Klasszikus

Az alakváltó

2011.11.22. 07:20
Ajánlom
Lelkes publikum előtt, jó hangulatú koncertet adott a Müpában a pécsi Kodály Központ rezidens zenekara, a Bogányi Tibor vezényletével muzsikáló Pannon Filharmonikusok.

Tulajdonképpen nem volt ezzel a koncerttel semmi baj, függetlenül attól, hogy az előadás művészi-technikai színvonalán jócskán lehetne emelni. Bogányi Tibor és a "társulat" munkájából ezen az estén azonban kitetszett, hogy az emelkedés lehetősége benne van a karmester és a zenekar jövendő együttműködésében. Bogányi - nekem úgy tűnt - hármas minőségben volt jelen ezen az estén. Zenekari menedzserként kezdte a koncertet, majd szólistaként folytatta, végül klasszikus karmesterként fejezte be. Szerepváltásait ruhacserék (jelmez) jelezték: igazi alakváltó volt. Előrebocsájtandó, hogy alakváltásai mögött nem vettem észre alakoskodást. Dohnányi Ernő Szimfonikus percek című - a missa brevis mintájára nyugodtan jellemezhetjük symphonia brevisként - darabjával kezdődött a műsor. Az öttételes kompozíció (melynek felépítése távolról emlékeztet Bartók centrális elrendezésű, hídformájú műveire...) Dohnányi egyik legnépszerűbb darabja. A klasszikus formákat a szerző redukált alakban tárja elénk, ezzel is azt sugallja, hogy a felvetett zenei gondolatok alkalmasak lehetnének bőségesebb kibontásra. S hogy ez az érzet a hallgatóban is kialakuljon, jó, ha a zenei logikát transzparensnek érzékeljük. Ha ez az érzet nem alakul ki, annak jellemző tünete, hogy a hangzást, a hangszerelést nem érezzük kellően áttetszőnek, szellősnek, azaz transzparensnek. Többször is úgy vettem észre, hogy ezúttal a zenei frázisok nincsenek határozottan elkezdve és nincsenek értelmesen lekerekítve, a zenei anyag különösebb gondolatiság nélkül halad előre, kicsit önjáró és artikulátlan módon, a darab sokszor adorált szellemessége így kevéssé érvényesült, azaz nem a kompozíció elvezényléséről, hanem levezényléséről kell ezúttal beszámolnom. 

Csajkovszkij Rokokó variációinak szólistája Bogányi Tibor volt. A vezénylés feladatát megosztotta a koncertmesterrel. E "mutatvány" tetszetős és a jelenlegi helyzetben talán hasznos is, a zenekari testületben növelheti a karmester megbecsülését és amolyan csapatépítő tréningnek sem utolsó, az ilyen jellegű együttes muzsikálás jól szolgálhatja egymás megismerését és a bizalom kiépülését. Hosszabb távon viszont kerülném, ugyanis kölcsönösen relativizálja a dirigensi és a szólista teljesítményt. Ezúttal az előadás is kissé megsínylette a váltást, a szólistát kissé elmerevedett kíséret szolgálta ki, és Bogányi koncentrációja, hangképzésének tisztasága sem volt mindig ideális. A mű szubsztanciája azonban érzékelhető maradt, s ezt hálálta meg a közönség lelkes ünneplése. A tapsot Bogányi zenekar-kíséretes ráadásszámmal köszönte meg, Astor Piazzolla Oblivion című darabjának átiratával. Szépen, meghatóan szólt. 

A szünet után Csajkovszkij V. szimfóniája csendült fel. Erre az interpretációra is ráfért volna az aprómunka, számos ponton éreztem úgy, hogy Bogányi nemcsak az értelmezés területén marad adósunk, hanem a kottában rögzített utasításokat sem tartatja be akkurátusan. A lassú tétel kezdetén például a kürt és a klarinét felelgetésére épülő anyag akkor kelti az inspiráltság érzetét, ha a komplementer decrescendo-crescendo effektusok (úgy, ahogy a partitúra is jelzi) megvalósulnak. Ennek hiányában viszont kifejezetten iskolás és üres hangszerelési játékká válik. Problémának éreztem, hogy a zenei anyag hierarchiája többnyire ad hoc módon alakult ki, előfordult (mint például a negyedik tétel első felében), hogy a megkettőzött hangszerelésű formulák (jellemzően a kísérőszólamokban) túlzott jelentőségre tettek szert, a zenei folyamat szempontjából kevésbé fontos momentumok kaptak zavaró hangsúlyt. 

