Klasszikus

Angela Hewitt: Lehet, hogy kerekesszékkel, de fellépek Budapesten!

2018.02.14. 20:19
Ajánlom
Első alkalommal lép fel Budapesten Angela Hewitt, napjaink egyik legnagyobb Bach-zongoristája, aki joggal büszke széles repertoárjára. A Concerto Budapesttel egy olyan Sosztakovics-zongoraversenyt is megszólaltat, amelyet tizenhárom évesen tanult meg.

– Legutóbb arról írtunk önnel kapcsolatban, hogy egy koncert előtt leesett a lépcsőn, és kerekesszékkel tolták ki a zongorához. Hogy van?

– Nos, eltörtem a lábam, és nagyon lassan gyógyul. Úgyhogy

lehet, hogy kerekesszékkel megyek a színpadra Budapesten, de mindenképpen játszani fogok, nem akarom kihagyni ezt a koncertet. Amúgy sem szokásom lemondani.

Angela Hewitt

Angela Hewitt (Fotó/Forrás: Keith Saunders / angelahewitt.com)

– Az utóbbi időben többször is olvastam olyan megszólalásait, amelyek egyfajta „régen minden jobb volt”-attitűdöt közvetítettek. Valóban így gondolja?

Névjegy

„Hewitt az a zongorista, akinek rögtön az ujja hegyén van az, ami a szívében és a fejében felbukkan.” (Bernard Holland, New York Times)

Angela Hewitt (1958-) Ottawában született, háromévesen már zongorázott, egy évvel később első koncertjét adta. 1964-73 között Torontóban tanult, majd 1985-ben a város Bach zongoraversenyének első díjával elindult a karrierje. 1994-2005 között Bach összes zongoraművét előadta koncerteken, és számos kritikailag sikeres lemezt készített. A francia impresszionisták, Beethoven és Mozart kiváló interpretátoraként is ismert. Most először koncertezik Magyarországon.

– Nagyon más lett a világ, mióta én voltam huszonéves. Mintha leértékelődött volna a klasszikus zene: mindenki ingyen akar hozzájutni a YouTube-on keresztül és az internet egyéb más helyein. Nem nagyon vásárolnak ma már lemezeket – persze én hozok magammal néhányat Budapestre is, és dedikálom őket, mert szeretek találkozni a hallgatóimmal. Viszont egyre nehezebb jó felvételeket készíteni, mert a lemezcégek nem tudnak elég pénz juttatni nekünk, előadóknak. Ez egy más világ, de alkalmazkodnunk kell hozzá. Azt hiszem, ez nekem sikerült is, nem mondhatnak régimódinak. Magam menedzselem a közösségimédia-felületemet és a honlapomat.

– Fárasztó csinálni?

– Mindig a zongora az első, és utazás közben vagy este végzem ezeket. Most is épp egy taxiban ülök, és mielőtt hívott, az emailjeimre válaszolgattam.

Angela Hewitt

Angela Hewitt (Fotó/Forrás: Peter Searle / angelahewitt.com)

– Azon kevés zenészek közé tartozik, akik a kritikaírás hiányát panaszolták a szakmában. Ez azt jelenti, hogy követi, mit írnak önről?

A kritikákra nem nekem van szükségem, hanem a közönségnek, hogy megtanulják, mit érdemes meghallani egy koncerten

– erről éppen Alex Ross írt a New Yorkerben. Amikor fiatal művész vagy, szükséged van néhány idézetre a portfóliódhoz, de nem az én koromban. Persze elolvasom, ha épp rábukkanok egy kritikára, és ha olyan kritikus írta, akit tisztelek, még inkább érdekel, mit mond. De ha már itt tartunk, az egész sajtó megváltozott, senki sem olvas nyomtatott lapokat, és nincsenek főállású zenekritikusok sem. Akkor meg miért választaná bárki ezt a hivatást?

