Klasszikus

Andrea Griminelli: Olyan volt nekem Pavarotti, mint egy keresztapa!

2019.06.02. 09:55
Ajánlom
Andrea Griminelli fuvolaművész azért érkezett Magyarországra, hogy Plácido Domingóval és Lang Langgal közösen támogassa a Virtuózok küldetését.

Ön a világ egyik legismertebb fuvolaművésze. Miért fontos önnek a Virtuózok?

Egyedülálló ez a műsor, amit Peller Mariann megálmodott, és a szeretet, amivel körbeveszi. Én is hamar belelkesedtem. A világnak minél több zenére van szüksége, és fontos, hogy egyre több gyerek megszeresse a muzsikát. Épp ezért óriási szükség van ilyen műsorokra, mint a Virtuózok. Természetesen nem kell, hogy mindenkiből virtuóz, szólista váljon. Már az is nagy dolog, ha érzékenyebbé tehetjük őket az ilyen zenére.

Tíz éves volt, amikor felfedezték a tehetségét. Így talán jobban együttérez a Virtuózokba jelentkező gyerekekkel, fiatalokkal. Hogy emlékszik a kezdetekre?

Nagy szerencsém, hogy Olaszországban születtem, a zene bölcsőjében, ahol Rossini, Verdi és az opera műfaja is született. Megismerkedtem Luciano Pavarottival, aki felkért, hogy játsszak vele. Olyan volt velem, mintha a keresztapám lenne. Itt, Budapesten is felléptünk együtt. Húszévesen Párizsban tanulhattam a konzervatóriumban. Egy álom vált valóra.

DSC08959-095643.jpg

Lang Lang, Andrea Griminelli, Peller Mariann és Plácido Domingo (Fotó/Forrás: Erdélyi Gábor)

A Virtuózokban egészen kisgyerekek is színpadra lépnek, nyolc-tíz, de akár hat-hét évesek is. Bár kétségtelenül óriási dolog ennyire fiatalon a reflektorfénybe kerülni, ugyanakkor ennek megvannak a veszélyei is. Mit tanácsolna nekik?

Igaza van, ez nagyon veszélyes lehet. Pont erről beszélgettünk Lang Langgal, mivel ő is nagyon kicsi korában indult, három évesen.

De manapság még veszélyesebb, mivel minden nagyon gyorsan történik és gyorsan változik. A szülők akkor járnak el helyesen, ha a zene közelében tartják a gyereket, nem pedig a sztárvilág közelében.

Legyen a gyerek a mestere mellett, tanuljon, ne a tévészereplés legyen az első. A Virtuózok persze egy fantasztikus műsor, de nem szabad túl sok időt tölteni a tévé és a számítógép előtt. A mai gyerekek túl sok információt kapnak. Amikor én voltam gyerek, még csak bakelit hanglemezek léteztek. Nem volt CD-sem. De most, ha felmész az internetre, mindent megtalálsz, minden zenét meghallgathatsz.

DSC08811-095643.jpg

Gertler Teo és Andrea Griminelli (Fotó/Forrás: Erdélyi Gábor)

Zeneszerető emberekkel beszélgetve sokszor az a benyomásom, hogy a fuvola egy kicsit alábecsült hangszer...

Ez sokáig így volt. De manapság sok országban a fuvola az egyik legnépszerűbb hangszer. Japánban például a zongora után a második-harmadik helyezett holtversenyben a hegedű és a fuvola. Kínában nyolcmillió fuvolista van. Az USA-ban is sokan játszanak rajta. A fuvolának nincs akkora repertoárja, mint a zongorának vagy a hegedűnek. De a modern fuvola hangja ugyanolyan erős, mint a hegedűé, be tudjuk tölteni a teret.

Jean-Pierre Rampal volt a tanára, sokat játszott Pavarottival, Andrea Boccellivel. De ugyancsak sokszor lép fel olyan könnyűzenei sztárokkal is, mint Ian Anderson, Bruce Springsteen vagy Elton John. Mi volt a legemlékezetesebb együttműködés?

