Klasszikus

Az angol zene fenegyereke volt (és az is maradt)

2019.02.11. 17:25
Ajánlom
A negyvennyolc éves Thomas Adès még mindig meglepő, még mindig extrém, pedig Wunderkidből hamarosan doyenné válik. Mi, hallgatók persze nem bánjuk.

Az Egyesült Királyság tele van csodálatos fiatal komponistákkal, mégis kevesen vitatkoznának azzal, hogy az extravagáns Tom Adès a legtehetségesebb közülük.

Nem kisebb tekintély jelentette ki a fenti mondatot, mint Sir Simon Rattle, és úgy tűnik, az idő igazolta őt. Thomas Adès az évtizedek alatt csodagyerekből vezérfigura lett. Egy olyan zeneszerző, akit hallgatva soha nem unatkozunk, és aki a kis formáktól a nagy operákig és szimfóniákig egyaránt bizonyított.

ThomasAdes3-CreditBrianVoce-173201.jpg

Thomas Adès (Fotó/Forrás: Brian Voce)

Thomas Adès 1971-ben született Londonban, értelmiség családban: művészettörténész anyja és költő apja hamar felfigyelt a tehetségére, zongora- és zeneszerzésórákra adták. Thomasnak annyira jól ment a dolog, hogy kitüntetéssel járta végig az osztályokat a Guildhallban. Huszon-harmincéves korában olyan alkotásokkal kápráztatta el a szakmát és a közönséget, mint az Asyla (1999) és az America: A Prophecy (2000) c. zenekari művek és a Concentric Paths (2005) c. hegedűverseny. Rögtön a karrierje kezdetén sikerült hírhedtté is válnia, miután a Powder Her Face (2005) c. operájában zenei nyelven ábrázolt egy fellációt.

Sokan tartják Britten óta a legjelentősebb brit zeneszerzőnek, pedig Adès egyáltalán nem kért belépőjegyet a kánonba. Stílusban iskolák felett lebeg, nem állapodik meg sehol, és nem lehet rajta nem csodálkozni. Kisebb celebritássá vált, miután huszonévesen olyan díjakat kapott meg, amiket mások a hetedik ikszben. Mottója saját bevallása szerint André Bretontól származik: „Az élet máshol van.” Egyik héten Los Angelesben van, másik héten Salzburgban, és számos helyen játsszák a műveit.

Thomas Adés Asyla c. darabját február 14-én tűzi műsorra az Óbudai Danubia Zenekar. A második koncertrészben Beethoven IX. szimfóniája csendül fel a Nemzeti Énekkarral kiegészülve. Bővebben >

A kritikusok egyelőre nem nagyon tudnak mit kezdeni Adès műveivel, „csodás” atmoszféráját, színességét emlegetik, és egyaránt hasonlították Oliver Knussenhez és George Benjaminhoz. De Adèsról lepergett minden viszonyítás, és szívesen „beszólt” a nagy klasszikusoknak is. Wagner zenéjét gombás megbetegedéshez hasonlította, Brittenét pedig egydimenziósnak nevezte.

Van a zenéjének egyfajta megkülönböztető egyedülállósága. Nézzük meg például az Asyla c. öttételes zenekari művének harmadik tételét, amely a szimfonikus zenekar segítségével idéz meg egy éjszakai technoklubot. Miközben a hegedűk egy magas, négyes ütemű repetitív motívumot játszanak, és a dobok csatlakoznak, a fúvósok belépésével tanúja lehetünk, milyen a káosz szakadékának sziklaperemén kapaszkodni. Az egész különben igen szofisztikált. Adès úgy ragadja meg az elektronikus technozenét, ahogy Chopin ragadta meg a keringőt. Közben olyan atmoszférát teremt a zene, amilyet a gépek soha nem tudnának. A portré élettelibb, mint amit ábrázol.

