene bölcsőjében, ahol Rossini, Verdi és az opera műfaja is született. Megismerkedtem Luciano Pavarottival, aki felkért, hogy játsszak vele. Olyan volt velem, mintha a keresztapám lenne. Itt, Budapesten is felléptünk együtt. Húszévesen Párizsban tanulhattam a konzervatóriumban. Egy álom vált valóra.

DSC08959-095643.jpg

Lang Lang, Andrea Griminelli, Peller Mariann és Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Erdélyi Gábor)

A Virtuózokban egészen kisgyerekek is színpadra lépnek, nyolc-tíz, de akár hat-hét évesek is. Bár kétségtelenül óriási dolog ennyire fiatalon a reflektorfénybe kerülni, ugyanakkor ennek megvannak a veszélyei is. Mit tanácsolna nekik?

Igaza van, ez nagyon veszélyes lehet. Pont erről beszélgettünk Lang Langgal, mivel ő is nagyon kicsi korában indult, három évesen.

De manapság még veszélyesebb, mivel minden nagyon gyorsan történik és gyorsan változik. A szülők akkor járnak el helyesen, ha a zene közelében tartják a gyereket, nem pedig a sztárvilág közelében.

Legyen a gyerek a mestere mellett, tanuljon, ne a tévészereplés legyen az első. A Virtuózok persze egy fantasztikus műsor, de nem szabad túl sok időt tölteni a tévé és a számítógép előtt. A mai gyerekek túl sok információt kapnak. Amikor én voltam gyerek, még csak bakelit hanglemezek léteztek. Nem volt CD-sem. De most, ha felmész az internetre, mindent megtalálsz, minden zenét meghallgathatsz.

DSC08811-095643.jpg

Gertler Teo és Andrea Griminelli (Fotó/Forrás: Erdélyi Gábor)

Zeneszerető emberekkel beszélgetve sokszor az a benyomásom, hogy a fuvola egy kicsit alábecsült hangszer...

Ez sokáig így volt. De manapság sok országban a fuvola az egyik legnépszerűbb hangszer. Japánban például a zongora után a második-harmadik helyezett holtversenyben a hegedű és a fuvola. Kínában nyolcmillió fuvolista van. Az USA-ban is sokan játszanak rajta. A fuvolának nincs akkora repertoárja, mint a zongorának vagy a hegedűnek. De a modern fuvola hangja ugyanolyan erős, mint a hegedűé, be tudjuk tölteni a teret.

Jean-Pierre Rampal volt a tanára, sokat játszott Pavarottival, Andrea Boccellivel. De ugyancsak sokszor lép fel olyan könnyűzenei sztárokkal is, mint Ian Anderson, Bruce Springsteen vagy Elton John. Mi volt a legemlékezetesebb együttműködés?

Mint említettem, a fuvolának nincs akkora klasszikus zenei repertoárja, mint a hegedűnek. Miután sokat szerepeltem Pavarottival, megismerkedtem a barátaival a zenei életből. Ő mutatott be Stingnek, aki nagyon jó barátom lett. Szeretem a könnyebb műfajokat. Például Ennio Morricone zenéit, szerintem ő az egyik legjobb filmzeneszerző. Ian Anderson pedig egészen másképp játszik, mint én, sokat tanultam tőle. Diákként nem szerettem a játékát, mert akkoriban azzal voltam csak elfoglalva, hogy minél tisztább legyen a fuvolahangom. Ma már zseninek tartom, és igazán megtisztelő, hogy vele zenélhetek.

A zene globális, nincs komoly és könnyű zene, csak jó és rossz zene. Én igyekszem a jó zenét követni.

Ön mindent elért. Dolgozott mindenkivel, aki számít, számos díjjal büszkélkedhet. Vannak beteljesületlen álmai?

Rengeteg. Minden napra jut tíz új álom. Most például épp Vangelisszel dolgozom. Ez is egy crossover. Új lemezt készítek a Deccának. Szóval minden napra jut tíz új projekt. Lelkesebb vagyok, mint valaha.

Devich Benedek nagybőgőt kapott Plácido Domingótól

Kapcsolódó

Devich Benedek nagybőgőt kapott Plácido Domingótól

Boros Misi és Balázs-Piri Soma pedig miniszteri elismerésben részesült. Közben folyik a Virtuózok licenszműsor külföldi exportjának előkészítése.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Erős, makacs és érzékeny - Meryl Streep 70 éves

Ma ünnepli hetvenedik születésnapját a háromszoros Oscar-díjas Meryl Streep, a ma élő legnagyobb színészek egyike, akit 21 alkalommal jelöltek Oscar és 31 alkalommal Golden Globe díjra. Portré.
Színház

„Egy Beethoven-koncert után kisebb a valószínűsége annak, hogy valakit fejbe verjünk”

Az Ördögkatlan két megálmodójával, Kiss Mónikával és Bérczes Lászlóval arról beszélgettünk, miből fakad a fesztivál egyedi hangulata és milyen új fellépőket avatnak idén, de néhány praktikus tanáccsal is ellátják azokat, akik kedvet kapnának ellátogatni a fesztiválra július 30. és augusztus 3. között.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.
Klasszikus évad

Évadot hirdetett a Vajda Gergely művészeti vezetésével működő UMZE

A 2019-20-as évadban is izgalmas és változatos programot kínál az UMZE együttes. A keleti filozófiák és a nyugati zene kapcsolatáról szól az évad első programja.
Klasszikus marton éva

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.