Mint említettem, a fuvolának nincs akkora klasszikus zenei repertoárja, mint a hegedűnek. Miután sokat szerepeltem Pavarottival, megismerkedtem a barátaival a zenei életből. Ő mutatott be Stingnek, aki nagyon jó barátom lett. Szeretem a könnyebb műfajokat. Például Ennio Morricone zenéit, szerintem ő az egyik legjobb filmzeneszerző. Ian Anderson pedig egészen másképp játszik, mint én, sokat tanultam tőle. Diákként nem szerettem a játékát, mert akkoriban azzal voltam csak elfoglalva, hogy minél tisztább legyen a fuvolahangom. Ma már zseninek tartom, és igazán megtisztelő, hogy vele zenélhetek.

A zene globális, nincs komoly és könnyű zene, csak jó és rossz zene. Én igyekszem a jó zenét követni.

Ön mindent elért. Dolgozott mindenkivel, aki számít, számos díjjal büszkélkedhet. Vannak beteljesületlen álmai?

Rengeteg. Minden napra jut tíz új álom. Most például épp Vangelisszel dolgozom. Ez is egy crossover. Új lemezt készítek a Deccának. Szóval minden napra jut tíz új projekt. Lelkesebb vagyok, mint valaha.

Devich Benedek nagybőgőt kapott Plácido Domingótól

Kapcsolódó

Devich Benedek nagybőgőt kapott Plácido Domingótól

Boros Misi és Balázs-Piri Soma pedig miniszteri elismerésben részesült. Közben folyik a Virtuózok licenszműsor külföldi exportjának előkészítése.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.
Színház

Kizárták az SZFE-t az Európai Színházi Iskolák és Akadémiák Uniójából

Az E:UTSA márciusi döntése mögött az ATV birtokába jutott dokumentum szerint az SZFE modellváltása, pontosabban a vezetőtestületben bekövetkezett jelentős változás áll.
Jazz/World

A Nagymező utcáról énekel Bolyki Sára

Nagymező utca címmel jelent meg a két fiatal jazz-zenész – Bolyki Sára és Bolyki Tamás – első közös dala, amelyben felidézik a Bartók Konziban töltött éveket.
Színház

Pap Verával és Börcsök Enikővel látható a Pesti Színház nagy sikerű előadása

A Pesti Színház 2010-ben mutatta be Hadar Galron kortárs izraeli író drámáját, a Mikvét, amely tizenegy évvel a bemutató után április 24-én online lesz látható az eSzínház oldalán.
Vizuál

Elhunyt Szomjas György

Megrendülten olvastuk a Magyar Filmművészek Szövetsége gyászhírét, miszerint 2021. április 7-én, 80 éves korában otthonában, szerettei körében elhunyt Szomjas György filmrendező. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Film

Film készült a Szózat regényes történetéről – Nézze meg online, itt!

A Szózat és a zene kapcsolatáról beszélget Juhász Anna irodalmár és Becze Szilvia, a Bartók Rádió szerkesztő-műsorvezetője a Budapesti Filharmóniai Társaság legújabb dokumentumfilmjében.
Klasszikus nekrológ

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.
Klasszikus ajánló

Online koncertvetítés keretében hallhatók John Williams legismertebb dallamai

A Los Angeles-i Filharmonikusok egy korábbi évadnyitó koncertjén filmzenei gálaesttel tisztelgett az ötszörös Oscar-díjas John Williams előtt, ahol olyan művek csendültek fel nagyzenekari hangszerelésben, mint a Csillagok háborúja, A birodalom visszavág vagy a Schindler listája zenéje. A koncertfilm április 10-11-ig között online megtekinthető.
Klasszikus ajánló

Egy hétvége a vonósnégyesek bűvöletében

Idén a Budapest Quartet Weekend tematikája a születésének 160. jubileumát ünneplő cseh zeneszerző óriás, Antonin Dvořák köré épül április 16-18. között.
Klasszikus gyász

50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia zeneszerző

Az Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia oktatója hosszan tartó betegség után, életének 51. évében távozott az élők sorából.