Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

2021.10.22. 14:20
Ajánlom
Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.

Bartók Béla: 2. zongoraverseny

1956. október 22-én este koncertre gyűlt össze a közönség az Erkel Színházban. A műsoron Bartók 2. zongoraversenye szerepelt, a Mario Rossi vezényelte Állami Hangversenyzenekar előadásában. Az eredetileg tervezett szólista helyett egy beugró lépett színpadra, Cziffra György, akinek rövid idő alatt kellett megtanulnia az akkor szinte eljátszhatatlannak tartott darabot. A siker óriási volt, többek szerint a távozó közönség felfokozott hangulata is szerepet játszhatott a másnapi eseményekben.

A művész önéletrajzi kötetében így emlékezett vissza az estére:

Ez a zene a maga szinte tébolyult bonyolultságával, mely mégis maga a kristályos rend, kiváltotta belőlem azt, hogy túltegyek magamon, és a közönségből úgy tört ki a taps, mint az izzó láva.

Beethoven: Egmont-nyitány

Alighanem Beethoven színpadi kísérőzenéjének részlete jut legtöbbeknek eszébe a forradalom kapcsán, annak szinte szimbólumává vált, és megemlékezések hosszú során hangzott már el. Pedig szinte véletlen, hogy így alakult, a harcok során ideiglenes stúdióba költöző Magyar Rádió munkatársainak korlátozott lehetőségei voltak a műsorkészítésre. Így leginkább a rendelkezésre álló hanglemezekből válogattak,

nagyrészt olyan műveket tűztek műsorra, amelyek valamilyen módon kapcsolódtak a forradalom és a szabadság témájához.

A 16. századi spanyol uralom ellen fellázadó és elbukó németalföldi gróf történetét (amelyből a Goethe-dráma és Beethoven alkotása is készült) az utókor aztán a forradalom tragikus végével is párhuzamba állította.

Lajtha László: VII. szimfónia

Az 1956-os forradalom emlékezetének számos magyar és külföldi zeneszerző szentelt darabot, ma az egyik legismertebb közülük Lajtha László 1957-ben írt VII. szimfóniája. A darab a maga korában természetesen nem utalhatott direkt módon a forradalom eseményeire (habár a 3. tételben a Marseillaise kezdőmotívuma is felcsendül). A zeneszerző még az Ősz alcímet sem tüntethette fel a kottán, az is túlságosan nyílt utalásnak számított. A mű bemutatójára nem is Magyarországon került sor, hanem 1958-ban Párizsban, Lehel György vezényletével, itthon csak egy évvel később játszotta el az Állami Hangversenyzenekar Ferencsik Jánossal.

Károlyi Pál: Mise 1956. október 23. emlékére

A forradalom ideje alatt még zeneakadémista Károlyiban már október 23-án felmerült, hogy misét szeretne írni a történtek hatására.

Műve azonban nagy vihart kavart, hivatalosan a disszonáns megoldásaiért marasztalták el a komponistát, ám így is csak halála után, 2016-ban, a forradalom hatvanéves évfordulója alkalmából mutatták be a darabot.

A Kyrie bizakodó hangvétele utána a zene egyre jobban elkomorul, a Himnuszból és a Szózatból vett idézetek a nemzethalál jóslatát sejtetik. A zeneszerző műveit számos külföldi fesztiválon játszották, ám itthon sokáig nem tudott megszabadulni attól a bélyegtől, ami a Mise megírása miatt ragadt rajta.

Dubrovay: 1956

A 2006-ban, Gyurkovics Tibor szövegeire komponált 1956 – szimfonikus képek versmondóra és zenekarra címmel írt alkotás forrásairól a szerző így írt:

1956 októbere ifjúságom meghatározó élménye. Csodálatos volt megélni, hogy a forradalom győzelmének mámorában ismeretlen emberek boldogan összeölelkeztek, felszabadultan beszélgettek egymással és a szomorúság évei után ismét mosolyogtak, nevettek.

Döbbenetes volt november 4-e reggele, amikor Pestlőrincen a fejünk felett röpködtek a szovjet ágyúlövedékek, közben Nagy Imre segélykérése hangzott a rádióból. Azután az emberek reménye... hogy segít a nyugati világ.... 50 év után úgy éreztem, egy zeneművel kell tisztelegnem a magyar történelem e nagyszerű emlékműve előtt.”

