Klasszikus

Angyalvár a Bakáts téren

2005.07.28. 00:00
Ajánlom
Puccini Tosca című operájának bemutatója a Ferencvárosi Ünnepi Játékokon. Díszlettervező és rendező: Koltay Gábor. Jelmez: Kemenes Fanni. Főbb szereplők: Sümegi Eszter, Kiss B. Atilla, Fokanov Anatolij.

A Bakáts tér mintha megfiatalodott volna. A néhány éve még ütött-kopott szocreál környezet megfelelő díszletet adott az egyik legismertebb operához. A ferencvárosi nyári játékok keretében Koltay Gábor Puccini Toscáját állította színpadra.

A nyári opera-előadások általában nem törekszenek nagy újításokra. A közönség a szép melódiákat köti a kellemes nyárestéhez, s csak ritkábban a feldolgozhatatlan drámákat. S nem is biztos, hogy ez baj.

A rendezőtől megszokott módon ez a Tosca is a historizáló színpadi megoldásokra épít: a templom adja magát, s a színpadkép ki is használja ezt a ziccert. Jobbra Scarpia tere, a vacsora és kínzás színhelye, balra az Angyalvár közönyös - ám ebben a kivitelben monumentálisnak nem nevezhető - tömbje áll. A jelmezek is a cselekmény korát idézik, mintha történelmi filmet látnánk: Scarpia fekete ruhája figyelmeztet, hogy jó lesz vigyázni, gonosz figurával van dolgunk.

Ám ez a szinte dokumentumszerűen hitelesnek szánt hangulat egyrészt az erősítők folyamatos recsegése miatt kissé csorbul, másrészt szinte példázatként mutatja meg ennek a színpadi világnak a határait: az "eccola capella" sor után egy igazi templomba bemenni még csak megmosolyogtató, ám amikor a Szűz Máriaszobor előtt fénylő gyertyák közé helyezett csokor lángolni kezd, akkor kiderül, mi a különbség a színpadi és a valódi tűz között.

Az előadás szerencsére túllép ezeken a problémákon. Többet mutat fel Puccini operájából a történelmi tablónál, s a három énekes igazi drámai karaktereket formál meg. Tosca ok nélküli féltékenysége miatt érez lelkifurdalást, és ez is befolyásolja, amikor elfogadni látszik Scarpia ajánlatát. Scarpia is összetett jellem: a világ előtt az állam elszánt - és személytelen - rendőrfőnöke, a maszk mögött a visszafojtottságát kiélő férfi. Fokanov Anatolij ennek megfelelően hol parancsol, hol kér, hol ajánlatot tesz, hol visszavonja azt. Néha-néha még sebezhetőnek is tűnik. Hangjának számtalan árnyalata van, s megjeleníti azt a figurát, akinek gonoszsága mellett annak motivációit is feltárja.

Sümegi Eszter Toscája saját sorsát játszó énekesnő. "Mint a színházban" - énekli Cavaradossi, és valóban, amikor Tosca Scarpiával vacsorázik, szerepet alakít. Ahogyan féltékenységében, önfeláldozásában is van valami teátrális. Akkor dobja el életét, amikor szerelmének kivégzése és a kivégzés eljátszása összeér: szerep és valóság nem válik külön. Cavaradossi Kiss B. Atilla megformálásában viszont a naiv művész. Együtt él benne az, amit lefest és az, amit ábrázol: Tosca arcával Szűz Máriát festi meg, sőt kivégzése is ezt a kettősséget mutatja.

A romantikus klisék mögött rendkívül összetett és valóban színpadra való - látszat és valóság viszonya hol lenne jobb helyen? - történet áll. És Puccini zenéje is ilyen: hol mély, hol teátrális. És ez a kettő megfér egymás mellett. Nemcsak a három főszereplő remekel. Jó a Pécsi Nemzeti Színház kórusa és a Liszt-Wagner Szimfonikus Zenekar is, Kaposi Gergely pedig határozottan és visszafogottan vezényel.

Az előadás végén a XIX. századi Róma a Ferencváros lesz megint, de ezentúl a tizenötös busz ablakából emlékezni lehet majd Toscára, Cavaradossira és Scarpiára, akik otthon vannak a Bakáts tér környékén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Klasszikus

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.