Klasszikus

Andrea Griminelli: Olyan volt nekem Pavarotti, mint egy keresztapa!

2019.06.02. 09:55
Ajánlom
Andrea Griminelli fuvolaművész azért érkezett Magyarországra, hogy Plácido Domingóval és Lang Langgal közösen támogassa a Virtuózok küldetését.

Ön a világ egyik legismertebb fuvolaművésze. Miért fontos önnek a Virtuózok?

Egyedülálló ez a műsor, amit Peller Mariann megálmodott, és a szeretet, amivel körbeveszi. Én is hamar belelkesedtem. A világnak minél több zenére van szüksége, és fontos, hogy egyre több gyerek megszeresse a muzsikát. Épp ezért óriási szükség van ilyen műsorokra, mint a Virtuózok. Természetesen nem kell, hogy mindenkiből virtuóz, szólista váljon. Már az is nagy dolog, ha érzékenyebbé tehetjük őket az ilyen zenére.

Tíz éves volt, amikor felfedezték a tehetségét. Így talán jobban együttérez a Virtuózokba jelentkező gyerekekkel, fiatalokkal. Hogy emlékszik a kezdetekre?

Nagy szerencsém, hogy Olaszországban születtem, a zene bölcsőjében, ahol Rossini, Verdi és az opera műfaja is született. Megismerkedtem Luciano Pavarottival, aki felkért, hogy játsszak vele. Olyan volt velem, mintha a keresztapám lenne. Itt, Budapesten is felléptünk együtt. Húszévesen Párizsban tanulhattam a konzervatóriumban. Egy álom vált valóra.

DSC08959-095643.jpg

Lang Lang, Andrea Griminelli, Peller Mariann és Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Erdélyi Gábor)

A Virtuózokban egészen kisgyerekek is színpadra lépnek, nyolc-tíz, de akár hat-hét évesek is. Bár kétségtelenül óriási dolog ennyire fiatalon a reflektorfénybe kerülni, ugyanakkor ennek megvannak a veszélyei is. Mit tanácsolna nekik?

Igaza van, ez nagyon veszélyes lehet. Pont erről beszélgettünk Lang Langgal, mivel ő is nagyon kicsi korában indult, három évesen.

De manapság még veszélyesebb, mivel minden nagyon gyorsan történik és gyorsan változik. A szülők akkor járnak el helyesen, ha a zene közelében tartják a gyereket, nem pedig a sztárvilág közelében.

Legyen a gyerek a mestere mellett, tanuljon, ne a tévészereplés legyen az első. A Virtuózok persze egy fantasztikus műsor, de nem szabad túl sok időt tölteni a tévé és a számítógép előtt. A mai gyerekek túl sok információt kapnak. Amikor én voltam gyerek, még csak bakelit hanglemezek léteztek. Nem volt CD-sem. De most, ha felmész az internetre, mindent megtalálsz, minden zenét meghallgathatsz.

DSC08811-095643.jpg

Gertler Teo és Andrea Griminelli (Fotó/Forrás: Erdélyi Gábor)

Zeneszerető emberekkel beszélgetve sokszor az a benyomásom, hogy a fuvola egy kicsit alábecsült hangszer...

Ez sokáig így volt. De manapság sok országban a fuvola az egyik legnépszerűbb hangszer. Japánban például a zongora után a második-harmadik helyezett holtversenyben a hegedű és a fuvola. Kínában nyolcmillió fuvolista van. Az USA-ban is sokan játszanak rajta. A fuvolának nincs akkora repertoárja, mint a zongorának vagy a hegedűnek. De a modern fuvola hangja ugyanolyan erős, mint a hegedűé, be tudjuk tölteni a teret.

Jean-Pierre Rampal volt a tanára, sokat játszott Pavarottival, Andrea Boccellivel. De ugyancsak sokszor lép fel olyan könnyűzenei sztárokkal is, mint Ian Anderson, Bruce Springsteen vagy Elton John. Mi volt a legemlékezetesebb együttműködés?

Mint említettem, a fuvolának nincs akkora klasszikus zenei repertoárja, mint a hegedűnek. Miután sokat szerepeltem Pavarottival, megismerkedtem a barátaival a zenei életből. Ő mutatott be Stingnek, aki nagyon jó barátom lett. Szeretem a könnyebb műfajokat. Például Ennio Morricone zenéit, szerintem ő az egyik legjobb filmzeneszerző. Ian Anderson pedig egészen másképp játszik, mint én, sokat tanultam tőle. Diákként nem szerettem a játékát, mert akkoriban azzal voltam csak elfoglalva, hogy minél tisztább legyen a fuvolahangom. Ma már zseninek tartom, és igazán megtisztelő, hogy vele zenélhetek.

A zene globális, nincs komoly és könnyű zene, csak jó és rossz zene. Én igyekszem a jó zenét követni.

Ön mindent elért. Dolgozott mindenkivel, aki számít, számos díjjal büszkélkedhet. Vannak beteljesületlen álmai?

Rengeteg. Minden napra jut tíz új álom. Most például épp Vangelisszel dolgozom. Ez is egy crossover. Új lemezt készítek a Deccának. Szóval minden napra jut tíz új projekt. Lelkesebb vagyok, mint valaha.

Devich Benedek nagybőgőt kapott Plácido Domingótól

Kapcsolódó

Devich Benedek nagybőgőt kapott Plácido Domingótól

Boros Misi és Balázs-Piri Soma pedig miniszteri elismerésben részesült. Közben folyik a Virtuózok licenszműsor külföldi exportjának előkészítése.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt.
Klasszikus

Az EU is elismerte a Kodály-módszeren alapuló digitális tudásközpontot

A zeneoktatás innovatív módszereinek kidolgozására létrejött digitális zenepedagógiai tudásközpont, a Kodály HUB az első magyar vezetésű felsőoktatási Erasmus-projekt, amely „Jó Gyakorlat” és „Sikertörténet” minősítést is nyert.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Anton Rubinstein, az orosz zene keresztapja

Az orosz zene fényes évszázada nem képzelhető el nélküle. Életében csak Liszt volt népszerűbb nála, kortársai pedig lényeglátásáról, kimeríthetetlen energiájáról emlékeztek rá. Százhuszonöt éve hunyt el Anton Rubinstein.
Klasszikus interjú

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Balázs János improvizációs estet adnak a Zeneakadémián

Egy különleges zongoraesttel lepi meg az „MVM Koncertek – A Zongora 1-ben”-sorozat a közönségét november 22-én a Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus mti

Már megint elárvereznek egy Mozart kottát

Egy-két fiatalkori menüettet. Bezzeg a Requiem kézirata nem kerül kalapács alá soha, pedig összedobnánk rá a pénzt a szerkesztőségben.
Klasszikus videó

Vadim Repin videóban üzent a Cziffra Fesztivál közönségének

„Öröm számomra, hogy a világ egyik legnagyobb zongoraművészének tiszteletére játszhatok” – mondja a hegedűművész, aki februárban a Cziffra György Fesztivál vendége lesz.