Klasszikus

Antal Mátyás: "Számtalan történetet őrzök"

2015.06.15. 06:58
Ajánlom
A Nemzeti Énekkar leköszönő karigazgatója az idén tölti be 70. életévét. Antal Mátyással a kórusnál töltött negyed évszázadról és egy lehetséges életrajzi könyv megírásáról is beszélgettünk. INTERJÚ

- A pályáját fuvolistaként kezdte. Hogyan lett karigazgató?

- Egy véletlen folytán kerültem be a Zeneakadémia karvezetés szakára. A konzervatóriumban fuvolát és fakultatíve zeneszerzést tanultam. A felvételim évében takarékossági okokból nem hirdettek meg egyetlen helyet sem a fuvola tanszakra, ezek után kíváncsiságból választottam a karvezetést, egy év múlva pedig már el tudtam kezdeni a hangszeres szakot is. Elég hamar, az egyetem harmadik évétől járhattam kisegíteni az akkori Állami Hangversenyzenekarba, ahol néhány évig állandó kisegítő voltam, mígnem státuszt kaptam. Meglehetősen távol kerültem a karvezetéstől, de a zenekari munka mellett részt vettem a brüsszeli Királyi Zeneakadémia posztgraduális karmesterképzésén is. Majdnem negyvenéves voltam, amikor először hivatalosan is használhattam a karvezetés diplomámat.

- Mennyire mondható tudatosnak a szakmai előmenetele?

- A karrierépítés mint olyan távol áll a személyiségemtől. Mindig úgy éreztem, hogy a zene egy örömforrás, amit az életem során különböző módokon műveltem, és amihez egyszer csak megkeresések is társultak. Mindig örültem a felkéréseknek, és általában ott is ragadtam egy-egy helyen. Az ÁHZ-ba már nem kellett próbát játszanom, a Budapesti Kórus egy - Ferencsik János által megbízott - fontos próba megtartása után kért fel, a Nemzeti Énekkar pedig egy közös koncert alkalmával figyelt fel rám.

- 25 év után 2015 végén köszön el a Nemzeti Énekkartól.

- Az elmúlt időszakban nagyon komoly munkát végeztünk, bár a saját elképzeléseimnek megfelelő eredményeket nem volt könnyű elérni. A 2000-es évek elején éreztem először azt, hogy a kórus az általam tervezett úton halad. A siker többtényezős, az eredmény nem mindig a karnagyon vagy az együttes tagjain múlik. Sok esetben a jogi formulák bosszantó kerékkötőjévé válnak a markáns minőségi előrelépésnek. Példának okáért a korkedvezményes nyugdíj eltörlése nagyban behatárolja a pusztán művészi alapokon nyugvó kórusépítés lehetőségeit. Vannak különleges adottsággal rendelkező énekesek, mint Fischer-Dieskau, aki 60-on felül is ámulatba tudta ejteni a közönséget, de nem árulok el titkot, ha azt mondom, a csapatjáték nem enged meg elfáradt intonációt. Mindezek ellenére nagyon büszke vagyok a Nemzeti Énekkar fantasztikus tudására, népszerűségére és keresettségére.

- Hogyan alakul az évad programja?

- Igaz, három hónappal a hivatalos mandátumom lejárta után, de az énekkar 30 éves jubileumi koncertjét emelném ki. A program elsősorban azt tükrözi, hogy az énekkar honnan jött és hová tart. Verdi Négy szent éneke szimbolizálja, hogy egy igazi romantikus hangzású oratóriumkórusról beszélünk, Eötvös Péter Ima című alkotása a kortárs zenének az a vonala, amely előre mutat, Bartók Cantata Profanája pedig emblematikus alkotás, amelynek eldirigálásával hivatalosan letenni a pálcát igazán különleges élmény.

- Tudja már, hogy ki lesz az utódja?

- Nem hiszek abban, hogy ki kellene nevelnem a következő karigazgatót, és az együttes működése sem feltétlenül engedi meg ezt. A főigazgató és Kocsis Zoltán egyeztetnek majd a kórus művészeti bizottságával. Annyit azonban elárulhatok, hogy kiváló jelöltek vannak.

- A nyár folyamán is lesznek jeles koncertek.

- A Budapesti Nyári Fesztivál nyitókoncertjén közreműködünk Liszt Dante-szimfóniájában, Kocsis Zoltán vezényletével, majd nyáron a martonvásári Beethoven-ciklus az, amely az idén már 57. éve a Nemzeti Filharmonikusoké. Itt az utolsó koncerten Beethoven c-moll zongoraversenyét és a IX. szimfóniát fogom dirigálni augusztus 1-jén, a 70. születésnapom másnapján.

- Bár átadja a kórust, mégis további tervei vannak.

- Nagyon szeretek anekdotázni, akár a Zeneakadémián a tanítványaimnak, de társaságban is. Számtalan történetet őrzök olyan óriási egyéniségekről, mint Ferencsik, Bernstein, Abbado, Patané vagy Gardelli. Vannak persze vitriolosabb gondolataim is, a szakmának a szakmáról, ez utóbbiak talán nem lesznek érdektelenek. Nehezen tudom, hogyan kell nekikezdeni egy könyv megírásának, de néhány konkrét gondolat már megfogalmazódott bennem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Könyv

„Egy tájba lépek ki, ahová a másik nem követhet” – 100 éve született Mészöly Miklós

1921. január 19-én született a 20. századi magyar irodalom egyik legnagyobb hatású írója, Mészöly Miklós. Életműve gerincét elbeszélések, novellák, kisregények alkotják, de több esszé-, publicisztika-, dráma- és mesekötet is fűződik a nevéhez.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Bogányi Tibor a karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus ajánló

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Klasszikus ajánló

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus hír

Bara Hajnal erdélyi zenetanárnak, műfordítónak ítélték az idei Lajtha-díjat

Bara Hajnal erdélyi zenetanár, műfordító érdemelte ki idén a Lajtha-díjat, amelynek jelképes átadása csütörtökön lesz a Lajtha László-emlékkoncerten, amelyet a Bartók Rádió élőben közvetít.
Klasszikus magazin

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.