Klasszikus

Az Amati fivérek becses brácsája

2011.08.28. 11:00
Ajánlom
Egy elfeledett hangszergyűjteményben Amati-hangszerre bukkantak Cincinnatiban.

Az Ohio állambeli Cincinnati Művészeti Múzeumban egy olyan hangszergyűjteményben találtak rá az értékes hangszerre, melyről még maguk a muzeológusok is megfeledkeztek. Az összesen körülbelül 800 darabos kollekcióban található Andreas Rucker egy virginálja (a csembalóféleség nevét feltehetőleg onnan kapta, hogy főként ifjú hölgyek játszottak rajta), Jakob Denner oboa d'amore-éja (az oboacsalád mezzoszoprán fekvésű tagja) és az Amati fivérek egy 1619-re datált mesterbrácsája is. Antonio és Hieronymus Amati a cremonai hegedűkészítő-dinasztia második generációjához tartoztak, munkásságuknak olyan messzeható újítások köszönhetők, mint a hegedű f-nyílásának végleges formája, de egyes zenetörténészek még a mai brácsa alakjának tökéletesítését is a nevükhöz kötik.

Az újra felfedezett gyűjtemény, amit a Sotheby’s aukciósház egyik szakértője az Egyesült Államok legjelentősebbjei közé sorolt, a 20. század fordulóján élt muzsikus-üzletember, William Howard Doane adománya lehetett. Doane 1914-ben körülbelül 640 hangszert ajándékozott a múzeumnak, gyűjtésében a Föld minden tájáról akadtak hangszerek, mintegy húsz darab nem is nyugati országból származik. A nagyvonalú és jelentős adománnyal végül azonban nem foglalkoztak, így hamar feledésbe merült. A gyűjtemény huszonegyedik századi újrafelfedezését követően a Cincinnatiban megrendezésre kerülő 2012-es World Choir Games (Kórus Világjátékok) alatt tekinthetik meg legközelebb az érdeklődők a különleges hangszereket. Illetve csupán egy részüket: a Cincinnati Art Museum igazgatója, Aaron Betsky elmondása szerint ugyanis a hangszerkollekció nem illeszkedik a múzeum profiljába, így a kiállított darabok kivételével a gyűjteményt áruba bocsájtják.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.