A tétel komponálásáról a zeneszerző így írt: „Kiválasztottam néhány techno-számot, csak hallgattam és hallgattam, hogy ráérezzek a struktúrájukra. Világossá vált, hogy ebben a stílusban egy dolgot 32-szer, vagy inkább 64-szer is meg kell ismételni. Hangszerelni kezdtem és a különböző figurákat újra és újra leírtam egy harminc kottasoros partitúraoldalon. Hajnal három körül elmentem lefeküdni, s

ahogy ültem az ágyamon az volt az érzésem, hogy megáll a szívem. «Te jó ég, infarktust kaptam!» Hívtam a kórházat, mentőt küldtek...

«Önnek egyszerűen csak hiperventillációja volt» – hangzott a diagnózis. «Hála az égnek, akkor a szívemmel semmi baj, csak az agyammal».”

Adès zenéjének klausztrofób, fűtött, paranoid hangulata van. Két operája, A vihar és Az öldöklő angyal is zárt helyszínen játszódik, nem véletlenül. Olyan a műveit hallgatni, mint hallucinációt átélni – akár felemelő, akár iszonytató érzés. Az extremitás ábrázolása persze mindig kifizetődő – ezek a művek sokakat érdekelnek, és izgalmas cikkeket írhatnak róluk az újságírók. Lehet, hogy Thomas Adès hangja megnyugszik majd. Egyelőre nem úgy tűnik, pedig a zeneszerző már közel jár az ötvenhez.

Ezeket a kortárs zenéket kell hallgatni az olvasóink szerint

Kapcsolódó

Ezeket a kortárs zenéket kell hallgatni az olvasóink szerint

Arvo Pärt, Philip Glass és Ola Gjeilo a legnépszerűbb kortárs komponisták között a Fidelio olvasói szerint. Van még egy-két meglepetés is a listában.

10 kortárs zenemű, amit hallanod kell, miután meghalsz

10 kortárs zenemű, amit hallanod kell, miután meghalsz

„Az életben nem akarok többet ilyen zagyvaságot hallgatni!” – Tiszteletben tartjuk, ha mondtál már valaha valami hasonlót, ezért készítettünk egy listát azokról a kihagyhatatlan zenékről, amiket soha nem akarsz hallani ebben az életben… de talán érdemes visszatérni rájuk, miután meghaltál.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.
Jazz/World

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.
Klasszikus

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Könyv

Szállj költemény – Kortárs költemények, katonás színészek előadásában

A Katona öt színművésze, Ónodi Eszter, Pálmai Anna, Rezes Judit, Tasnádi Bence és Vizi Dávid mondják el kedvenc kortárs költőik egy-egy versét a költészet napja alkalmából.
Vizuál

Látogatás a Pokolban: bűnökről született alkotások kerültek kirakatba

A Dante-emlékévet is elhalványítja a pandémia, ám a Kispont Galéria most az utcáról megtekinthető kirakatkiállítással dolgozza fel Dante Pokol című művét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus nekrológ

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Klasszikus gyász

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.
Klasszikus Film

Film készült a Szózat regényes történetéről – Nézze meg online, itt!

A Szózat és a zene kapcsolatáról beszélget Juhász Anna irodalmár és Becze Szilvia, a Bartók Rádió szerkesztő-műsorvezetője a Budapesti Filharmóniai Társaság legújabb dokumentumfilmjében.
Klasszikus nekrológ

„Komoly lényét én nem tudtam nem szájtátva csodálni” – búcsú Tallér Zsófiától

Április 6-án, 50 éves korában elhunyt Tallér Zsófia Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, a Zeneakadémia és az SZFE oktatója. A kivételes művészről M. Tóth Géza Balázs Béla-díjas filmrendező emlékezett meg a Freeszfe Egyesület oldalán.
Klasszikus ajánló

Online koncertvetítés keretében hallhatók John Williams legismertebb dallamai

A Los Angeles-i Filharmonikusok egy korábbi évadnyitó koncertjén filmzenei gálaesttel tisztelgett az ötszörös Oscar-díjas John Williams előtt, ahol olyan művek csendültek fel nagyzenekari hangszerelésben, mint a Csillagok háborúja, A birodalom visszavág vagy a Schindler listája zenéje. A koncertfilm április 10-11-ig között online megtekinthető.