Klasszikus

Avantgárd klasszikusok

2016.03.14. 08:19
Ajánlom
Avantgárd? És klasszikus? Avantgárd, mert minden elhangzó műben az alkotó formabontásra, újításra törekvő szándéka ismerhető fel. És klasszikus, hiszen csupa olyan kompozícióról van szó, amely elfoglalta már helyét a zenetörténet különböző fejezeteiben.

Fassang László a májusban már tizedik születésnapját ünneplő hangszer életét az első pillanattól végigkísérte, azóta szerkeszti a Müpa orgonahangversenyeit, megszállottan törekedve arra, hogy a csodálatos hangszer minden színét, minden adottságát, sokoldalúságát megmutassa a közönségnek, miközben a világ legjobb orgonistáit hívja meg, hogy színpadra lépjenek nálunk.

Rohmann Ditta és Fassang László

Rohmann Ditta és Fassang László

Az évad művészeként olyan válogatással várja közönségét, amely minden pillanatában választ vár és választ ad a kérdésre: Avantgárd? Klasszikus? Avantgárd klasszikusok szólalnak meg. 14. századi itáliai táncok nyitják a programot, azt a tipikusan középkori hoquetus-technikát alkalmazva (a szó többek közt csuklást jelent, és olyan komplementer ritmikára utal, amelyet az egymás dallamait összefüggő mozgássá kiegészítő szólamok hoznak létre), amely korunk zenéjében bukkan fel ismét meghatározó módon. A zenetörténeti utazás következő állomása – természetesen – Johann Sebastian Bach. Fassang lászló egy szabad és egy kötött formájú kompozícióval reprezentálja az orgonán örökül hagyott életművet.

A kontinens legnagyobb hangversenytermi orgonáját ünnepli a Müpa

2006-ban avatták fel Budapesten az európai kontinens legnagyobb hangversenytermi orgonáját. A titulust azóta sem tudták elhódítani a Müpa orgonájától, amely felavatásának tízéves jubileumán, május 21–22-én kétnapos, estétől estéig tartó orgonaünneppel várják a közönséget.

A népszerű g-moll fantázia (a hozzá tartozó fúgával együtt) abból az alkalomból született, hogy Bach a híres Johann Adam Reinckent, a hamburgi Jakobikirche orgonistáját szerette volna elkápráztatni játékával. s miután Johann Sebastian akkoriban (a kötheni évek alatt) zeneszerzőként kénytelen volt nélkülözni kedves hangszerét, különös gonddal készült a koncertre. Az An Wasserflüssen Babylon kezdetű korál dallamára született fantáziát Reincken tőle szokatlan lelkesedéssel fogadta: „azt hittem, ez a művészet már kihalt, de látom, önben tovább él.” A találkozás idején ötvennyolc éves mester mintha meg sem hallotta volna a fantázia akár avantgárdnak is értékelhető merész, disszonáns harmóniafűzéseit. Kezdők számára írta Bach az Orgelbüchlein 46 korálfeldolgozását, amelynek talán legnépszerűbb darabja az O Mensch, bewein dein Sünde gross. ebben „Bach megvalósította az ideális korálfeldolgozást: a zenei karakterek dürerien egyértelmű megformálását” (Albert schweitzer). A szerkezet tökéletessége mellett a mű megdöbbentően expresszív hangvétele kelt figyelmet – az érzelmektől áthatott megszólalásmód, amely akár formabontónak is mondható.

Liszt Ferenc leghatározottabban az egyházi zenében foglalt állást a jövő mellett. Előbb csak cikkekben, utóbb tüntetően egyszerű, visszafogott kompozíciókban – mint amilyen az Ave maris stella. Ehhez az irányvonalhoz tartozik a lobbanékony virtuozitás helyett egyszerűbb fogalmazásmóddal, méltóságteljesen sejtelmes melankóliával operáló Két elégia is. Olivier Messiaen második világháború idején, egy sziléziai fogolytáborban komponálta a Jelenések könyvéből származó szöveg által inspirálva a Kvartett az idők végezetére című művét.

Váltsa meg jegyét a koncertre ide kattintva!

Az immateriális, tonálisan mindenütt-jelenvaló, ritmusa révén is a világtól távolodó darab ötödik tétele (Louange à l'Éternité de Jésus – Jézus örökkévalóságának dicsérete) csellóra és zongorára született. Ebben a különösen zárt rendszerben mégis megvannak az improvizatív elemek, amelyek nehezen ragadhatók meg, nyelvük azonban dekódolható.