Malawski: Hungaria 1956

A külföldi szerzők közül elsősorban a szintén viharos sorsú népek szülöttei érdeklődtek érzékenyen a magyar forradalom eseményei iránt. A lengyel zeneszerző, Artur Malawski egyik utolsó műve elsősorban a Bartók zenéjére történő utalásokon keresztül kapcsolódik a magyar sorshoz. Bár a művet még 1957-ben bemutatták, az évszámot ki kellett venni a címből, hogy ne lehessen közvetlenül a forradalomra vonatkoztatni.

Rautavaara: A bánya

A finn zeneszerző 1957-60 között írta allegorikus operáját, mely a diktatórikus hatalom ellen fellázadó bányamunkások történetén és bukásán keresztül állít emléket az 1956-os forradalomnak. A művet 1963-ban mutatták be a finn televízióban, majd 2016-ban a Magyar Állami Operaház tűzte műsorra (Varga Judt Szerelem című, Makk Károly filmjéből készült operájával párban). Az előadást Vilppu Kiljunen rendezte, és Bogányi Tibor vezényelte.

Fejléckép: A Magyar Rádió Bródy Sándor utcai épülete 1956-ban (fotó: FORTEPAN / Nagy Gyula)

Beethoven Egmont-nyitánya, az 1956-os forradalom háttérmuzsikája

Kapcsolódó

Beethoven Egmont-nyitánya, az 1956-os forradalom háttérmuzsikája

Október 23-án éjjel a forradalmárok egy mobil rádiós kocsit telepítettek a Parlamenthez, és innen folytatták a rádióadást, telefonvonalak segítségével. Zene gyanánt néhány bakelitlemezre bukkantak, rajta Beethoven Egmont-nyitányával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

15 sor film: Queer

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Queer című filmről szól. 15 sor film.
Plusz

„Sokszor próba előtt is tempózott a medencében” – Kállai Ferenc emléktáblát kapott egykori kabinjára a Lukács fürdőben

Kállai Ferenc születésének 100. évfordulója alkalmából emléktábla került kedvenc kabinjára a Szent Lukács Gyógyfürdőben. Az eseményen Őze Áron színművész is megosztotta emlékeit atyai mesteréről, Kállai Ferencről.
Színház

15 sor színház: Cyrano de Bergerac

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Budaörsi Latinovits Színház Cyrano de Bergerac című előadásáról szól. 15 sor színház.
Plusz

Arvo Pärtet köszöntik kilencvenedik születésnapján a Liszt Ünnepen

Alig zárult le a Bartók Tavasz, máris újabb felfedezések elé nézhet a közönség: nyilvánosak a Müpa szervezésében megvalósuló Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál első programjai.
Könyv

„Ha elkészülök egy művel, akkor az nekem véget ér” – Bognár Péter a Lírástudók vendége

A Magvető Kiadó szerzőjével beszélgettünk új regényéről, amely lezárja a polgárőrkrimi-trilógiáját. A műsorvezető ezúttal is Grisnik Petra, aki írásról, fikcióról, felelősségről és megoldatlan bűnügyekről faggatta Bognár Pétert.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Szathmáry Zsigmond bűvöletében – az orgona határait feszegeti Fassang László koncertje

Fassang László május 25-én a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával karöltve tiszteleg az orgonaművészet egyik legmeghatározóbb magyar alakja előtt.
Klasszikus hír

A Tetris játék zenéjére írt orgonadarabbal nyert a magyar művészhallgató

A rangos nemzetközi Rachel Laurin Zeneszerzői Versenyen a győri Széchenyi István Egyetem Művészeti Karának klasszikus orgonaművész-hallgatója, Májer Zoltán lett az első helyezett. A pályázatra többek között ausztrál, német és egyesült államokbeli alkotók nyújtottak be műveket.
Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Klasszikus interjú

Georg Zeppenfeld: „Szeretem látni az arcokat”

Nemrég Magyarországon adott dalestet a kiváló német basszus, Bayreuth sztárja, aki idén nyáron Hans Sachs szerepében tér vissza a Zöld Dombra. Georg Zeppenfeldet budapesti koncertje kapcsán kérdeztük.
Klasszikus ajánló

Német requiem és kortárs kórusművek – a MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye a Zeneakadémián

A MÁV Szimfonikus Zenekar következő hangversenyére május 29-én, 19 órakor kerül sor a Zeneakadémián. Az est fő műsorszáma Johannes Brahms mélyen spirituális, emberközpontú gyászműve, az Ein deutsches Requiem, azaz a Német requiem.