Klasszikus

Arthur Honegger

2004.03.09. 00:00
Ajánlom
Svájci származású francia zeneszerző, 1892. március 10-én, Le Havre-ban született. Zenei tanulmányait szülővárosában kezdte, majd 1907-1909-ig a zürichi konzervatórium növendéke volt. Tizenkilenc éves korában került a párizsi Conservatoire-ra, itt többek között Widor és d'Indy volt a mestere.

Az első világháború idején kezdett komponálni, 1917-től kezdve kerültek művei a nyilvánosság elé. Ifjúkori művei közül a Pastorale d’été (1920) aratott kimagasló sikert. A következő években kamarazenét írt, ez idő tájt keletkeztek finom hangú hegedű-, brácsa- és gordonkaszonátái. A világhírt a Dávid király című oratórium hozta meg számára, alig harminc esztendős korában; Honegger ekkor már a Hatok csoportjának (Milhaud, Poulenc, Honegger, Tailleferre, Auric, Durey) tagja volt. „A zene becsületes munkása akarok lenni — írta 1925-ben —, hivatásomat töretlen lelkiismerettel akarom szolgálni.” A húszas évek kísérletező útkeresése Honegger életművén is nyomot hagyott. Ennek az időszaknak érdekes nyomait őrzik a Pacific és a Rugby című kompozíciók.

1935-ben írta Honegger a Jeanne d’Arc au Bucher (Johanna a máglyán) című oratóriumát, amely Franciaország történelmének legválságosabb éveiben a szabadság és a nép erejébe vetett hit magasrendű eszmeiségét képviselte. Ebbe az irányzatba tartozik a második világháború borzalmait megjelenítő II. szimfónia is. A gazdag életművet több alkalmi jelentőségű mű egészíti ki, közöttük 14 táncjáték, 24 színpadi kísérőzene, mintegy 30-40 filmzene és néhány rádiójáték kísérőzenéje.

A modern muzsika nagyvonalú, újító szellemű alkotója és rokonszenves egyénisége 1955. november 27-én, 63 éves korában hunyt el Párizsban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.