Klasszikus

Az angol zene saját hangja – Ralph Vaughan Williams

2022.10.12. 17:25
Ajánlom
Ahogy Magyarországon Bartók és Kodály fedezte fel a népzene tiszta forrását, Angliában Ralph Vaughan Williams talált rá azokra a dalokra, amelyekre épülő műveivel gyökeresen új hangot szólaltatott meg a korabeli zenében.

Miközben hallgatja az ember, nem tudja eldönteni, hogy valami nagyon régit, vagy nagyon újat hall

Ralph Vaughan Williams egyik legnépszerűbb művét, a Fantázia egy Thomas Tallis-témára című alkotást méltatta így a korabeli kritika. Miközben a komponista elsődleges forrását a népdalok és a reneszánsz kor zenéje jelentette, jelentősen új irányt szabott a korabeli angol muzsikának, melyet addig leginkább a német hatások határoztak meg. Vaughan Williams azonban nem csupán az új zenei források felfedezése és kreatív feldolgozása által vált korának egyik nagy hatású komponistájává, jelentősen támogatott minden olyan törekvést, amely a muzsikálás örömét minél több emberhez juttatta el – maga is komponált amatőr, valamint diákegyüttesek számára.

Ralph Vaughan Williams 1872. október 12-én született egy lelkész legkisebb fiaként, édesanyja pedig Charles Darwin unokahúga volt. A haladó szellemiségű családban a kisgyermek nem csupán a kritikai gondolkodást és a másokért érzett felelősségtudatot sajátította el, de igen hamar zenei képzésben is részesült, első zongoraóráit ötéves korában vette nagynénjétől.

A billentyűs hangszereket azonban egész életében kevésbé kedvelte, így alig egy évvel később elkezdett hegedűn is tanulni.

Gyermekkorától kezdve komponált is, tizenévesen már egy zongoratrióját is előadta társaival együtt az iskolában.

Későbbi tanulmányait a Royal College of Musicban végezte, ahol Hubert Parry volt rá nagy hatással, zeneszerzéstanárával akkor is fenntartotta a kapcsolatot, amikor családja javaslatára jelentkezett a Cambridge-i Egyetemre, itt a zenei képzés mellett történelemszakra is járt. A pezsgő szellemi élet azonban nem csupán inspirációt és barátokat hozott az ifjú zeneszerző számára, de megismerte Adeline Fischert, a történész Herbert Fischer lányát, aki később a felesége lett. Londonba visszatérve Vaughan Williams még egy fontos ismeretségre tett szert, Gustav Holst személyében,

a komponistával életre szóló barátságot kötöttek, egyben egymás számára a legfontosabb kritikusok is lettek,

műveiket még a komponálási folyamat során rendszeresen megmutatták egymásnak.

Különös ellentmondás Ralph Vaughan Williams munkásságában, hogy miközben a szerző ateistának vallotta magát, életművében igen jelentős szerep jut a vallásos műveknek (elsősorban a kórusra írt alkotásoknak), a Biblia szövege pedig mindig is fontos volt számára. Házasságkötése és egy néhány hónapos berlini nászút után, amely során Max Bruchtól tanult, Vaughan Williams különböző zenei munkákkal egészítette ki jövedelmét. 1904-6 között egy nagyszabású himnuszgyűjteményt szerkesztett, és később úgy emlékezett vissza erre az időszakra, hogy

zenei tanulmányainak fontos mérföldköve volt megismerkedni a régi angol egyházi zenével.

Tanulmányai azonban még nem értek véget, bár a komponista már túljutott a diákkoron, élete egyik legfontosabb zenei hatása még hátra volt. 1907-8 telén Párizsban járt, és megismerkedett Maurice Ravellel. Ő volt az a szerző, aki segített Vaughan Williamsnek meghaladni a német hatást, és megtalálni a saját hangját. Ravel később így méltatta a komponistát:

Az egyetlen tanítványom, aki nem az én zenémet írja.

És valóban, a tízes években Vaughan Williams sorban komponálta később nagy sikert hozó műveit, a már említett Fantáziát, az Öt misztikus dalt és számos érzékeny természetfestő muzsikát, melyek közül A felszálló pacsirta vált a legismertebbé.

Az I. világháborúban Vaughan Williams önkéntesként vett részt, a történtek testileg-lelkileg meggyötörték, innen származik idős korára súlyossá váló halláskárosodása, a háború érzelmi traumáját évtizedekkel később dolgozta fel műveiben. Néhány évig nem is született új darabja. Egykori iskolájában, a Royal College of Musicban kezdett tanítani, valamint a londoni Bach Kórus karnagya lett. Hírneve egyre növekedett, a húszas években pedig újult erővel fogott a komponáláshoz. Érdeklődés a színpadi zene felé fordult, operát is írt, ám ezen a területen sosem tudott igazán népszerű darabot alkotnia.

A szakmai eredmények mellett Vaughan Williams magánélete nem nélkülözte a nehezebb periódusokat. 1934-ben elhunyt Gustav Holst, és hasonlóan inspiráló barátot a zeneszerzőnek többé nem sikerült találnia, habár műveit ezután is megmutatta egy-egy kiválasztott kollégájának. Felesége egészségi állapota is romlott, a krónikus ízületi gyulladás miatt a házaspárnak a városon kívülre, egy földszintes házba kellett költöznie, Vaughan Williams pedig hiányolta a jól megszokott londoni életet.

Korabeli művei valamelyest sötétebb hangvételűek, mint a megelőzőek, 4. szimfóniájából sokan a háborús fenyegetést hallották ki,

a zeneszerző azonban élete során többször is elutasította, hogy valamilyen programot tulajdonítsanak szimfóniáinak: „El se tudják képzelni, hogy az ember egyszerűen csak egy zeneművet szeretne írni” – fűzte hozzá a témához.

