Körülbelül ennyi idő választja el Beethoven első „merészebb” zongoraszonátáit az első Liszt-operaparafrázisoktól. Hogy a huszadik században mit jelent harmincnégy év, azt még illusztrálnom sem szükséges… Vagy talán az akceleráció nem érintené a művészeteket? Korunkban az előadóművészi pálya csúcsaira érni nagyobb tett, mint bármikor korábban. De tartósan ott is maradni, akkor, amikor feltörekvő ifjú sztárok árasztják el a pódiumokat és a stúdiókat egyaránt, amikor a századvég felgyorsult ritmusában élő közönség új és új arcokra, benyomásokra éhes – csak a legnagyobbak kiváltsága. Martha Argerich többszörösen bebizonyította: közéjük tartozik.
Az EMI Classics igazi csemegével lepte meg a nagyközönséget, amikor több évtizedes elzártság után napvilágra hozta Argerich azon felvételeit, amelyeket a stúdió alig pár hónappal a Chopin-versenyen aratott győzelme után készítetett a művésznővel. Az Abbey Road-on felvett anyag Argerich kizárólagos szerződése okán nem jelenhetett meg akkor – a másik kiadó hamarosan publikálta ugyanazt a repertoárt – a harmincnégy év sikerei azonban, úgy látszik, az üzletpolitikán is puhítottak valamelyest. Tegyük hozzá mindjárt: nagy szerencsénkre.
Ezt a felvételt úgy érdemes hallgatni, mintha mondjuk Beethoven Kurfürsten-szonátáival ismerkednénk, miután már kellően kigyönyörködtük magunkat a későbbi remekművekben. A kezdet indulata, iránya, preferenciái figyelhetőek meg bennük, egyfajta visszaigazolást és új nézőpontot nyújtva a későbbi művekhez, illetve előadásokhoz. Jellegzetesen „argerichi” gyors tempók (a polonéz triója) és hirtelen gesztusok, sokkal szelídítetlenebb és valljuk be nyersebb, kidolgozatlanabb formában, mint azt ma ismerhetjük. Kicsit talán túl közel esett a felvétel időpontja a versenyhez: egy mű bizonyos idő után „túljátszottá” válhat egy előadó számára, el lehet képzelni, hogy alig három hónappal a versenygyőzelem után mennyire foglalkoztatta a művésznőt ez az anyag… Stúdiófelvételhez méltatlan módon egypár apróbb bizonytalanság is rajta maradt a felvételeken, érthetetlen, hogy a rendező miért nem ismételtet meg egy jól vágható részt, amelyben egy hatalmas basszus-oktáv egy szekunddal mellé megy (Asz-dúr polonéz). A legsikerültebbek a kisebb formák, a három mazurka és a noktürn, itt szinte magától értetődően a helyére kerül minden, míg a szonáta első tétele, a cisz-moll scherzo és kivált a polonéz lendülete meg-megtörik, az utóbbi a lenyűgöző hanghatások ellenére néha kifejezetten enerváltnak tűnt a számomra. Összességében: az Argerich-rajongók úgyis felteszik a polcukra ezt a lemezt, aki azonban a művekkel kíván megismerkedni, azoknak akad jobb alternatíva is.
A másik korong - 1999-ből, Charles Dutoit pertnereként - viszont talán a legellentmondásosabb Chopin-zongoraversenyeket hordozza, amelyekhez valaha szerencsém volt. Lenyűgöző Argerich poézise, egyéni mondanivalója ezekről a művekről nagyon megragadott, e lemez bizonyosan azon kevesek közé fog tartozni, amelyeket rendszeresen újra és újra meghallgatok. Könnyen lehet viszont, hogy sokaknak ez a fajta Chopin-játék már érzelgősnek hat, gondolok itt különösen az e-moll koncert lassú tételére, de az első tételben is számos hely igencsak egyéni ízlés dolga, hogy tetszik-e vagy sem. Ami komolyan bosszantott, az a zenekari akusztika megvalósítása. Nem tudom, szándékos-e, és mi az oka: a templomi akusztika, a mikrofonozás, vagy az utólagos mastering, de a zenekar néha olyan valószínűtlenül puhán szól (főleg a lírai zongoraszólók alatt), mint a meditációs kazetták szintetizátorai, s ezt ráadásul a ritmikus részek is megszenvedik. Jó, tudom, általában fordítva sül el a dolog, de ez már egy kissé túlzás. A zongora viszont hitelesen és csodálatosan szól, akusztikailag is. Elképesztően virtuóz és életteli például az e-moll versenymű harmadik tétele. Fenntartásaim ellenére erősen ajánlom e lemezt mindenkinek: magam igen sok örömömet leltem benne.