Klasszikus

Átirat és tökéletesség

2007.11.18. 00:00
Ajánlom
Johann Sebastian Bach művészetére immár mintegy kétszázötven éve úgy tekintünk, mint a zenei tökély egyfajta megvalósulására. A tökéletességre való törekvéshez pedig – mint Bach zenéjének egyik legjobb ismerője, Christoph Wolff írja – elválaszthatatlanul kötődik a minél teljesebb kidolgozottság elve, az az elv, amely talán a leginkább meghatározta a zeneszerző művészetét és személyes stílusát.

Hogy mennyire fontos volt Bach számára a zenei anyagban rejlő lehetőségek minél teljesebb feltérképezése és szisztematikus kiaknázása, azt olyan egyedülálló polifon konstrukciói mutatják a legvilágosabban, mint A fúga művészete, a Wohltemperiertes Klavier vagy a h-moll mise.

Fassang László és Vincent Lê Quang vállalkozásával kapcsolatban ezért jogosan vetődhet fel a kérdés: van-e értelme, lehet-e egyáltalán létjogosultsága átírni, sőt improvizációk kiindulópontjává tenni Bach tökéletesen felépített, végletesen csiszolt és kiérlelt műveit? Nem lesz-e az eredmény szükségképpen gyöngébb, mint az alapul vett eredeti? Nem szentségtörés-e megbontani a kompozíció tökéletes arányait?

Nos, maga Bach szinte bizonyosan nemmel felelne e kérdésekre. ő maga a legkevésbé sem tekintette műveit megmásíthatatlan, kőbe vésett szobroknak: saját és más zeneszerzők kompozícióinak átírása és újrafogalmazása, ahogyan az improvizáció is, bevett, mondhatni mindennapos tevékenység volt számára. Ismeretes, hogy Bach több Vivaldi versenyművet átírt orgonára, de fordított irányú transzkripcióra is van példa, amikor Bach saját orgonaműveiből írt concertót. Számos concerto-tétel pedig – énekkarral kiegészülve és szöveget kapva – kantáták nyitótételeivé változott. Az is közismert, hogy Bach egyik legagyafúrtabban bonyolult szerkezetű műve, a Zenei áldozat improvizációból született. II. Frigyes témájára a zeneszerző a király jelenlétében fúgát rögtönzött, majd hazatérve Lipcsébe papírra vetette azt, s a témára írott további fúgával, kánonokkal, sőt egy triószonátával együtt sokrészes kompozícióvá bővítette.

Rögtönzés és kidolgozottság, tökéletességre törekvés és átírás nem egymást kizáró fogalmak tehát. Sőt, ugyanazon zenei ötletnek, témának különböző hangszereken, különböző műfajokban való kipróbálása mögött éppenséggel nem nehéz felfedezni az „anyagban rejlő lehetőségek minél teljesebb feltérképezésének” bachi attitűdjét. Így nem a Bach-átiratok és –improvizációk létjogosultsága a kérdés, csupán az: eléggé egyéni és értékes-e a végeredmény, s hogy sikerül-e bennük és általuk olyan vonásait meglátnunk Bach zenéjének, amelyeket korábban nem ismertünk?

(2007. november 22. 19:30 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - Bach-orgonaművek és átiratok; Improvizációk Bach-témákra; Népzenék a Kárpát-medencéből; Variációk népi dallamokra; Saját kompozíciók; km.: Fassang László (orgona), Palya Bea (ének) és Vincent Lê Quang (szopránszaxofon)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.
Klasszikus hír

Idén is tehetségek után kutat a Virtuózok

2021-ben is várja a fiatal előadóművészek jelentkezését a legnépszerűbb hazai komolyzenei tehetségkutató. A felhívás már elérhető a műsor oldalán.
Klasszikus zongora

Domingo támogatásával jutott mesterzongorához Balázs-Piri Soma

A Virtuózok ifjú tehetsége évek óta gyűjtött egy mesterzongorára, végül Plácido Domingo támogatása révén teljesülhetett a zongorista dédelgetett álma.
Klasszikus nekrológ

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Klasszikus gyász

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.