– Térjünk rá a zenére. A zongorairodalom jó néhány területén kiváló játékosnak számít. Mi kelti fel az érdeklődését egy zeneszerzőben, egy korszakban vagy egy zeneműben?

– Ez való igaz, mindig is széles repertoárom volt. A szüleim orgonisták voltak, én Bachon nőttem fel, az ő művei által tanultam meg zongorázni, aztán jött Haydn, Mozart, meg néhány kortárs. Nem akartam túl korán a romantikusokhoz, Chopinhez, Schumannhoz nyúlni, úgy éreztem, hozzájuk több érzelmi felkészültség kell. Tizenhat-tizenhét éves koromig vártam velük, és örülök, hogy így tettem. Bach és a klasszikusok masszív alapot jelentettek. Sosztakovics I. zongoraversenyét, amelyet Budapesten adok elő, tizenhárom évesen játszottam, öröm lesz visszatérni hozzá. Tizenöt éves koromtól francia zongoratanárom volt, Jean-Paul Sévilla, ő vezetett be a francia és a spanyol repertoár darabjaiba.

De hogy a kérdésére is válaszoljak: imádok minden zenét, ami a tánchoz kötődik, a barokk abszolút ilyen, de még Beethoven is, imádom. És persze Ravel, ez a vérbő muzsika.

A színek, a költészet – ezeket keresem, amelyek messzire repítenek, felemelnek, megváltoztatnak. Az a zene érdekel, aminek van üzenete, még ha csak annyi is, hogy nagyszerű játék.

Angela Hewitt

Angela Hewitt (Fotó/Forrás: Peter Hundert / angelahewitt.com)

– Mesélne a de Falla-koncertről (Éj spanyol kertekben), amelyet szintén játszik nálunk?

– Fiatalkoromban nagy példaképem volt Alicia de Larrocha, számtalanszor meghallgattam tőle ezt a művet felvételről, és mindig meg akartam tanulni, de soha nem volt rá alkalom. Végül négy éve Vancouverben adtam elő először Ravel Balkezes-zongoraversenyével. Zongoráztam már korábban Granadost, Albénizt, más darabokat de Fallától, köztük a nagy szólóművét, a Fantasia Baeticát. Az Éj spanyol kertekben egy szimfonikus darab, nem is annyira zongoraverseny, szinte azt mondhatom, hogy a zenekar része benne a zongora. És nem sűrűn nyílik alkalma a közönségnek, hogy hallja, már csak ez is motivál.

– Vannak más darabok is, amelyek a tervei között szerepelnek?

– Persze, hiszen annyira nagy a zongorairodalom. Most két szonáta van hátra a Beethoven-sorozatomból, a Hammerklavier és az op. 111-es, éppen a legnehezebb darabok. Aztán folytatom Scarlattival, és

szeretném megtanulni Bartók III. zongoraversenyét. Ezt nem csak azért mondom, mert most éppen egy magyar újságíróval beszélgetek!

Ez a Bartók-zongoraverseny ellenpontosan építkezik, szóval kiváló lesz Bach mellé. Egy koncerten hallottam már Schiff Andrástól, és varázslatos volt. De azt elmondhatom, hogy mindenre iszonyatosan vágytam, amit megtanultam. Ez már fényűzés!

2018. február 18. vasárnap 19:30 Müpa

Sosztakovics: I. zongoraverseny, op.35 * Manuel de Falla: Éjszakák a spanyol kertekben ** Sosztakovics: Három keringő a No 2. Jazz Szvitből* Sosztakovics: IX. szimfónia, op. 70

Angela Hewitt (zongora), Devecsai Gábor (trombita). Concerto Budapest, vezényel: Keller András

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hiány két hang között – Nádas Péter és Haydn a BMC-ben

Az író nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendezett Nádas Péter Budapestje programsorozat egyik különleges összművészeti eseménye lesz a BMC-ben rendezett koncert.
Klasszikus ajánló

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.