Klasszikus

Angyalok párbeszéde

Nishat Khan és a Szent Efrém Férfikar nagyböjti műsora
2020.03.06. 13:20
Ajánlom
A műsor alapját nagyböjti gregorián, bizánci és szír himnuszok, illetve a nagyböjti készülethez kötődő arámi, magyar, orosz, georgiai, spanyol motetták képezik, amelyekhez Nishat Khan „szitár-imákkal” csatlakozik, s így alakul ki a hangverseny egyedi, különféle vallások és kultúrák hagyományát összekötő „angyali találkozása”.

Nishat Khan több generációra visszanyúló zenészcsalád sarja, a szúfi tanítás szerint élő, világhírű szitárművész.

A Szent Efrém Férfikar pedig már lassan két évtizede kutatja és teszi közkinccsé a korai kereszténység bizánci és nyugati ágának liturgikus zenei örökségét. Nishat Khan és Bubnó Tamás személyes találkozója alkalmával hamar kiderült, hogy egy egészen egyedi megközelítésű és napjainkban különösen időszerű iszlám–keresztény zenei párbeszédet fölvázoló és ötvöző, szakrális színpadi megjelenés mindkét fél számára nagy örömöt jelentene. Ez a zenei találkozás 2015-től már a világ több pontján is megvalósult, s most Pannonhalma csodálatos miliőjében is létrejön.

Az iszlám misztikus irányzata a szúfi – a szó önmaga is ’misztikust’ jelent – az Istennek való teljes önátadás tana,

a legmagasabb minőségű földi élet, melyet az ima és a filozófia tölt be. Már a 9–10. században sokan éltek e tanítások szerint, hallatlanul gazdag és érdekes – belső tartalmában a korai kereszténységgel és a misztikus keresztény írókkal nagyon hasonló – hagyományt alapoztak meg, amely India északi területein is elterjedt.

NishatKhan-131101.jpg

Nishat Khan szitárművész (Fotó/Forrás: Szent Efrém Férfikar)

A koncert résztvevői:

Nishat Khan szitár
Szent Efrém Férfikar
Művészeti vezető: Bubnó Tamás

További információkért és jegyekért kattintson ide!

Szent Efrém Férfikar

Az együttes névadójáról, Szír Szent Efrémről (306-373) – akit már kortársai a „Szentlélek hárfája” megtisztelő címmel illettek – feljegyezték, hogy

énekei, himnuszai sok embert vezettek vissza az „igaz útra”.

A Magyar Örökség és Budapest Márka díjas Szent Efrém Férfikar célja és küldetése három pilléren nyugszik: egyrészt a bizánci rítusú keresztény világ vokális örökségének kutatása és bemutatása, másrészt a magyar férfikari hagyomány (Liszt, Bartók, Kodály, Ligeti) ápolása, harmadrészt pedig a vokális kortárszene népszerűsítése.

A Szent Efrém Férfikar 2002-ben alakult meg és az utóbbi években Magyarország legnépszerűbb vokális együttesévé vált. Alapítója és művészeti vezetője a Liszt-díjas Bubnó Tamás, Magyarország érdemes művésze. Az együttes saját rendezésű sorozatai különleges helyet foglalnak el a hazai koncertéletben és egyben komoly rajongótáborral bírnak: az Orientale Lumen – Kelet Világossága sorozaton 2011 óta a bizánci zene világsztárjai mutatkoznak be a magyar közönségnek a Férfikar vendégeiként, a Budapest Music Centerben rendezett koncertek pedig egy-egy nagyváros zenei örökségét tárják fel minden évben Karácsony és Újév között.

A Szent Efrém Férfikar rendszeresen koncertezik a legfontosabb magyar fesztiválokon: állandó fellépői a Budapesti Tavaszi Fesztiválnak, az Arcus Temporum Fesztiválnak, a Bartók Rádió ArTrium sorozatának, az Ars Sacra Fesztiválnak, a Művészetek Völgyének, a Budapesti Fesztiválzenekar által szervezett Maratonnak, a Pozsonyi Pikniknek és a Zempléni Fesztiválnak.

(támogatott tartalom)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.