Klasszikus

Anima Musicae - Horváth Béla: 3-1

2012.06.23. 06:56
Ajánlom
A második születésnapját ünneplő Anima Musicae Kamarazenekar június 20-i hangversenyén - bármilyen szerencsétlen dolog legyen is az ilyesmi a művészi élmény szempontjából - a zenekar valóban pontot szerzett a szólistával szemben. KRITIKA

Bár az utóbbi hetekben szinte a szemét sem tudja az ember úgy kinyitni, hogy ne sporthírre esne az első pillantása, a labdarúgó Európa-bajnokság szellemének címbeli megidézése nem az elsöprő erejű információáramlás tudatmódosító hatásának betudható véletlen. A második születésnapját ünneplő Anima Musicae Kamarazenekar június 20-i hangversenyén ugyanis, bármilyen szerencsétlen dolog legyen is az ilyesmi a művészi élmény szempontjából, a zenekar valóban pontot szerzett a szólistával szemben. Pedig az este eredetileg kellemes műsortervvel csábította az Óbudai Társaskörbe mindazokat, akik örömmel éltek a lehetőséggel, hogy a kamarazenekari apparátus hangzásának egyediségében, arisztokratikus, reprezentatív eleganciát árasztó intimitásában gyönyörködhessenek. A Bujtás József Liszt-motívumokat megidéző Vonószenekari fantáziájából, Mozart A-dúr hegedűversenyéből (K 219), Purcell Abdelazar-szvitjéből és Britten Simple Symphony-jából összeállított műsor nemcsak ügyesen egyensúlyozott a nyáriasan népszerű, ugyanakkor intellektuálisan igényes programtervezés elvárásainak eltérő elemei között, de ráadásként egy olyan fellépővel is kecsegtetett, akit Budapesten az utóbbi években meglehetősen ritkán hallani - egyszóval minden részletében szépen lekerekített, a kánikulai időjárás viszontagságaihoz tökéletesen illő szórakozást ígért.

A frappánsan egységes zenei élménybe vetett, derűs bizalom azonban szinte az első ütemeknél komoly sérüléseket szenvedett. Noha Bujtás József nyitányként alkalmazott fantáziája a maga áradó, 19. századi hangulatképeivel önmagában alkalmas lehetett volna rá, hogy elválassza a koncert valóságát a szemközti Krúdy-ház előtt meg-megálló sétálók gumipapucsoktól, kutyáktól és kétéveseknek való műanyag motoroktól színes világától, a figyelmet mégsem tudta igazán hatékonyan magára vonni az átmenetileg a koncertmesteri pultban helyet foglaló Horváth Béla és a zenekar játékstílusának nehezen ignorálható eltéréseiből következően. Míg az együttes előadásmódját mindvégig egyfajta komoly érzelmi és szellemi intenzitás jellemezte, az évek óta New Yorkban tevékenykedő hegedűművész játéka hozzá képest harsánynak és színpadiasnak hatott, és ez a kellemetlen kettősség a Mozart-hegedűversenyben - amelynek párbeszédessége az erőviszonyok felemás volta miatt óhatatlanul csorbát szenvedett - csak erősödött, egészen addig, míg végül maga alá nem  temette a kompozíció minden szépségét, ízét és szellemességét.

Horváth Béla játéka ugyan kétségbevonhatatlan tehetségről árulkodott - fényes színek és könnyed futamok bizonyították a létét -, szofisztikált interpretációs elképzeléseket éppenséggel nem sugalló előadásmódja azonban sehogy sem tudott szimpatikussá válni. Igaz, a hangképzésén és technikáján egyaránt érződött Zukerman iskolájának, bővérű formálásának és a maga természetes egyszerűségében lehengerlő virtuozitásának hatása, de sajnos annak művészi igényei nélkül. Horváth egész este úgy viszonyult a hegedűjátékhoz, mintha az lényege szerint az ujjak fürgeségének bemutatására lenne való elsősorban, és az intonáció csak járulékos elemként függene rajta, amit, ha marad rá idő és koncentrációs kapacitás, éppenséggel rá lehet biggyeszteni a mozgásra, de a siker anélkül is garantált. Ez a némiképp nyers közelítésmód ráadásul az Anima Musicae egyelőre szintén tagadhatatlan intonációs egyenetlenségével párosult, olyan zilált hangzást eredményezve, amely különösen megnehezítette, hogy az ember bármiféle értelmet fedezzen fel az egyébként lenyűgöző egyszerűséggel hódító Mozart-tételekben.

