Klasszikus

Aranyfuvolások

2003.09.20. 00:00
Ajánlom
Magyar és ausztrál siker a budapesti zenei versenyen Szeptember 14-e, este fél nyolc, a Zeneakadémia nagyterme. Tapsvihar egy húszéves olasz fiatalembernek, Andrea Mankónak, majd vastaps egy ausztrál hölgynek, Megan Sterlingnek, és pár perccel később mindezeket felülmúló ünneplés egy magyar lánynak, Seres Dórának. Ez volt az utolsó felvonása a nemzetközi fuvolaverseny izgalmas két hetének.

A díjkiosztással egybekötött gálakoncertig cseppet sem volt egyszerű eljutni az említett három fuvolajátékosnak. A 38. budapesti nemzetközi zenei verseny keretében szeptember 1-je és 14. között megrendezett fuvolaversenyre 33 országból 134-en jelentkeztek, végül 59-en mérték össze tudásukat. A résztvevőknek először a selejtezőn kellett túljutniuk, amelynek anyaga Dohnányi Ernő Passacaglia című darabja volt. Ez 39 versenyzőnek sikerült, akikre az elődöntőben három szólódarab várt: Telemann Szólófantáziáját, Paganini eredetileg hegedűre íródott Caprice-ját és Köhler Harmincadik etűdjét egyaránt fejből kellett előadniuk. A középdöntőben már csak 16 fuvolista - köztük hat magyar - mutathatta meg, mit tud kezdeni az idén hatvanéves Jeney Zoltán izgalmas darabjával, a Soliloquium No.1-gyel. Az effektekkel teletűzdelt művet nemcsak a hazaiaknak - elsősorban Seres Dórának -, hanem a külföldi versenyzők közül is sokaknak sikerült élményszerűen megszólaltatni. (A japán Reina Watanabe és a kínai Sibei Weng tolmácsolását különdíjjal jutalmazta a nemzetközi zsűri.) A kötelező Jeney-darabon túl egy romantikus és egy XX. századi műveket tartalmazó csoportból kellett egyet-egyet választaniuk a fiatal fuvolaművészeknek. Az előbbiek közül a többség Taffanel operaparafrázisaira voksolt, de a döntőbe jutott versenyzők közül ketten, Anne-Catherine Heinzmann és Andrea Manko is Borne Carmen-fantáziájával bizonyította virtuozitását. A XX. századi művek közül Prokofjev D-dúr szonátája hangzott el legtöbbször - például a harmadik döntős, az olasz Chiara Piccinelli bravúros előadásában -, de Liebermann lírai szonátája is felcsendült, Seres Dóra és Megan Sterling döntőt érő fuvolajátékában.

Az utolsó fordulóba jutott két olasz, egy német, egy ausztrál és egy magyar versenyzőnek a Magyar Akadémia Vonósnégyes három tagja volt a partnere Mozart D-dúr fuvolakvartettjének előadásában. A mű gyönyörű lassú tételét a legszebben talán Andrea Manko fuvolázta. A versenyzők második darabjuknak Petrovics Emil vagy Szervánszky Endre Fuvolaversenyét választhatták, a szólistákat a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara kísérte Drahos Béla vezényletével. Heinzmann kissé halk, erőtlen Szervánszky-előadását kivéve hazánk két legjelentősebb fuvolaversenyének nagyszerű előadásait hallhattuk.

A zsűri elnöke, Kovács Lóránt 1965-ben elsőként nyerte meg a budapesti fuvolaversenyt. A Liszt Ferenc Zeneakadémia tanára szerint a mostani verseny résztvevői technikásabbak, mint az akkori fuvolajátékosok. Az elmúlt majd negyven évben hihetetlenül sokat bővült a repertoár, javult a hangszerek minősége, mindez segítette a technikai fejlődést. A verseny megnyerése akkor azonban nagyobb jelentőségűnek számított, mivel sokkal kevesebb nemzetközi megmérettetés volt. Ma minden évben van egy nagy fuvolaverseny Münchenben vagy Párizsban, és emellett számos kisebb, többek között Olaszországban, Dániában.

