Klasszikus

Andrea Griminelli: Olyan volt nekem Pavarotti, mint egy keresztapa!

2019.06.02. 09:55
Ajánlom
Andrea Griminelli fuvolaművész azért érkezett Magyarországra, hogy Plácido Domingóval és Lang Langgal közösen támogassa a Virtuózok küldetését.

Ön a világ egyik legismertebb fuvolaművésze. Miért fontos önnek a Virtuózok?

Egyedülálló ez a műsor, amit Peller Mariann megálmodott, és a szeretet, amivel körbeveszi. Én is hamar belelkesedtem. A világnak minél több zenére van szüksége, és fontos, hogy egyre több gyerek megszeresse a muzsikát. Épp ezért óriási szükség van ilyen műsorokra, mint a Virtuózok. Természetesen nem kell, hogy mindenkiből virtuóz, szólista váljon. Már az is nagy dolog, ha érzékenyebbé tehetjük őket az ilyen zenére.

Tíz éves volt, amikor felfedezték a tehetségét. Így talán jobban együttérez a Virtuózokba jelentkező gyerekekkel, fiatalokkal. Hogy emlékszik a kezdetekre?

Nagy szerencsém, hogy Olaszországban születtem, a zene bölcsőjében, ahol Rossini, Verdi és az opera műfaja is született. Megismerkedtem Luciano Pavarottival, aki felkért, hogy játsszak vele. Olyan volt velem, mintha a keresztapám lenne. Itt, Budapesten is felléptünk együtt. Húszévesen Párizsban tanulhattam a konzervatóriumban. Egy álom vált valóra.

DSC08959-095643.jpg

Lang Lang, Andrea Griminelli, Peller Mariann és Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Erdélyi Gábor)

A Virtuózokban egészen kisgyerekek is színpadra lépnek, nyolc-tíz, de akár hat-hét évesek is. Bár kétségtelenül óriási dolog ennyire fiatalon a reflektorfénybe kerülni, ugyanakkor ennek megvannak a veszélyei is. Mit tanácsolna nekik?

Igaza van, ez nagyon veszélyes lehet. Pont erről beszélgettünk Lang Langgal, mivel ő is nagyon kicsi korában indult, három évesen.

De manapság még veszélyesebb, mivel minden nagyon gyorsan történik és gyorsan változik. A szülők akkor járnak el helyesen, ha a zene közelében tartják a gyereket, nem pedig a sztárvilág közelében.

Legyen a gyerek a mestere mellett, tanuljon, ne a tévészereplés legyen az első. A Virtuózok persze egy fantasztikus műsor, de nem szabad túl sok időt tölteni a tévé és a számítógép előtt. A mai gyerekek túl sok információt kapnak. Amikor én voltam gyerek, még csak bakelit hanglemezek léteztek. Nem volt CD-sem. De most, ha felmész az internetre, mindent megtalálsz, minden zenét meghallgathatsz.

DSC08811-095643.jpg

Gertler Teo és Andrea Griminelli (Fotó/Forrás: Erdélyi Gábor)

Zeneszerető emberekkel beszélgetve sokszor az a benyomásom, hogy a fuvola egy kicsit alábecsült hangszer...

Ez sokáig így volt. De manapság sok országban a fuvola az egyik legnépszerűbb hangszer. Japánban például a zongora után a második-harmadik helyezett holtversenyben a hegedű és a fuvola. Kínában nyolcmillió fuvolista van. Az USA-ban is sokan játszanak rajta. A fuvolának nincs akkora repertoárja, mint a zongorának vagy a hegedűnek. De a modern fuvola hangja ugyanolyan erős, mint a hegedűé, be tudjuk tölteni a teret.

Jean-Pierre Rampal volt a tanára, sokat játszott Pavarottival, Andrea Boccellivel. De ugyancsak sokszor lép fel olyan könnyűzenei sztárokkal is, mint Ian Anderson, Bruce Springsteen vagy Elton John. Mi volt a legemlékezetesebb együttműködés?

Mint említettem, a fuvolának nincs akkora klasszikus zenei repertoárja, mint a hegedűnek. Miután sokat szerepeltem Pavarottival, megismerkedtem a barátaival a zenei életből. Ő mutatott be Stingnek, aki nagyon jó barátom lett. Szeretem a könnyebb műfajokat. Például Ennio Morricone zenéit, szerintem ő az egyik legjobb filmzeneszerző. Ian Anderson pedig egészen másképp játszik, mint én, sokat tanultam tőle. Diákként nem szerettem a játékát, mert akkoriban azzal voltam csak elfoglalva, hogy minél tisztább legyen a fuvolahangom. Ma már zseninek tartom, és igazán megtisztelő, hogy vele zenélhetek.

A zene globális, nincs komoly és könnyű zene, csak jó és rossz zene. Én igyekszem a jó zenét követni.

Ön mindent elért. Dolgozott mindenkivel, aki számít, számos díjjal büszkélkedhet. Vannak beteljesületlen álmai?

Rengeteg. Minden napra jut tíz új álom. Most például épp Vangelisszel dolgozom. Ez is egy crossover. Új lemezt készítek a Deccának. Szóval minden napra jut tíz új projekt. Lelkesebb vagyok, mint valaha.

Devich Benedek nagybőgőt kapott Plácido Domingótól

Kapcsolódó

Devich Benedek nagybőgőt kapott Plácido Domingótól

Boros Misi és Balázs-Piri Soma pedig miniszteri elismerésben részesült. Közben folyik a Virtuózok licenszműsor külföldi exportjának előkészítése.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Színház

„Ami a szőnyeg alatt van” – Bíró Kriszta könyvet ír Molnár Piroskáról

Az életrajzi mű a Corvina Kiadónál készül, szerzője, az Örkény Színház többkötetes íróként is számon tartott művésze régóta jól ismeri Molnár Piroskát, így bizalmasan tud vele beszélgetni a szakmáról és életéről.
Könyv

Röhrig Géza karanténban - Élőben New Yorkból

Nyáry Krisztián online sorozata nem ismer országhatárokat. Ezúttal a New Yorkban élő költőt kérdezi arról, mit olvas a kényszerű otthonlét alatt.
Jazz/World

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.