Mostanában azzal szerepel a hírekben, hogy közös lemezt készített John Williams-szel (Across the Stars), aki még arra is hajlandó volt, hogy legnépszerűbb filmzenéiből átiratot készítsen a kedvéért. Az 56 éves Anne-Sophie Mutter a rangos klasszikus zenei lapnak, a Gramophone-nak adott interjút.
Gyerekként lenyűgözött, micsoda lehetőségeket rejt a hegedű. Hogy varázslatos. És az is.
Mutter már sok évtizede rögzít anyagokat a Deutsche Grammophonnak, első felvételeit Herbert von Karajannal és a Berlini Filharmonikusokkal készítette. Karrierje azóta töretlen, de nem a rutin tartja életben, hanem az az összetéveszthetetlen, erőteljes hegedűhang, amely éppolyan jellegzetes, mint váll nélküli, sötétszínű ruhái – amelyeket egytől egyig Nicholas Oakwell tervez (ez is kiderül az interjúból).
A beszélgetésben szóba kerül a Krzysztof Penderecki 85. születésnapját ünneplő koncert is – amin mi is ott voltunk, íme a cikk. „Nagy zeneszerző az életemben, négy zeneművet kaptam tőle.”

Kapcsolódó
Még egy hang sem csendült fel, már felállva tapsolták a születésnapos Pendereckit
85. születésnapja alkalmából intézményként bántak az intézménnyé váló Krzysztof Pendereckivel a lengyelek. Anne-Sophie Mutter is fellépett – ott voltam, megírom.
Az interjú igazán érdekes része, ami miatt szemlére érdemesnek tartottuk, ez:
A klasszikus zenében szükség van a lassú fejlődésre… a zenészeknek esélyt kell adni a növekedésre. Egyikünk sem lesz egyetlen éjszaka alatt az, aki.
Mutter szerint a legújabb hallgatói trendek nem ennek kedveznek. Ma bárhol és bármikor hallgathatunk zenét. „Elveszítjük az alapos és mélyreható zenehallgatás képességét” – mondja. – „Ez nem jó a zene szempontjából.” Mutter ezért szereti még mindig a bakelitlemezeket: mert azokhoz le kell ülni, miközben a CD vagy streaming gyakran csak a háttérben fut.
A hanglemezipar másik problémája Mutter szerint az, hogy egyik zenész karrierjét futtatja fel a másik után, mert a közönségnek mindig új arcokra van szüksége.
Szerinte a tehetségbe sokkal több időt kell fektetni, és ezt a producerek, a menedzserek alig győzik kivárni.
Arra a kérdésre, hogy ki inspirálja a legújabb generációból, Anne-Sophie Mutter a csodagyerek Alma Deutschert említi, akit a média „sajnos Miss Mozartként emleget”. „Hatalmas tehetség, és néhányunk, zenészek, figyelünk rá, és reméljük, hogy minden rendben alakul vele.”
Fejléckép: Monica Höfler / Columbia Artists