Klasszikus

Átmeneti látlelet

2011.05.30. 11:43
Ajánlom
Számos más hazai zenekarral együtt a MÁV Szimfonikusok is az átmenet korszakát élik, céljuk pedig nem más, mint hogy az egykori, már-már visszafordíthatatlannak tűnő lemorzsolódás folyamatát megállítva újra a hazai koncertélet jelentős tényezőjévé váljanak.

Május 23-án az Operettszínházban rendezett fellépésük arról tanúskodott, hogy igyekezetük, noha már eddig is figyelemre méltó eredménnyel járt, egyelőre még nem bontakoztatott ki minden lehetőséget, amely az együttesben rejlik. A zenekar hangzása egyrészt világosan áttekinthetőnek és frissnek bizonyult, ugyanakkor azonban meglehetősen pontatlannak is, mind az egyes szólamokon belüli, változatos tempóelképzeléseket, mind az intonációs célkitűzések megvalósításának sikerét illetően. Különösen a vonóskar hajlott időről időre arra, hogy hangszíne tompává és zilálttá fakuljon, igaz, ezt a kellemetlenséget szerencsére ellensúlyozta az a szokatlan könnyedség, amellyel egy-egy fojtottabb részlet után újra erőre kaptak, mintha karmesterük, Takács-Nagy Gábor lelkesedése úgy inspirálná őket, ahogyan egy kiemelkedő tanáregyéniség hat a diákjaira.

Ami a dirigens személyét illeti, a hangverseny lelke egyértelműen ő volt. A közönség és a zenészek egyaránt maradéktalanul megbíztak benne, és jó okkal: akár a kompozíciókhoz fűzött néhány mondatos, egyszerű bevezető szavaival, akár mozdulataival fejezte ki éppen művészi elképzeléseit, minden pillanatban pontos ritmus- és formaérzék vezette. A zenekar és karmestere közti közvetlen és biztonságos kommunikáció egyedül az este középső darabja, Schumann Hegedűversenye közben sérült valamelyest, mivel a meglehetősen nehéz terepen egyensúlyozó zenészek egyértelmű irányítása érdekében Takács-Nagy szinte kizárólag arra szorítkozott, hogy olyan plasztikusan jelezze a tempókaraktereket és a belépések idejét, amennyire csak lehetséges, vállalva annak kockázatát is, hogy a precizitás hangsúlyai katonásan szögletessé tördelik a melodikus invenció csapongó áradását, és megtorpanásra kényszerítik a szeszélyesen megbízhatatlan érzelmi állapotok kavargását. A színtelenül feszes előadásmódot ráadásul a szólista, Stuller Gyula sem tudta oldani. Bár szólamát becsületesen végigjátszotta, nem volt képes felszabadultan zenélni, megfeledkezve a mindenkori következő tíz ütem után leselkedő technikai nehézségekről, így a versenymű egészéhez elsősorban feszült koncentrációval, suta futamokkal és váratlanul elsápadó dallamívekkel járult hozzá.

Mindazonáltal ha a Schumann-mű ezen a koncerten valójában nem született is meg, a keretként szolgáló két szimfónia annál élénkebb árnyalatokkal gazdagította az estét. Beethoven nyolcadikja Takács-Nagy Gábor felfogásában nélkülözött mindenféle dagályos sallangot. Egyszerű, ötletes, rövid tételek követték egymást kellemesen rusztikus fogalmazásmódban, éppen úgy utalva az 1790-es évek Haydnjának élénk hangvétellel és humorral párosuló klasszikus fegyelmére, ahogyan Haydn utolsó, 104. szimfóniájának markáns vonásai mutattak rá az egykori tanítványra, Beethovenre, néhány találó vonással nagyszerűen megelevenítve azt az átmeneti korszakot, amelyben ez a két komponista találkozott.

MÁV Szimfonikusok 

2011. május 23. 19:00 Budapesti Operettszínház

Km.: Stuller Gyula (hegedű)
Vez.: Takács-Nagy Gábor

Beethoven: VIII. szimfónia
Schumann: Hegedűverseny
Haydn: D-dúr "London" szimfónia, No. 104

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Klasszikus

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Várjon Dénes albumát az év kamarazenei lemezének választották a Német Zenekritikusok

Miután a neves elismerés negyedéves fordulóin a kiváló zongoraművész és Antje Weithaas hegedűművész Beethoven-szonátákat felvonultató lemezsorozatának két albumát is díjazták, a sorozat egésze a kategória nagydíját is elnyerte.
Klasszikus ajánló

Világsztárok sorakoznak fel a magyar muzsikusnövendékek továbbképzése mögött – újra Concerto Mesteriskola

Szűcs Máté és Takács-Nagy Gábor, a kamarazenei élet két kiválósága október 15-én és 16-án ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Klasszikus ajánló

Maxim Rysanovval koncertezik a Budapesti Vonósok

A neves brácsaművész Schubert Arpeggione szonátáját adja elő a Zeneakadémián. A műsor második felében egy Mendelssohn-átirat hangzik el.
Klasszikus hír

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.
Klasszikus magazin

Öt nem operai mű Vajda János születésnapjára

Vajda János Kossuth-díjas zeneszerző 1949. október 8-án született Miskolcon. A kerek évforduló alkalmából az operáival nagy népszerűségre szert tevő komponista további művei közül ajánlunk néhány különösen szépet.