Akkor jó egy hangverseny, ha nemcsak a zenéről szól, hanem egy lelkület megszületéséről. Ezért szimbolikus jelentésű, hogy az Anima Musicae Kamarazenekar és Várdai István közös programja egy 17-18. századi, ritkán hallható szerző, a francia Jean-Féry Rebel Elemek című operabalettjének prológusával indul. Rebel kompozíciója azt az utat járja be, ahogyan a Káosz átalakul, új formákat ölt, és összeáll a Rend. Ezt a különlegesen szervezett és letisztult minőséget példázza a folytatásban Bach d-moll zongoraversenye, Bali Dávid közreműködésével.
A koncert második részében Carl Philipp Emanuel Bach művei egyszerre képviselik a káosz és a rend világát is. Az ő kompozíciói formabontó, mondhatni avantgárd megoldásokkal hökkentették meg kora közönségét, zenéjében küzdelmeken át születik meg a vágyott formai-tartalmi összegzés.
Várdai István, a különleges tehetségű fiatal gordonkaművész egy alkalommal már vállalkozott vezénylésre, akkor - Baráti Kristóffal közös estjükön - a zenekar irányítását is megosztották egymás között. Az Anima Musicae Kamarazenekarral - tervei szerint - a nyugodt próbaidőszak után nem lesz szükség kimondott „dirigálásra". „Csak az lesz a dolgom, hogy emlékezetükbe idézzem, amit a próbán megbeszéltünk." Az egymásban való bizalom is része annak a lelkiállapotnak, amely a zenében és a zene által egy jó koncertet életre kel.
A pécsi születésű gordonkaművész versenygyőzelmeinek felsorolásához kevés lenne itt a hely. A budapesti és a bécsi Zeneakadémián kiváló alapozást kapott Mező Lászlótól és Reinhard Latzkótól, majd Natalia Gutman, Natalia Shakovszkaya és Starker János mesterkurzusai következtek. Ez év júliusában a Kronberg Akadémia diplomáját vehette át, ahol Frans Helmerson irányításával képezte magát. Az igazi vonós fellegvárnak számító Kronberg Akadémia - amely fennállásának 20 évfordulóját éppen ezekben a napokban nagyszabású fesztivállal ünnepli - tanárai sorába választotta Várdai Istvánt.