Klasszikus

„Az ám, Hazám!”

2003.07.28. 00:00
Ajánlom
Pár hete, hogy a lemezboltok polcaira került a Bánk bán-operafilm hanganyaga egy nívós kiállítású dupla CD-lemez formájában. A Warner Music Hungary által gondozott kiadvány hallgatása közben gondolataim néha elkalandoztak a zenétől...

A magyar muzsikusok Bakfark óta jó hírnévnek örvendenek szerte a világban, s néhány olyan óriást is mi adtunk a zenetörténetnek, akik révén külföldön a „magyarok” szóra általában már a második-harmadik asszociációként a „zene” ugrik be mindenkinek. (Európában általában Puskásék, a tengerentúlon Tellerék, vagy Kossuth előzik meg Lisztet, Bartókot és Kodályt.) A klasszikus zene egyik legnépszerűbb műfajában, az operában azonban - a mindenki által elismert, ám külföldön sajnos még mindig a „szeretjük, de azért kicsit túl kortárs és jogdíjas” dobozába zárt Kékszakállút leszámítva - mindeddig nem törtünk ki a határokon túlra.

Éppen ezért tartom túlzás nélkül vízválasztónak a most megjelent Bánk bán-lemez megjelenését: az első igazán profi kísérlet arra, hogy a magyar operát versenyképes exportcikké varázsoljuk. Hogy ez milyen mértékben sikerül majd, azt most még lehetetlen megjósolni – a magam részéről kicsit szkeptikus vagyok. De végre van minek szurkolni, s végre egy olyan produkció lép a szorítóba, amely nem eleve esélytelen abban a profi világban ahol – sajnos, vagy sem – nem kizárólag a mű és az előadók erényei hivatottak dönteni egy lemez életképességéről. Ami a legszomorúbb: erre a sikerre nem kis mértékben Erkel itthoni megítélésének van égetően szüksége. Erkel operáinak hazai helyzetét a legtömörebben és legpontosabban talán az a kérdés ábrázolja, amelyet már több ízben és több helyen volt alkalmam hallani: miért énekeljünk Erkelt, ha Verdit is lehet? Aki ezt a kérdést idehaza megfogalmazza, az valószínűleg nem töri majd össze magát a sikeres Erkel-export érdekében...

Ami a szólistákat illeti, igazi „nemzeti tizenegy” fut ki a pályára ezzel a lemezzel: Kiss B. Attila, Marton Éva, Rost Andrea, és partnereik valószínűleg a legjobb szereposztást alkotják, amit az ezredforduló hazai énekeseinek kínálatából össze lehet állítani – és ez akkor sem kevés, ha egyenlőre csak a vízilabdában vagyunk jobbak az olaszoknál... Ráadásul Erkel „hazai pálya”, ahol a fenti „csapat” valószínűleg bárkivel megállná az összehasonlítást. Persze ha lenne összehasonlítási alap. De nincs, és itt visszaérkezünk arra a pontra, hogy miért is?...

Elfogadom, hogy az első magyar operafilm finanszírozásának módszere megkérdőjelezhető volt, de muzsikusként őszintén sajnálom, hogy idehaza sokan – politikai érdekből? irigységből? – „bűnös darabként” bántak a Bánkkal. Maga a produktum minden vitán felül áll: amit ebből az operából zeneileg – hangsúlyozom: zeneileg, a filmhez nem értek – ki lehet hozni, az meghallgatható ezen a CD-n. És – sok-sok hazai zenerajongóval együtt – nagyon szeretném látni azt az elkötelezettséget, amely négyévenként „kipanamázna” magából egy-egy hasonlóan nívós, nemzetközileg is életképes produkciót. József Attila harminckét évesen lepte meg magát a címadó idézetet tartalmazó keserű verssel – kíváncsi vagyok, mire négy év múlva én is betöltöm a harminckettőt, örülhetek-e majd a második magyar operafilmnek? Mert én már most, jó előre megígérem: örülni fogok, még ha akár Kulcsár Attila pénzéből készül is el... bár tartok tőle, ennek az esélye erősen konvergál a nullához.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Vizuál

„Mindig rólunk van szó” – Hegedűs D. Géza a Néprajzi Múzeum kiállításáról

Európa egyik legkorszerűbb múzeumépülete, az idén felavatott Néprajzi Múzeum első, időszaki kiállítása a Megérkeztünk című tárlat. A legelső, 19. századi gyűjtésektől a legújabb szerzeményekig Hegedűs D. Géza színművész „kalauzolja” a látogatókat audio idegenvezetés formájában.
Klasszikus

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Plusz

Elhunyt Irene Cara, a Flashdance Oscar-díjas énekes-dalszerzője

63 éves korában elhunyt Irene Cara, a Flashdance című film Oscar-díjas énekes-dalszerzője – számolt be róla a BBC News.Az amerikai színésznő és énekesnő az 1980-ban bemutatott Fame című film főcímdalával is sikert aratott, de sokan ismerték meg a Flashdance című produkció dalszerző-énekeseként is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Andrés Orozco-Estrada lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral

A zeneirodalom egyik legnépszerűbb zongoraversenye és szimfóniája, valamint egy varázslatos nyitány is felcsendül a Budapesti Fesztiválzenekar és a kolumbiai sztárkarmester, Andrés Orozco-Estrada decemberi koncertjein.
Klasszikus hír

Szerb győzelem, magyar második hely a Bartók Világversenyen

A 24 éves Veljko Nenadić kapta az első díjat a 2022-ben komponistáknak meghirdetett megmérettetés gálaestjén, műve szerepel majd a jövő évi, hegedűsöknek szóló forduló választható darabjai között is. A második díjat Thomas Kornél kapta.
Klasszikus interjú

„Csak egy közös ügy létezik” – Beszélgetés Dinyés Dániellel

Dinyés Dániel egész életében különösen figyelt arra, hogy művésztársait lehetőségeihez képest segítse. Ennek hitelességét erősíti, hogy ő maga nem is szívesen beszél róla. Nemes gesztusairól kizárólag szűk környezete és az érintettek tudnak. 2022-ben a zeneszerző-karmester veheti át az Art is Business Fidelio-díját, amellyel azokat az alkotókat ismerik el, akik saját erejükből, ellenszolgáltatás nélkül támogatják a művészeti szektort.
Klasszikus ajánló

Olaszországban turnézott az Anima Musicae

Milánóban és Torinóban is vastapssal jutalmazta az olasz közönség az Anima Musicae Kamarazenekar előadásait, melyeken Takács-Nagy Gábor vezényletével és Balázs János zongoraművész szólóival Liszt és Bartók művei hangoztak el.
Klasszikus hír

Rangos amerikai építészeti díjat nyert a Magyar Zene Háza

Az idén januárban átadott épület számos európai elismerés után a tengerentúlon is sikert aratott, az Architecture MasterPrize versenyén díjazták a Liget projekt ikonikus épületét.