Klasszikus

Arab varázsszőnyeggel az északi fény egén

A Kodály Központ rezidens zenekarának "Ezeregy éjszaka meséje" című műsora többféle meglepetéssel örvendeztette meg pécsi közönségét. KRITIKA

 Az este egyértelműen legnagyobb szenzációja a finn Eva Ollikainen volt, akinek személyében először köszönthettünk hölgy karmestert a 200 éves múlttal rendelkező Pannon Filharmonikusok élén. Ollikainen keze alatt fiatal kora ellenére olyan együttesek játszottak már, mint a Stockholmi Királyi Filharmonikusok, a Svéd Rádiózenekar és az Izlandi- vagy a Londoni Szimfonikusok. Petteri Iivonen, a Maestra honfitársa, illetve Deák Márta, a zenekar koncertmestere kiváló hegedűjátékukkal pedig még különlegesebb és ízletesebb eleggyé varázsolták a szombat estét.

 A törékeny alkatú hölgy - bármennyire is szokatlanul festett először - határozottan lépett a karmesteri pódiumra, nélkülözve mindennemű felesleges, céltalan színpadiaskodást és (egynémely férfi konduktorra és szólistára oly' jellemző) d(r)ámaiasságot. Ez számomra szimpatikusnak hatott: nem önnön személye akart az attrakció lenni, hanem az általa formált hangzásra és a zenekarra fókuszálta a figyelmet. Vezénylésére végig a határozottság és energikusság volt jellemző, amely ugyanakkor mellőzte az erőszakosságot.

Jean Sibelius többször merített a finn nemzeti kultúrörökségből, a Kalevalából, így a Pohjola lánya címet viselő szimfonikus fantáziája esetén is. Február 23-án ezt a művet hallhattuk először. Maga a szüzsé meglehetősen melankolikus: kietlen, sötét tájon kóvályogva az idős Vejnemöjnen szemet vet egy aranyruhában tündöklő szépségre, „Észak lányára", aki azonban lehetetlen próba elé állítja az öregembert: arra utasítja, hogy varázsoljon fonálból csónakot. Mivel Vejnemöjnen erre nem képes, csalódottan tovább kell állnia - egyedül. Szerencsére Sibelius gazdag zenéje színesen festi meg ezt a finn népi "balsikertörténetet", a zenekar játéka pedig tökéletesen követte is a zeneszerzői szándékot, olyannyira, hogy rögtön az első taktusok után legszívesebben zsebre tettem volna a kezem a hideg elől, amint a hűvös, zord és barátságtalan természetben komótosan kivehetővé vált a lassan bandukoló Vejnemöjnen képe. Érzékletesen festették meg Pohjola szépséges lányának portréját, s a vágyakozást és a csalódottság keserű ízét is. A folytatás szintén Sibelius zenéjének jegyében telt; immár egy újabb finnel a színpadon, aki a Sibelius Akadémia növendékeként az 1965 óta ötévente megrendezett Nemzetközi Jean Sibelius Hegedűverseny második díjazottja volt 2010-ben, s Petteri Iivonennek hívják. A 87-es és 89-es opusszámot viselő 6 Humoreszk (2+4) során egyből ízelítőt kaphattunk a szemtelenül fiatal művész magas fokú technikai felkészültségéből, amelyet egy Carlo Bergonzi által 1732-ben készített hegedűn mutatott be (ugyanazon, amelyen anno Isaac Stern is játszott).

Camille Saint-Saëns egyik legnépszerűbb műve, a Bevezetés és Rondo capriccioso sokkal temperamentumosabb, feszesebb, pattogósabb zenét ígért - és be is váltotta a hozzá fűzött reményeket: a kicsit mackós megjelenésű és mozgású Iivonen a Maestrához hasonló szerénységgel, ugyanakkor sugárzó eleganciával játszotta el a darabot; egyébiránt úgy, hogy azt bárki megirigyelhette volna. Bár népszerű darabról van szó, amit sok nagy, világhírű hegedűművész tett már halhatatlanná, afelől kétségem sincs, hogy a fiatal szólistáról hallani fogunk még a jövőben. Bach BWV 1004-es Partitájának Allemande-jával hálálta meg a kitartó tapsot.