Az idei budapesti fuvolaverseny különösen rangosra sikerült - állítja Kovács Lóránt. Az, hogy a jelentkezőknek csak a fele jött el a versenyre, azért van, mert igen nehéz műsort állítottak össze. Ennek köszönhetően olyan hihetetlenül magas volt a színvonal, mint az utóbbi pár évben egy nemzetközi fuvolaversenyen sem. A zsűri elnöke a programválasztás szempontjait ismertetve elmondta, hogy a selejtezőben és az első fordulóban igyekeztek olyan műveket összeállítani, amelyekhez nem kell zongorakíséret. Itt elsősorban a perfekció volt a lényeg, tehát nem annyira a zene, mint az, hogy ki hogyan tud fuvolázni. Igyekeztek olyan szólódarabot találni, ami nem nagyon ismert a világban: ez Dohnányi Passacagliája, egy csodálatos mű, amelynél minden kiderül: zenei és technikai tudás egyaránt. Kortárs zene nélkül ma már nem lehet versenyt rendezni, a zsűri elnöke nagyon örül, hogy a Soliloquiumot most megtanulta tizenhat fuvolás.

A zsűri tagjainak (Adorján András, Bálint János, Pröhle Henrik, Greiss-Armin Renate, Gyöngyössy Zoltán, Akiko Mikami, Paula Robison és Jiri Valek) nem volt könnyű dolga. Sok Japán és Dél-Koreai fuvolajátékos érkezett a versenyre, akik egészen más hangon, stílusban fuvoláznak, mint európai társaik. Az ázsiaiaké szépen csengő, viszonylag kicsi hang, amivel finom dolgokat lehet csinálni, de igazán nagy crescendókat, fortékat nem. A műsorban pedig voltak olyan művek, amelyeknél erre szükség lett volna. Ezzel szemben van egy európai vagy magyar iskola, ahol sokkal nyitottabb hangot tanítanak, s amely nagyobb lehetőséget ad a dinamikában.

Tökéletest vagy majdnem tökéletest Seres Dóra és Megan Sterling nyújtott: a magyar és az ausztrál versenyző megosztott első díjat nyert, ami 3500 dollárral jár, míg a harmadik helyezett olasz Andrea Manko 2000 dollárt kapott. Megan Sterling expresszív, dinamikus fuvolajátékával a verseny elejétől kezdve esélyes volt a győzelemre. Ennek ellenére még a gála napján is alig hitte el, hogy sikerült első díjat nyernie, a rokonszenves művész rendkívül boldog volt, hogy élete első európai versenyén - Seres Dórával együtt - győzni tudott. A Melbourne-ben tanult 29 éves hölgy nagyon izgalmasnak találta a verseny programját, különösen az tetszett neki, hogy ilyen sok magyar mű szerepelt benne. Köztük is Petrovics Emil fuvolaversenyét kedvelte meg a legjobban. Örömmel néz elébe a díjjal járó magyar koncertmeghívásoknak.

Ahogy Sterlingről, Seres Dóráról is el lehet mondani, hogy az első pillanattól fogva a díj várományosa volt. A Rádiózenekar szólófuvolistáját nem kell bemutatni a magyar zenei élet ismerőinek. A kiemelkedően tehetséges, még csak 23 éves hölgy 2001-ben első díjat nyert a Prágai tavasz nemzetközi fuvolaversenyén. Azóta több versenyen ért el előkelő helyezést. A verseny kezdete előtt egy héttel a Young Concert Artist non profit Management Company próbajátékát nyerte meg Lipcsében, így a 150-200 különböző hangszeren játszó muzsikus közül egyedül ő mehet Európából New Yorkba. Ezt megelőzően a Tokiói Szimfonikusokkal turnézott Japánban, 18 nap alatt 9 koncertet adott. Az egyedülállóan szép hangon játszó fuvolaművész most először versenyzett hazai környezetben, ami - mint elmondta - inspirálóan hatott rá, hiszen rengeteg barát szurkolt neki. A versenyből legszívesebben a harmadik fordulóra emlékszik, Liebermann utóromantikus hatású szonátája igen közel áll a szívéhez. Seres Dóra jelenleg Münchenben tanul Adorján Andrásnál, a posztgraduális képzés második évét végzi. Emellett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is elkezdte a zeneművészek doktoriját, a DLA-képzést, jövőre pedig az egyetem tanársegédje lesz. Mostani sikerétől azt várja, hogy itthon is jobban elismerjék.

Seres Dóra legközelebb november 12-én, a Magyar Rádió márványtermében ad szólóestet, november 14-én pedig Mozart fuvola-hárfa versenyében játszik a Zeneakadémián.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Jazz/World

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Zenés színház

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.