Klasszikus

Archívumfejlesztés Bécsben

2014.10.09. 10:36
Ajánlom
Digitalizálásra fordítják a Birgit Nilsson-díjjal járó egymillió dollárt a Bécsi Filharmonikusok - jelentették be a zenekar vezetői október 8-án a díj átvétele előtt Stockholmban.

Áprilisban hozták nyilvánosságra, hogy a bécsi zenekarnak ítélték idén a legendás svéd szopránról elnevezett díjat, amelyet a svéd királyi pár jelenlétében október 8-án adtak át a stockholmi hangversenyteremben. A díjátadó alkalmával az együttes fel is lépett Riccardo Muti vezényletével. Andreas Grossbauernek, a zenekar elnökének közlése szerint az archívum jelenlegi helye túl szűkös, ezért új, tágasabb helyszínt szeretnének keresni Bécsben, ahol a diákok, a kutatók és minden érdeklődő szabadon tanulmányozhatja az 1842-ben alapított zenekar gazdag múltját. Ebbe a múltba Anton Bruckner és Johannes Brahms szimfóniáinak ősbemutatói mellett a nemzetiszocialista időszak is beletartozik, amellyel való szembenézésre a zenekar az elmúlt időszakban komoly erőfeszítéseket tett.

Egy közéleti vitát követően 2013 januárjában történészbizottságot kértek fel arra, hogy tárják fel az együttes múltját. A két hónappal később közzétett jelentésből kiderült, hogy a zenekar muzsikusainak csaknem fele volt a náci párt tagja 1933-1945 között, 1938-ban valamennyi zsidó származású művészt elbocsátották az együttestől. 1945 után pedig nem történt meg a rehabilitáció. A történészek arra is fényt derítettek, hogy a zenekar híres újévi koncertjének közvetítése 1939-ben kezdődött, Joseph Goebbels propagandaminiszter lelkes támogatásával. A múlttal való szembenézés szellemében a Bécsi Filharmonikusok tavaly decemberben visszavonták a zenekari kitüntetéseket hat magas rangú náci illetékestől, idén áprilisban pedig visszaszolgáltattak eredeti tulajdonosa örököseinek egy nácik által elrabolt, és később a zenekarnak ajándékozott festményt. A világhírű svéd drámai szoprán, Birgit Nilsson halála előtt hozta létre alapítványát, amellyel a világ operajátszását akarta támogatni. A klasszikus zenei világ legbőkezűbb elismeréseként emlegetett Birgit Nilsson-díjat aktív énekes, karmester vagy zenekar nyerheti el kiemelkedő és maradandó teljesítményével.

Az elismerést első alkalommal Plácido Domingo vehette át 2009-ben; őt még a 87 éves korában, 2005-ben elhunyt énekesnő maga választotta ki. 2011-ben Riccardo Muti karmester kapta a díjat, amelyet azóta háromévente ítélnek oda. A zsűri indoklása szerint a Bécsi Filharmonikusok "magas művészi színvonaluk és sokoldalúságuk" miatt érdemelték ki az elismerést. Rutbert Reisch, a Birgit Nilsson Alapítvány elnöke közleményében felidézi, hogy a svéd énekesnő nagyon szeretett együtt dolgozni a bécsi zenekarral, ezért úgy vélte, a választás bizonyára nagy örömére lenne.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.
Klasszikus interjú

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus lemez

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus koktélparti

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?