Klasszikus

Az alakváltó

2011.11.22. 07:20
Ajánlom
Lelkes publikum előtt, jó hangulatú koncertet adott a Müpában a pécsi Kodály Központ rezidens zenekara, a Bogányi Tibor vezényletével muzsikáló Pannon Filharmonikusok.

Tulajdonképpen nem volt ezzel a koncerttel semmi baj, függetlenül attól, hogy az előadás művészi-technikai színvonalán jócskán lehetne emelni. Bogányi Tibor és a "társulat" munkájából ezen az estén azonban kitetszett, hogy az emelkedés lehetősége benne van a karmester és a zenekar jövendő együttműködésében. Bogányi - nekem úgy tűnt - hármas minőségben volt jelen ezen az estén. Zenekari menedzserként kezdte a koncertet, majd szólistaként folytatta, végül klasszikus karmesterként fejezte be. Szerepváltásait ruhacserék (jelmez) jelezték: igazi alakváltó volt. Előrebocsájtandó, hogy alakváltásai mögött nem vettem észre alakoskodást. Dohnányi Ernő Szimfonikus percek című - a missa brevis mintájára nyugodtan jellemezhetjük symphonia brevisként - darabjával kezdődött a műsor. Az öttételes kompozíció (melynek felépítése távolról emlékeztet Bartók centrális elrendezésű, hídformájú műveire...) Dohnányi egyik legnépszerűbb darabja. A klasszikus formákat a szerző redukált alakban tárja elénk, ezzel is azt sugallja, hogy a felvetett zenei gondolatok alkalmasak lehetnének bőségesebb kibontásra. S hogy ez az érzet a hallgatóban is kialakuljon, jó, ha a zenei logikát transzparensnek érzékeljük. Ha ez az érzet nem alakul ki, annak jellemző tünete, hogy a hangzást, a hangszerelést nem érezzük kellően áttetszőnek, szellősnek, azaz transzparensnek. Többször is úgy vettem észre, hogy ezúttal a zenei frázisok nincsenek határozottan elkezdve és nincsenek értelmesen lekerekítve, a zenei anyag különösebb gondolatiság nélkül halad előre, kicsit önjáró és artikulátlan módon, a darab sokszor adorált szellemessége így kevéssé érvényesült, azaz nem a kompozíció elvezényléséről, hanem levezényléséről kell ezúttal beszámolnom. 

Csajkovszkij Rokokó variációinak szólistája Bogányi Tibor volt. A vezénylés feladatát megosztotta a koncertmesterrel. E "mutatvány" tetszetős és a jelenlegi helyzetben talán hasznos is, a zenekari testületben növelheti a karmester megbecsülését és amolyan csapatépítő tréningnek sem utolsó, az ilyen jellegű együttes muzsikálás jól szolgálhatja egymás megismerését és a bizalom kiépülését. Hosszabb távon viszont kerülném, ugyanis kölcsönösen relativizálja a dirigensi és a szólista teljesítményt. Ezúttal az előadás is kissé megsínylette a váltást, a szólistát kissé elmerevedett kíséret szolgálta ki, és Bogányi koncentrációja, hangképzésének tisztasága sem volt mindig ideális. A mű szubsztanciája azonban érzékelhető maradt, s ezt hálálta meg a közönség lelkes ünneplése. A tapsot Bogányi zenekar-kíséretes ráadásszámmal köszönte meg, Astor Piazzolla Oblivion című darabjának átiratával. Szépen, meghatóan szólt. 

A szünet után Csajkovszkij V. szimfóniája csendült fel. Erre az interpretációra is ráfért volna az aprómunka, számos ponton éreztem úgy, hogy Bogányi nemcsak az értelmezés területén marad adósunk, hanem a kottában rögzített utasításokat sem tartatja be akkurátusan. A lassú tétel kezdetén például a kürt és a klarinét felelgetésére épülő anyag akkor kelti az inspiráltság érzetét, ha a komplementer decrescendo-crescendo effektusok (úgy, ahogy a partitúra is jelzi) megvalósulnak. Ennek hiányában viszont kifejezetten iskolás és üres hangszerelési játékká válik. Problémának éreztem, hogy a zenei anyag hierarchiája többnyire ad hoc módon alakult ki, előfordult (mint például a negyedik tétel első felében), hogy a megkettőzött hangszerelésű formulák (jellemzően a kísérőszólamokban) túlzott jelentőségre tettek szert, a zenei folyamat szempontjából kevésbé fontos momentumok kaptak zavaró hangsúlyt. 

A tempók, a karakterek azonban éltek, a dinamikai építkezésre nem lehetett panaszunk, az érzelmek-indulatok adagolása ízléses volt. Egyedül a finálé utolsó szakaszát éreztem indokolatlanul felpörgetettnek, mintha Bogányiból előjött volna az operakarmester, aki túlságosan is komolyan veszi a befejezés stretta-jellegét. Ám, ha a felszabadult és lelkes ünneplés felől nézzük a dirigensi döntés, akkor kétségtelen, hogy Bogányinak volt igaza.

Pannon Filharmonikusok 

2011. november 20. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem


Csellón km. és vez.: Bogányi Tibor


Dohnányi: Szimfonikus percek, op. 36
Csajkovszkij: Változatok egy rokokó témára, op. 33; V., e-moll szimfónia, op. 64

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.
Vizuál

Dürertől Picassón át Damien Hirstig – A grafika történetének hatszáz évét öleli fel a bécsi Albertina három új kiállítása

Három kiállítását is a grafikának szenteli a bécsi Albertina: a Dürer.Munch.Miró című tárlat már látogatható, februárban nyílik az Andy Warhol bis Damien Hirst című kiállítás, márciusban pedig Picasso műveit mutatják be.
Vizuál

Cristian Mungiu legjobb filmjeit vetítik az Urániában

Február 16-án kerül a mozikba Cristian Mungiu legújabb filmje, az R.M.N. A Cirko Film és a Román Kulturális Intézet retrospektív vetítéssorozattal tiszteleg a román új hullám egyik legkiválóbb rendezője előtt február 9. és 12. között

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Hallgassa meg ön is a Szent Efrém Férfikar új lemezét!

Az együttes Kings & Queens címmel adta ki tizenhatodik albumát, melynek lemezbemutató koncertjére május 5-én kerül majd sor a Fonóban. A felvétel meghallgatható a nagyobb streamingplatformokon is.
Klasszikus hír

Február 20-ától lehet jelentkezni az idei Bartók Világversenyre

A szervező Zeneakadémia meghirdette a 44 000 euró összdíjazású, ezúttal hegedűsöknek rendezendő megmérettetését, a zsűriben most is elismert magyar és külföldi zenészek ülnek majd.
Klasszikus kritika

Dekonstruált dalok

Két egymás utáni napon, január 20-án és 21-én is olyan koncertre került sor a BMC Könyvtárában, amely a dal műfajának modern-kortárs utóéletével, feldolgozásaival foglalkozott.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kertész Lajos zongoraművész

A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zenetanárképző Intézetének tanárát, Kertész Lajos zongoraművészt, református teológust életének 98. évében érte a halál.
Klasszikus hír

Visszavon egy zeneelméleti könyvet az MMA Kiadó a fordítási hibák miatt

Roger Scruton A zenéről című kötetének fordításáról Tornyai Péter zeneszerző közölt kritikát, az észrevételek hatására a kiadó visszavonja és felülvizsgálja a kötetet.