Klasszikus

Az alkalmazkodás művészete

2007.11.09. 00:00
Ajánlom
Eddigi legnagyobb vállalkozásába fog a hazai kamarazenei színtér egyik kiváló szereplője, a nemrég primáriust váltott Auer Vonósnégyes, amely a Hungarotonnál Lajtha László összes vonósnégyesét rögzíti First Recordingként. A háromlemezesre tervezett sorozat első darabja idén ősszel jelenik meg, a harmadik, befejező korong tavaszra várható. A munka érdekességeiről és a művek különlegességeiről Oláh Vilmos elsőhegedűssel beszélgettünk.

- Ön 2006 októberében váltotta Sipos Gábort az elsőhegedűs székben, 2007 februárjában pedig Berán Gábor lett az új másodikhegedűsük. Nem féltek tagcserék közepette belevágni egy ekkora munkába? Hiszen még összeszokni sem volt idejük.

- Bár soha nem játszottunk még közös vonósnégyesben, nem voltunk ismeretlenek egymás számára, így éppen a tagcsere adott óriási lendületet az első lemez felvételéhez 2006 decemberében. Persze nem kis szerepe volt ebben a műveknek, amelyek rendkívül inspirálóak. Lajtha László egyike azon zeneszerzőknek, akiknek a zenéje a hallgató és az előadó számára egyaránt tartogat felfedeznivalót. Túlzás nélkül állítom, hogy VII. vonósnégyese világszínvonalú muzsika: szellemes, harmóniavilágában és hangzásában is egyéni.

- Mitől egyéni Lajtha László zenéje?

- Míg Kodály és Bartók elsősorban a népdalok iránt érdeklődött gyűjtőútjaik során, addig a náluk tíz évvel fiatalabb Lajtha a hangszeres népzenére fókuszált. Ezt az élményanyagot főleg a későbbi kvartettekben felhasználta – a X. vonósnégyes például erdélyi dallamok füzére. Mivel azonban a magyar zeneszerzők közül talán Lajtha kötődött a leginkább a francia zenéhez és kultúrához (többször visszalátogatott zeneszerzői sikereinek helyszínére, Párizsba), bizonyos műveiben különleges módon keverednek az őt ért hatások. A VII. vagy a IX. vonósnégyes az erdélyi hangszeres népzene és az impresszionista jellegű muzsika fantasztikusan izgalmas és egyéni elegye. Lehet, hogy sokan nem tudják, de a Bartók, Kodály, Dohnányi, Weiner nevével fémjelzett századforduló magyar zeneszerzésének érdekes színfoltja a Lajtha-életmű.

- Mitől kihívás az előadó számára egy Lajtha-kvartett?

- A hangszerekkel szemben támasztott technikai követelmény rendkívül magas – a játszanivaló a legnehezebb versenyművekével vetekszik. Ráadásul Lajtha nem szokványos módon ír kvartettre; olyan megoldásokkal is él, amelyek egyrészt nehézzé teszik az összjátékot, másfelől érdekessé a hangzást. Éppen ezért komoly felkészülést igényelnek a művek; időnk nagy részét a Lajtha-kvartettekkel töltjük. Mint előadóknak ugyanakkor különleges lehetőséget is jelentenek ezek számunkra, hiszen nem szokásos repertoárról van szó, és az életmű változásait is nyomon követhetjük a tíz vonósnégyesen.

- Nem jár kockázattal, hogy fél év alatt kicserélődött az Auer Vonósnégyes tagságának 50 százaléka?

- A tagcserék megviselhetnek egy ilyen kis együttest, mi azonban abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy jól megértjük egymást. A kamarazenélésben az embert a zenei alkalmazkodásvágy hajtja. Tiszteljük egymás véleményét, mindig közösen alakítjuk ki az olvasatunkat, és ha vannak is viták, ezek termékenyítő jellegűek. A vitákból születnek a legértékesebb dolgok. És sose volt, hogy ne tudtunk volna megegyezni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.
Klasszikus hír

Idén is tehetségek után kutat a Virtuózok

2021-ben is várja a fiatal előadóművészek jelentkezését a legnépszerűbb hazai komolyzenei tehetségkutató. A felhívás már elérhető a műsor oldalán.
Klasszikus zongora

Domingo támogatásával jutott mesterzongorához Balázs-Piri Soma

A Virtuózok ifjú tehetsége évek óta gyűjtött egy mesterzongorára, végül Plácido Domingo támogatása révén teljesülhetett a zongorista dédelgetett álma.
Klasszikus nekrológ

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Klasszikus gyász

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.