Klasszikus

Átirat és tökéletesség

2007.11.18. 00:00
Ajánlom
Johann Sebastian Bach művészetére immár mintegy kétszázötven éve úgy tekintünk, mint a zenei tökély egyfajta megvalósulására. A tökéletességre való törekvéshez pedig – mint Bach zenéjének egyik legjobb ismerője, Christoph Wolff írja – elválaszthatatlanul kötődik a minél teljesebb kidolgozottság elve, az az elv, amely talán a leginkább meghatározta a zeneszerző művészetét és személyes stílusát.

Hogy mennyire fontos volt Bach számára a zenei anyagban rejlő lehetőségek minél teljesebb feltérképezése és szisztematikus kiaknázása, azt olyan egyedülálló polifon konstrukciói mutatják a legvilágosabban, mint A fúga művészete, a Wohltemperiertes Klavier vagy a h-moll mise.

Fassang László és Vincent Lê Quang vállalkozásával kapcsolatban ezért jogosan vetődhet fel a kérdés: van-e értelme, lehet-e egyáltalán létjogosultsága átírni, sőt improvizációk kiindulópontjává tenni Bach tökéletesen felépített, végletesen csiszolt és kiérlelt műveit? Nem lesz-e az eredmény szükségképpen gyöngébb, mint az alapul vett eredeti? Nem szentségtörés-e megbontani a kompozíció tökéletes arányait?

Nos, maga Bach szinte bizonyosan nemmel felelne e kérdésekre. ő maga a legkevésbé sem tekintette műveit megmásíthatatlan, kőbe vésett szobroknak: saját és más zeneszerzők kompozícióinak átírása és újrafogalmazása, ahogyan az improvizáció is, bevett, mondhatni mindennapos tevékenység volt számára. Ismeretes, hogy Bach több Vivaldi versenyművet átírt orgonára, de fordított irányú transzkripcióra is van példa, amikor Bach saját orgonaműveiből írt concertót. Számos concerto-tétel pedig – énekkarral kiegészülve és szöveget kapva – kantáták nyitótételeivé változott. Az is közismert, hogy Bach egyik legagyafúrtabban bonyolult szerkezetű műve, a Zenei áldozat improvizációból született. II. Frigyes témájára a zeneszerző a király jelenlétében fúgát rögtönzött, majd hazatérve Lipcsébe papírra vetette azt, s a témára írott további fúgával, kánonokkal, sőt egy triószonátával együtt sokrészes kompozícióvá bővítette.

Rögtönzés és kidolgozottság, tökéletességre törekvés és átírás nem egymást kizáró fogalmak tehát. Sőt, ugyanazon zenei ötletnek, témának különböző hangszereken, különböző műfajokban való kipróbálása mögött éppenséggel nem nehéz felfedezni az „anyagban rejlő lehetőségek minél teljesebb feltérképezésének” bachi attitűdjét. Így nem a Bach-átiratok és –improvizációk létjogosultsága a kérdés, csupán az: eléggé egyéni és értékes-e a végeredmény, s hogy sikerül-e bennük és általuk olyan vonásait meglátnunk Bach zenéjének, amelyeket korábban nem ismertünk?

(2007. november 22. 19:30 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Bach-orgonaművek és átiratok; Improvizációk Bach-témákra; Népzenék a Kárpát-medencéből; Variációk népi dallamokra; Saját kompozíciók; km.: Fassang László (orgona), Palya Bea (ének) és Vincent Lê Quang (szopránszaxofon)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

11+1 filmzene, amit hallanod kell Ennio Morriconétól

91 évesen elhunyt Ennio Morricone, aki nélkül nem lenne hős Clint Eastwood, nem lenne mit játszania az óceánjáró zongoristának és nem lenne mennyei a mozi sem. Összeszedtük a legjobb filmzenéit.
Jazz/World

Meghalt Ennio Morricone olasz zeneszerző

Hétfőn, 91 éves korában elhunyt Ennio Morricone olasz zeneszerző - közölte családja az ANSA hírügynökséggel.
Zenés színház

Világsztárokkal indul a nyár a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

A színház vezetése a már megtervezett programokból, valamint új eseményekből, koncertekből és előadásokból egy újraépített nyári repertoárral kívánja megszólítani és beinvitálni a közönséget.
Plusz

85 éves lett Buddha földi alakja, a dalai láma

A tibeti buddhisták Nobel-békedíjas szellemi vezetője immár hatvanegy éve él száműzetésben.
Plusz

A nagyorrú Beatle – Ringo Starr 80 éves

A Beatles egykori dobosa virtuális jótékonysági koncerttel ünnepli a kerek évfordulót.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A mi Kodályunk – A héten kerül a mozikba a zenetudósról szóló dokumentumfilm

Az elmaradt márciusi premier helyett július 9-től látható Petrovics Eszter zenés ismeretterjesztő filmje.
Klasszikus magazin

„Nincs rossz zenekar, csak rossz karmester” – vallotta a ma 160 éve született Gustav Mahler

160 éve született a budapesti Operaház egykori igazgatója, a későromantikus zene utolsó nagy mestere, Gustav Mahler.
Klasszikus hír

Ennio Morriconénak szentelte a járvány utáni első koncertjét a milánói Scala

A 91 évesen elhunyt olasz zeneszerzőnek, karmesternek szentelte az újranyitás utáni első, közönség előtt tartott koncertjét a milánói Scala operaház hétfő este.
Klasszikus hír

Balogh Máté különdíjas lett a CESQ Nemzetközi Zeneszerzőversenyén

22 ország 53 pályaműve közül választotta ki a zsűri a nyerteseket a Central European String Quartet II. Nemzetközi Zeneszerzőversenyén.
Klasszikus hír

Arany Vonót kapott Roby Lakatos

A hegedűművész a Meiringeni Zenei Fesztivál nyitókoncertjén vehette át a Der Goldene Bogen (Arany Vonó) elnevezésű elismerést.