 A szünet után - Sibelius zord északi táját magunk mögött hagyva - Nyikolaj Rimszkij-Korszakov Seherezádé-szvitje szólalt meg, amely az arab kultúra egyik leghíresebb ékkövéből, az Ezeregyéjszaka mesevilágából táplálkozik, négy fő történetet adoptálva. A néhány, semmiből előtörő vad vonós-fúvós akkord lecsengése után a szólóhegedű és a hárfa játéka a legfinomabb vonalvezetéssel, érzékien kezdte megrajzolni a szultánnak mesélő Seherezádé sziluettjét, akinek alakja minden tételben visszaköszön a mű során. Ezt követően először a tengerutazó Szindbád históriája bontakozott ki, akárcsak a zenekar vitorlája, amelybe Eva Ollikainen vezényletével csakugyan belekapott a szél, a pompás Kelet felé repítve a hallgatóságot. A fantasztikusan találékony hangszerelés komolyan megdolgoztatja a zenekar mindegyik szekcióját, kiváltságos szerepet osztva a szólóhegedűre, amely pompás színben tündökölt a koncertmester, Deák Márta játékában.

Maga Szergej Rahmanyinov így vélekedett Rimszkij-Korszakov zenekari hangzását illetően:

Amikor hóvihar tombol, a hópelyhek ott táncolnak a fafúvósok előtt és a hegedűk hangréseiben; ha magasan áll a nap, valamennyi hangszer színe tüzesen csillog; ha vízről van szó, az egész zenekaron hallhatóan átcsapnak és táncolnak a hullámok; ha egy csillagfényes hideg téli éjszakát ír le, a hangzás hűvös és üvegszerű. És ezt korántsem olyan olcsó eszközökkel éri el, mint a hárfa glisszandói."

Aligha lehetne szebb és igazabb leírást adni a szerző zenéjére vonatkozólag, amelyet gyönyörűen interpretáltak a Pannon Filharmonikusok: a perzsa varázsszőnyeg sofőroldalán Eva Ollikainennnel, aki a krétaszínű, vörös tetejű, zsúfolt házak által közrefogott szűk utcácskák közt repített, tömjénillatú fűszerbazárok mesebeli, misztikus világába.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.
Plusz

A magyar feltaláló, akit Amerikában sztárként ünnepelnek

Galériánkban megmutatjuk, hogy készült a nyolcvanas években az eredetileg a tanítványainak szánt, de végül játékká vált Rubik-kocka. Július 13-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Rubik Ernő Kossuth- és állami díjas építészmérnök, tárgytervező. 
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Kezdődik a Kodály Művészeti Fesztivál Kecskeméten

Számos hangverseny, kiállítás, filmvetítés, táncszínházi előadás, bábopera és térzene is várja az érdeklődőket a hétfőn kezdődő Kodály Művészeti Fesztiválon Kecskeméten.
Klasszikus ajánló

A nyár második felében is remek programokkal vár az Óbudai Társaskör kertje

Tovább folytatódik a színes programsorozat az Óbudai Társaskör hangulatos kertjében, ezekben a napokban jazz, kamarazene, opera és akusztikus koncert is várja a vendégeket.
Klasszikus interjú

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.
Klasszikus ajánló

Fesztiválok hegyen-völgyben - Fidelio Klasszik

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 13-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kokas Katalinnal, Oszkó-Jakab Natáliával és Vasvári Csabával.
Klasszikus hír

Eötvös Pétert az „év zeneszerzője” díjra jelölték Németországban

Nyilvánosságra hozták az egyik legrangosabb német klasszikus zenei díj, az OPUS KLASSIK jelöléseit. Az év zeneszerzője kategóriában Eötvös Pétert is jelölték a díjra a BMC Records-nál megjelent Atlantis című művéért.