Arvo Pärt [1935] zenéje külön fejezetet képvisel a kortárszene történetében. Ez a külsőségeiben könnyen utánozhatónak tetsző, egyszerű zenei elemekre, alapritmusokra és hármashangzatokra épülő zenei világ meditatív hangvételével, „időn kívüli” karakterével és őszinteségével az elmúlt évtizedek legkülönlegesebb zenei jelensége. Pärt fiatal korában a schoenbergi utat követte, majd néhány évnyi szeriális korszak és zenetörténeti idézetekkel operáló, úgynevezett „kollázs-technikával” írott művek után talált rá a ’70-es évek elején saját zeneszerzői hangjára. Pärt minden apró zenei gesztust jelentéssel és jelentőséggel felruházó zenéje a kortárszenétől ódzkodó nagyközönség számára is vonzó lehet, hiszen ez a zene a szó hagyományos értelmében szép és megrázó. Az Arvo Pärt 70. születésnapja alkalmából tartott ünnepi koncert dirigense Tonu Kaljuste, a szerző egyik legjobb barátja, műveinek legautentikusabb tolmácsolója lesz.
Helmut Lachenmann [1935] zeneszerzőként és tanárként egyaránt a mai német kortárszenei élet egyik legnagyobb hatású alakja. A darmstadti kurzusokon Luigi Nono tanítványa volt az ’50-es évek végén, majd Karlheinz Stockhausennél tanult három évig. Zeneelméletet tanított több német egyetemen, 1981-től máig a Stuttgarti Zeneakadémia tanára. A hamburgi, a lipcsei, a müncheni és a mannheimi művészeti akadémiák tagja. Lachenmann számára a zene nem pusztán hangzás, hanem események, szituációk sorozata. Soha nem foglalkoztatta komolyabban az elektronikus zene, akusztikus hangszerekre épülő hangzásvilága azonban sokat köszönhet a „musique concrète” irányzatának. Saját zenéjét „hangszeres konkrét zenének” nevezi: miként a konkrét zene mindennapi szituációk zajait emelte új kontextusba és tette zenévé az ’50-es években, Lachenmann a hagyományos hangszerek szerepét és hangzásvilágát helyezi új megvilágításba. Műveinek újszerűsége szinte mindenhol vitát provokál, ám ez egyáltalán nem zavarja őt, hiszen szerinte „a provokáció az egyetlen lehetséges út a hagyomány meghaladására”. A Lachenmann előtt tisztelgő, frankfurti Ensemble Modern a világ talán legismertebb kortárszenei kamaraegyüttese. Produkcióik a zenés színházi előadásoktól a video-projekteken át szóló-, kamara- és zenekari koncertekig igen sokfélék. Évente nagyjából hetven új művet tanul be az együttes, ebből mintegy húsz ősbemutató.
Október 21. 20:00 – Városmajori templom
A Tallini Kamarazenekar és az Észt Kamarakórus koncertje
Arvo Pärt
> Trisagion [1992]
> Berliner Messe [1990-1992]
> Orient & Occident [2000]
> Te Deum [1984-1986]
Vezényel: Tonu Kaljuste [EST]
Október 23. 19:30 – Művészetek Palotája, Fesztivál Színház
Az Ensemble Modern koncertje
Helmut Lachenmann > Mouvement [-vor der Erstarrung] [1983-84]
Nicolaus A. Huber > Sechs Bagatellen [1981]
Helmut Lachenmann > Concertini [2005]
Vezényel: Bradley Lubman [USA]