A tempók, a karakterek azonban éltek, a dinamikai építkezésre nem lehetett panaszunk, az érzelmek-indulatok adagolása ízléses volt. Egyedül a finálé utolsó szakaszát éreztem indokolatlanul felpörgetettnek, mintha Bogányiból előjött volna az operakarmester, aki túlságosan is komolyan veszi a befejezés stretta-jellegét. Ám, ha a felszabadult és lelkes ünneplés felől nézzük a dirigensi döntés, akkor kétségtelen, hogy Bogányinak volt igaza.

Pannon Filharmonikusok 

2011. november 20. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem


Csellón km. és vez.: Bogányi Tibor


Dohnányi: Szimfonikus percek, op. 36
Csajkovszkij: Változatok egy rokokó témára, op. 33; V., e-moll szimfónia, op. 64

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

A sokoldalú Liszt Ferenc – itt vannak a Liszt Ünnep első programjai

Liszt Ferenc művészetének más-más oldalát mutatja be Martin Haselböck és az Orchester Wiener Akademie, Vaszilij Petrenko és a Royal Philharmonic Orchestra, a Kolozsvári Magyar Opera, illetve Francesco Tristano is. Október 9-én indul a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál.
Könyv

Monumentális nagyregénnyel jelentkezik Darvasi László

Június elején jelenik meg Neandervölgyiek címmel a József Attila-díjas Darvasi László eddigi leghosszabb regénye. A háromkötetes, több évtizedet felölelő műben a magyar vidék, a főváros és a nagyvilág történetei kapcsolódnak össze.
Jazz/World

„Nekem a zene gyógyszer minden bajra” – interjú Király Lindával

Anyák napján ad koncertet Király Linda a Várkert Bazárban, az est vendége pedig nem más, mint testvére, Király Viktor lesz, így a közönség lélekemelő duettekre is készülhet.
Zenés színház

„Az emberekben vagyok otthon” – interjú Nemes Tiborral

Nemes Tibor első premierjére készül a Budapesti Operettszínházban. A Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős zenés színész hallgatója José Riveraként mutatkozik be a Carmen című musicalben április 20-án.
Színház

Megtartotta tavaszi bemutatóit a Loupe Színházi Társulás

A csapat elsőként a Lányok, fiúk! című monodrámát mutatta be Lovas Rozi főszereplésével, az előadás a családon belüli erőszak témájára reflektál. Áprilisban pedig A kezdet/vége című produkció is debütált, amelyet Sean O’Casey műve nyomán Horváth János Antal írt és rendezett.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Klasszikus ajánló

Nemzeti sajátosságok és közös értékek a Budapesti Nemzetközi Orgonafesztiválon

A fesztivál művészeti vezetője, Mészáros Zsolt Máté orgonaművész és Liszt-kutató az orgonazene kiváló nemzetközi képviselőit hívta meg, akik május 5. és június 30. között adnak koncertet a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban
Klasszikus ajánló

Igényes zene, stílustól függetlenül – új koncertsorozatot indít az MVM

A klasszikus zenét és a minőségi könnyűzenét a középpontba állító új eseménysorozat indul az MVM támogatásával. Az MVM Classic&Club koncertjei a két műfaj kiemelkedő hazai tehetségeinek egyedi produkcióit vonultatják fel.
Klasszikus ajánló

TITOK a Pannon Filharmonikusokkal

A társulat új évadában arra a kérdésre keresi a választ, hogy mi a TITOK? A Pannon Filharmonikusok budapesti bérletsorozata már elérhető, áprilisban pedig Pécsett is meghirdetik új évaduk programját.
Klasszikus ajánló

Képeslap Itáliából – olasz zeneszerzők művei csendülnek fel a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén

Április 18-án a Müpában ad koncertet a MÁV Szimfonikus zenekar, az est során Rossini, Respighi, illetve Paganini műveit hallhatja a közönség. Az együttest Antonello Allemandi dirigálja, közreműködik Kelemen Barnabás. A zenekar a hangverseny részeként köszönti Fodor Ákos nagybőgőművészt.