A hangverseny stílusos befejezése a francia jazzszaxofonossal, Vincent Lê Quanggal közös muzsikálás, amely minden bizonnyal tartalmaz majd régebben megkomponált és az adott pillanatban születő dallamokat egyaránt.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A kultúra megfizethetetlen?!

A kulturális szféra szereplői évek óta komoly anyagi gondokkal küzdenek, a járványhelyzet, valamint a gazdasági változások pedig újabb kihívások elé állítják az intézmények vezetőit. Legutóbb a kata módosítása, valamint a rezsicsökkentés átalakítása késztette stratégiai változásokra a művészeket. Megkerestünk néhány színházat, hogy mondják el, hogyan érinti őket a jelenlegi helyzet.
Vizuál

Ország Lili elfeledett tévéfelvétele – Különleges felfedezéssel zárult a Fidelio kutatása

Mostanáig senki nem tudott annak a negyvenöt évvel ezelőtt készült televíziós riportnak a létezéséről, ami a Fidelio kutatásának köszönhetően került elő Ország Liliről. A hosszas kutatómunka eredményeként meglelt felvételt a művész születésének évfordulója alkalmából tárjuk a nyilvánosság elé.
Zenés színház

Az Eiffel Műhelyház valamennyi előadását törli az OPERA

A Magyar Állami Operaházat érintő forrásmegvonás miatt az intézmény levélben tudatta, hogy a gyermekprogramok kivételével nem tartja meg az Eiffel Műhelyházba tervezett előadásait. A CIKK FRISSÜLT.
Színház

„A színházban történetekre van szükségünk” – interjú Béres Lászlóval

Béres László a Karády zárkája után újra a Gyulai Várszínházzal dolgozik, ezúttal egy orosz szerzőhöz, Csehovhoz nyúlva. A rendezővel az augusztus 9-én látható előadásról, a drámaíróhoz fűződő viszonyáról, valamint a román színházi hagyományokról is beszélgettünk.
Zenés színház

„Magamból építkezve bújok az adott karakter bőrébe” – interjú Laki Péterrel

Laki Péter mozgalmas időszakot tudhat maga mögött. A Budapesti Operettszínház évadát záró két jubileumi gála mellett a tízéves évfordulóját ünneplő Budavári Palotakoncerten is láthatta őt a közönség, ráadásul a következő évadban egy új szerepkörben is bemutatkozik. Az elmúlt időszakról, műfaji határátlépésekről, valamint az új szakmai kihívásokról beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Magyarországi bemutatók és világsztárok a Kaposfesten

2022. augusztus 13-16. között újra megrendezik az ország egyik legfontosabb kamarazenei ünnepét, a 13. Kaposfestet. Az idei fesztivál kiemelt vendége lesz Elisabeth Leonskaja, a zongora nagyasszonyaként emlegetett világhírű zongoraművésznő.
Klasszikus ajánló

A megújulás útján – augusztusban újra Arcus Temporum Művészeti Fesztivál

Valódi mélységek és tartalmak. Ezt kínálja minden évben az Arcus Temporum a Pannonhalmi Főapátságban. A monostor csodálatos tereiben idén is a zenei, az irodalmi és a képzőművészeti élet hazai és nemzetközi kiválóságai, és persze a bencés szerzetesek várják a közönséget augusztus 26–28. között.
Klasszikus interjú

„Abban bízunk, hogy a mi lelkesedésünk a közönségre is átragad” – Hornyák Balázs és Várdai István a Kaposfestről

Idén augusztus 13. és 16. között kerül sor az immár tizenhárom éves múltra visszatekintő kamarazenei fesztiválra, a Kaposfestre. A tervekről és a programról Hornyák Balázs fesztiváligazgatóval és Várdai Istvánnal, az eseménysor egyik művészeti vezetőjével beszélgettünk.
Klasszikus kritika

Történetek dallamokban, képekben, szavakban – ilyen volt a Fesztivál Akadémia Budapest

A hangszeres zene kiemelkedő jelentőségű előadói idén is felkeresték Budapestet, július 15. és 24. között került sor a Fesztivál Akadémia Budapest idei koncertsorozatára, amely során változatos karakterű hangversenyeken ismerkedhetett meg a hallgatóság a kamarazene gyöngyszemeivel.
Klasszikus kritika

Egyik szemem sír…

Megtartották Peter Caelen zongoraművész szólóestjét Keszthelyen, a Klassz a pARTon! Fesztivál keretében. Gyenge Enikő beszámolója.