Szerencsére a zenekar és a szólista teljesítménye közti hasonlóságok ezzel ki is merültek. Az együttesben ugyanis megvolt az a potenciál, ami Horváth Béla játékában szerdán este nem bukkant fel: a tudatos művészi elképzelés ereje, amelyet semmiféle nehézség ellenére sem engedtek soha elsikkadni. G. Horváth László érzékeny és lendületes irányításával plasztikus gesztusok, friss, célratörő motívumok, feszesen összefogott, elegáns formák rajzolódtak ki Purcell és Britten műveiben, a zenekar méreteihez képest bőségesen adagolt basszussal megtámogatott, áradó hangzás pedig szinte meghökkentő közvetlenséggel idézte fel a példaképként tisztelt Liszt Ferenc Kamarazenekar játékát. A hangképzés és az intonáció egyéni verzióinak összefésülésén persze túl kell jutnia még az Anima Musicae-nek ahhoz, hogy jelentős és bizonyos fokig hiánypótló tényezővé válhasson a koncertéletben, de a jelek szerint semmi akadálya nincs annak, hogy a harmadik születésnap figyelemre méltó fejlődésről tanúskodjon majd ezen a téren is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Esztergályos Máté: „Megmutattuk, hogy lehet békésen működni egymás mellett a jazz-zenei térben”

Április 30-án a Dohnányi Ernő Zenei Központban ünnepli egyéves születésnapját a Szakcsi Rádió. Az évforduló alkalmából Esztergályos Mátéval, a csatorna főszerkesztőjével beszélgettünk az eddig elért eredményekről, visszajelzésekről és arról, hogyan fogadta őket a szakma.
Színház

Nagy Viktor: „Nem érdemes mindig a fősodorral menni”

Nagyszínpadi Sherlock Holmes-előadással, Molnár Ferenc-darabbal, ír feketekomédiával érkezik a Rejtélyek évada a Thália Színházba. Nagy Viktor művészeti vezető a változó nézői igényekről, médiazajról és a nagy teherbírású társulatról is beszélt a Fideliónak. Interjú.
Jazz/World

Animációs klip készült a Symbiosis 5 legújabb dalához

Április 28-án hallgathatja meg először a közönség a Symbiosis 5 Locked In A Box című dalát, amelynek sajátos világát a Cseuz Dániel által készített loop animáció egészíti ki. Az új klip cikkünkben is elérhető!
Színház

Koncerttel és filmvetítéssel ünnepelhetjük a 129 éves Vígszínházat

A hagyományokhoz híven május 1-jén a társulat a közönséggel együtt ünnepli a Vígszínház születésnapját. Az érdeklődők ünnepélyes keretek között ismerhetik meg a Vígszínház 2025/26-os évadának tervezett bemutatóit.
Színház

15 sor színház: Hegedűs a háztetőn

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagyszínpadi előadásáról, a Hegedűs a háztetőnről szól. 15 sor színház.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Az Őrség varázslatos tájaira hív a Fesztivál Akadémia Budapest

A Kelemen Barnabás és Kokas Katalin hegedűművész házaspár által alapított Fesztivál Akadémia Budapest május 30. és június 1. között első alkalommal rendezi meg tavaszi fesztiválját, a Springfestet.
Klasszikus hír

Kiemelkedő versenyeredményeket értek el a Zeneakadémia hallgatói

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerző szakos hallgatói számos díjat nyertek a csehországi Ostravában megrendezett 14. GENERACE Zeneszerzőversenyen.
Klasszikus ajánló

Oxford címmel indul turnéra a Szolnoki Szimfonikus Zenekar

Az együttes háromállomásos koncertsorozata különleges zenei válogatással és nemzetközi szólistagárdával valósul meg április utolsó három napján, Szolnokon, Kismartonban, valamint Budapesten.
Klasszikus ajánló

Nakarjakov és Pletnyov érkezik a Müpába április 25-én – különleges koncertélmény a Concerto Budapesttel

Glinka Valse-Fantasie című műve, Mihail Pletnyov trombitaversenye és a zeneszerző személyes emlékeiből építkező 14 zenekari képe szerepel a Concerto Budapest április 25-i koncertjén a Müpában. A hangverseny különlegessége, hogy két magyarországi bemutató is elhangzik: Pletnyov műveit ő maga vezényli, a virtuóz trombitaverseny szólistája az orosz világsztár, Szergej Nakarjakov lesz.
Klasszikus ajánló

Mitológiai drámából ifjúkori mestermű – az Idomeneót adja elő a Szent István Filharmonikusok

Wolfgang Amadeus Mozart Idomeneo című operáját mutatja be a Szent István Filharmonikusok a Purcell Kórus közreműködésével és Vashegyi György vezényletével április 26-án a Müpában.