Klasszikus

Anyegin: Te kit választanál?

2012.12.06. 14:26
Ajánlom
Volt kiért végigülni és egyszersmind lett volna ki miatt otthagyni az Anyegin december 4-i, Müpa-beli előadását.

Ez a furcsa, az este esztétikai besorolását megnehezítő kettősség jószerint már az előadást megelőző percekben körvonalazódott, akár a széksorokra, akár a kiadott műsorfüzetre tekintett a gyanakvásra könnyen kapható kritikus. Merthogy egy városszerte kiplakátozott, valódi világnagyságokat felléptető produkció esetében a nézőtér szellőssége meg a szakmai és hozzátartozói közönség markáns jelenléte éppúgy kelt némi halvány gyanút, mint az, ha a 18 oldalas füzetben szólótáncosokról olvasunk, de koreográfusról nem, s ha ugyanott említés sem lelünk rendezőről. 

Márpedig az Ismeretlen Rendező (vajh' ki lehetett ő?) közreműködése mindvégig nyilvánvalónak tűnt, akár a produkció díszletkiváltó megoldását, a négy hasábra szabdalt orosz festmények jelenetenkénti kivetítését vettük szemügyre, akár az olyasforma látványos ötleteket, mint amilyen a kórus három teljes fordulót abszolváló körsétája volt a népszerű Polonéz második felében. A szólistákat egyébiránt nagyjából szabadjára engedte ez a rendezés, így aztán Tatjána és Olga anyja, a földesasszony Larina olyan gesztusok kíséretében érintkezhetett jobbágyaival, mintha egy párizsi szalont vezetne, míg a spleenes Anyegin felindult állapotában rendszerint hajmosást imitálva fejezhette ki mély lelki válságát.

Egy szimplán koncertszerű megszólaltatással jobban jártunk volna, ez nem kétséges, ám e kérdésnél miért is időznénk tovább, ha egyszer a pódiumon megjelent előttünk Ferruccio Furlanetto (Gremin) és Michaela Kaune (Tatjána). Hogy Furlanetto egyetlen, fölényes eleganciával megoldott, férfias tüzű áriája önmagában is értelmet adott volna az esténknek, az éppúgy bátran kijelenthető, mint az, hogy Kaune nem csupán remekül teljesítette szólamát, de egyúttal olyan hozzáadott értékkel gazdagította a produkciót, ami sajnos felette ritka ajándék színházban és operában egyaránt. Kaune Tatjánája felelt a saját életproblémánkra; nem egyszerűen szépen énekelte a Levéláriát, de valóban felmutatott egy darabot az emberi lélekből, s így aztán már legfeljebb a befogadón múlt, hogy ráismer-e saját jelen idejű vagy egykori érzéseire Kaune énekszavából vagy akár abból a szívszorító jelenlétből, amely a szerelem betegét jellemezte három felvonáson át.

Paradox, de a világszerte méltán ünnepelt Kaune Tatjána-portréját csak gazdagította a tény, hogy ezúttal nyilvánvalóvá vált: Anyegin nemhogy nem méltó a lányra, de kimondottan súlytalan figura. Merthogy Horváth Ádám rokonszenves kiállása sajnos semmiféle jelentékenységet nem körvonalazott, alakításának vokális része pedig legtöbbször a fakó és a kellemetlen regiszterei között oszcillált. A szürke ötven árnyalata - juthatott eszünkbe a mostanság valamiért népszerű regény címe Horváth szűk volumenű éneklése hallatán, s így, ha tetszik, még valóságosabbnak és ismerősebbnek tűnt Tatjána szerelmi vaksága, aki a minden szempontból imponáló Furlanetto-Gremin oldalán is váltig e dib-dáb férfi iránt táplált romantikus érzelmeket.

A szereplők mezőnyéből nem mindenki igazolta vissza énekesi teljesítményével a kísérőfüzet lelkes felsorolásait, ám a többség becsülettel fáradozott, s a magyar közreműködők közül okvetlenül dicséretet érdemelt a rendezői koncepció által ünnepelt slágerénekesként asztalra léptetett Triquet, azaz Szappanos Tibor, valamint Rácz István, aki a párbaj zavartalan lefolyása felett pedantériával őrködő Zareckij parányi szerepében háromdimenziós figurát teremtett.

A produkciót vezénylő nagyság, Christoph Eschenbach mindvégig lendületesen vezényelt és érezhetően erős vízióval közelített Csajkovszkij operájához. A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara a dinamikai elképzelések megvalósításában és a karakterizálásban méltó partnere volt a karmesternek, ám hibátlan, bakimentes játékkal korántsem örvendeztette meg Eschenbachot és a közönséget. Így amikor a II. felvonás születésnapi ünnepségén a kórus katonazenekart emlegetett, az árokból nem is katona-, de már-már tűzoltó zenekari hangzás felelt a Larin-ház vendégseregének lelkesedésére. Apropó kórus: a Budapesti Operakórus és a Nemzeti Énekkar mindvégig gyámolítás nélkül csellengett, színlelt keringőt, polonézt és faringoseptet a színpaddá átminősített pódiumon, ellenben éneklésével majd' mindvégig derekasan helytállt három felvonáson át.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Plusz

Ezek a 75 éves David Gilmour kedvenc Pink Floyd-dalai

Ma ünnepli 75. születésnapját David Gilmour, a Pink Floyd szólógitárosa, aki egyébként a basszusgitártól a billentyűkön át a szaxofonig számos hangszeren játszik, mégis karakteres húrhajlításairól, összetéveszthetetlen soundjáról és kitartott hangjairól ismerünk.
Vizuál

90 év után bukkant fel a magyar származású Amrita Sher-Gil festménye

Az indiai Frida Kahlóként is emlegetett magyar származású festőnő portréja akár a 2,8 millió dolláros (849 millió forint) leütési árat is elérheti a Christie's aukciósház árverésén.
Színház

Upor László beszélgetéssorozatot indít az eTrafón

Véget ért a Trafó TudásTrambulin sorozata, a nézők azonban nem maradnak online műsor nélkül: március 10-én indul a Világhazafiak, amelyben Upor László olyan magyarokkal beszélget, akiket bár számos alkalommal láthatunk Magyarországon, külföldön is jelentős sikereket értek el.
Jazz/World

A zene szép, komoly játék – interjú Dresch Mihállyal

Traktoron nem szól a blues, de a csendben előjön az ének. Dresch Mihályt többszörösen díjazta a Fonó közönsége, ez alkalommal beszélgettünk vele. Arról, hogy mit jelent a népzene, és miben osztozik a jazzel, és arról, hogy miért férhet meg több dudás egy csárdában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Billy Joel-dallal köszönti a hölgyeket a Song Factory Budapest

Az Uptown Girl a cappella változatával, az autószerelő műhelyből köszönti a nőket a Song Factory Buudapest kórus. „Anyák, nővérek, barátok! Köszönjük, hogy vagytok nekünk!” – üzenik.
Klasszikus gyász

Elhunyt Dmitrij Baskirov orosz zongoraművész

Nyolcvankilenc éves korában elhunyt az orosz zongoraművész és tanár, Dmitrij Baskirov. Hosszú pályája során magyar tanítványai is voltak.
Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Klasszikus hír

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.