Klasszikus

Antal Mátyás: "Számtalan történetet őrzök"

2015.06.15. 06:58
Ajánlom
A Nemzeti Énekkar leköszönő karigazgatója az idén tölti be 70. életévét. Antal Mátyással a kórusnál töltött negyed évszázadról és egy lehetséges életrajzi könyv megírásáról is beszélgettünk. INTERJÚ

- A pályáját fuvolistaként kezdte. Hogyan lett karigazgató?

- Egy véletlen folytán kerültem be a Zeneakadémia karvezetés szakára. A konzervatóriumban fuvolát és fakultatíve zeneszerzést tanultam. A felvételim évében takarékossági okokból nem hirdettek meg egyetlen helyet sem a fuvola tanszakra, ezek után kíváncsiságból választottam a karvezetést, egy év múlva pedig már el tudtam kezdeni a hangszeres szakot is. Elég hamar, az egyetem harmadik évétől járhattam kisegíteni az akkori Állami Hangversenyzenekarba, ahol néhány évig állandó kisegítő voltam, mígnem státuszt kaptam. Meglehetősen távol kerültem a karvezetéstől, de a zenekari munka mellett részt vettem a brüsszeli Királyi Zeneakadémia posztgraduális karmesterképzésén is. Majdnem negyvenéves voltam, amikor először hivatalosan is használhattam a karvezetés diplomámat.

- Mennyire mondható tudatosnak a szakmai előmenetele?

- A karrierépítés mint olyan távol áll a személyiségemtől. Mindig úgy éreztem, hogy a zene egy örömforrás, amit az életem során különböző módokon műveltem, és amihez egyszer csak megkeresések is társultak. Mindig örültem a felkéréseknek, és általában ott is ragadtam egy-egy helyen. Az ÁHZ-ba már nem kellett próbát játszanom, a Budapesti Kórus egy - Ferencsik János által megbízott - fontos próba megtartása után kért fel, a Nemzeti Énekkar pedig egy közös koncert alkalmával figyelt fel rám.

- 25 év után 2015 végén köszön el a Nemzeti Énekkartól.

- Az elmúlt időszakban nagyon komoly munkát végeztünk, bár a saját elképzeléseimnek megfelelő eredményeket nem volt könnyű elérni. A 2000-es évek elején éreztem először azt, hogy a kórus az általam tervezett úton halad. A siker többtényezős, az eredmény nem mindig a karnagyon vagy az együttes tagjain múlik. Sok esetben a jogi formulák bosszantó kerékkötőjévé válnak a markáns minőségi előrelépésnek. Példának okáért a korkedvezményes nyugdíj eltörlése nagyban behatárolja a pusztán művészi alapokon nyugvó kórusépítés lehetőségeit. Vannak különleges adottsággal rendelkező énekesek, mint Fischer-Dieskau, aki 60-on felül is ámulatba tudta ejteni a közönséget, de nem árulok el titkot, ha azt mondom, a csapatjáték nem enged meg elfáradt intonációt. Mindezek ellenére nagyon büszke vagyok a Nemzeti Énekkar fantasztikus tudására, népszerűségére és keresettségére.

- Hogyan alakul az évad programja?

- Igaz, három hónappal a hivatalos mandátumom lejárta után, de az énekkar 30 éves jubileumi koncertjét emelném ki. A program elsősorban azt tükrözi, hogy az énekkar honnan jött és hová tart. Verdi Négy szent éneke szimbolizálja, hogy egy igazi romantikus hangzású oratóriumkórusról beszélünk, Eötvös Péter Ima című alkotása a kortárs zenének az a vonala, amely előre mutat, Bartók Cantata Profanája pedig emblematikus alkotás, amelynek eldirigálásával hivatalosan letenni a pálcát igazán különleges élmény.

- Tudja már, hogy ki lesz az utódja?

- Nem hiszek abban, hogy ki kellene nevelnem a következő karigazgatót, és az együttes működése sem feltétlenül engedi meg ezt. A főigazgató és Kocsis Zoltán egyeztetnek majd a kórus művészeti bizottságával. Annyit azonban elárulhatok, hogy kiváló jelöltek vannak.

- A nyár folyamán is lesznek jeles koncertek.

- A Budapesti Nyári Fesztivál nyitókoncertjén közreműködünk Liszt Dante-szimfóniájában, Kocsis Zoltán vezényletével, majd nyáron a martonvásári Beethoven-ciklus az, amely az idén már 57. éve a Nemzeti Filharmonikusoké. Itt az utolsó koncerten Beethoven c-moll zongoraversenyét és a IX. szimfóniát fogom dirigálni augusztus 1-jén, a 70. születésnapom másnapján.

- Bár átadja a kórust, mégis további tervei vannak.

- Nagyon szeretek anekdotázni, akár a Zeneakadémián a tanítványaimnak, de társaságban is. Számtalan történetet őrzök olyan óriási egyéniségekről, mint Ferencsik, Bernstein, Abbado, Patané vagy Gardelli. Vannak persze vitriolosabb gondolataim is, a szakmának a szakmáról, ez utóbbiak talán nem lesznek érdektelenek. Nehezen tudom, hogyan kell nekikezdeni egy könyv megírásának, de néhány konkrét gondolat már megfogalmazódott bennem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Könyv

Térey János irodalmi életműve az internetre kerül

A Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) posztumusz tagjává választotta a június 3-án elhunyt Térey János költőt, írót, drámaírót, műfordítót, így hamarosan hozzáférhetővé válik életműve a DIA honlapján.
Jazz/World

Laposa Julcsi: „Az emberek közérzetére próbálok hatni: megmutatni nekik, hogy a zene az övék”

Hogyan lesz valakiből zenei mediátor? És egyáltalán, mi az? Laposa Julcsi Junior Príma Díjas népzenésszel, zenei mediátorral a Partitúra Zala megyei adásának forgatásán találkoztunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.
Klasszikus évad

Évadot hirdetett a Vajda Gergely művészeti vezetésével működő UMZE

A 2019-20-as évadban is izgalmas és változatos programot kínál az UMZE együttes. A keleti filozófiák és a nyugati zene kapcsolatáról szól az évad első programja.