1938-ban aztán különös fordulat következett be az ekkor már hatvanadik életévén túl járó zeneszerző életében: megismerte a nála csaknem negyven évvel fiatalabb Ursula Woodot. A költőnő egy darabját ajánlotta a komponista figyelmébe, ám a két művész hamar szerelemre lobbant egymás iránt. Később Ursula Vaughan Williams számos műve számára írt szöveget, amikor pedig 1951-ben a zeneszerző felesége meghalt, feleségül ment hozzá.

Az asszony később életrajzot is írt férjéről, és annak halála után fontos szerepe volt az életmű ápolásában.

Az idősödő szerző továbbra is aktív maradt zeneszerzőként és karmesterként, 1943-ban maga vezényelte 5. szimfóniáját a Promson, A zarándok útja című, 17. századi moralitásra épülő operáját a Covent Gardenben mutatták be. Számos díjat is kapott, a korabeli és kevésbé ismert művek lelkes szószólójává vált, zenét szerzett a Scott of the Antarctic című Charles Frend-filmhez, majd ebből az anyagból született meg Sinfonia Antarctica című, sorszám nélküli, ám hetedikként írt szimfóniája. Ahogyan annyi elődje, neki is éppen kilenc darabot sikerült a műfajon belül alkotnia, az utolsót 1958 áprilisában mutatták be, és az éltes kora ellenére kiváló egészségnek örvendő komponista 1958. augusztus 26-án váratlanul elhunyt.

Ralph Vaughan Williams emlékezetét a róla elnevezett társaság őrzi, melynek 1994-es megalapításakor első elnöke a zeneszerző özvegye volt (aki kilencvenhat éves koráig élt, 2007-ben hunyt el).

Jelenleg a karmester Sir Andrew Davies, a zeneszerző műveinek lelkes tolmácsolója tölti be az elnöki tisztséget.

A társaságnak mára több mint ezer tagja van, a kerek évfordulóra pedig megemlékezésekkel, koncertekkel és lemezfelvételekkel készültek.

Fejléckép: Ralph Vaughan Williams (fotó/forrás: Hulton Archive / Getty Images Hungary)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Tizenketten jutottak a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny döntőjébe

A csütörtöki középdöntő után a zsűri hat női és hat férfi versenyzőt választott ki, hogy 7-én, szombat este megmérkőzzenek a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn.
Színház

Csákányi Eszter Kulka Jánosról: „Negyvenéves barátság a miénk”

Zenés premiert tart Csákányi Eszter és Kulka János a Pozsonyi Pikniken, az újlipótvárosi „falunapon”. Szeptember 7-én, szombaton újra együtt énekelnek a színpadon. Csákányi Eszter a szeptember 5-én megjelent XIII. kerületi lapnak, a Hírnöknek mesélt arról, mennyire boldog, hogy manapság csomó jó dolog történik barátjával, Kulka Jánossal.
Színház

Kortárs és klasszikus darabokkal vág neki az új évadnak a Budaörsi Latinovits Színház

Alföldi Róbert újra Székely Csaba-darabot visz színre, Hegymegi Máté először rendez – évadot nyitott a Budaörsi Latinovits Színház. A társulat három új taggal vág neki a 2024/25-ös szezonnak.
Könyv

Az Angelus-díj rövidlistájára is felkerült Totth Benedek kötete

Továbbra is szoríthatunk a magyar szerzőért, akinek itthon Margó-díjjal kitüntetett Holtverseny című regénye versenyben van rangos lengyel elismerésért. A végső nyertes nevét októberben jelentik be. 
Vizuál

Fordított tárgyak – a kortárs művészet kontextusát vizsgáló kiállítás nyílt a Ludwig Múzeumban

Mintegy háromszáz műtárgyon keresztül a kortárs képzőművészetben egyre elterjedtebbé váló hagyományos kézművestechnikák jelenlétének okait és különféle jelentéseit vizsgálja a Fordított tárgyak című új időszaki kiállítás a Ludwig Múzeumban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Klasszikus ajánló

Három felnőtteknek szóló és két ifjúsági bérletsorozattal várja a közönséget a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Kiváló szólistákkal, öt bérleti sorozattal, különleges koncertprogramokkal várja a közönséget az ország egyik legnagyobb szimfonikus együttese, akik évente több mint harminc iskolába viszik el a zene szeretetét.
Klasszikus ajánló

Csabai Máté: „Túl kicsi ez az ország, hogy elviseljük egymástól a kritikát”

Gyávák-e a kritikusok? Mikor változott meg a zenetörténet? Mi a nagy siker és a nagy bukás Magyarországon? Ezekről a kérdésekről beszélgetett Csabai Máté kulturális újságíróval, a Fidelio korábbi rovatvezetőjével Szatmári Róbert a radiocafé Enyhe katarzis című műsorában.
Klasszikus hír

Tizenketten jutottak a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny döntőjébe

A csütörtöki középdöntő után a zsűri hat női és hat férfi versenyzőt választott ki, hogy 7-én, szombat este megmérkőzzenek a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn.
Klasszikus ajánló

Szereti Ön Csajkovszkijt? – népszerű dallamokat visz Pécsre a Concerto Budapest

Idén is zenével tölti meg Pécset a Filharmónia Magyarország szeptember 2-8. között, a Zeneszüret Fesztivál keretében. Szeptember 7-én 19 órakor a Kodály Központban a Concerto Budapest és Balázs János ad koncertet.