Klasszikus

"Az átélés édeskevés"

2008.12.13. 00:00
Ajánlom
"Mi az a nyomós ok, amiért 2008-ban nekiáll az ember, hogy egy 200 éve elhunyt kismester ránk maradt hangjegyeit böngéssze, mi több, megszólaltassa, hanglemezre vegye őket?" – kérdezi Rozmán Lajos klarinétművész az egyik friss Hungaroton-lemez kapcsán, amelyet a korhű hangszereken játszó Authentic Quartettel készített.

- Ön azt írja a lemez kísérőfüzetében – kicsit sarkítok –, hogy mindegy, milyen műről van szó, a kérdés, hogy az előadónak milyen a viszonya hozzá. Valóban ilyen egyszerű lenne?

- Az előadóművészetben beszélnek átélésről, márpedig az átélés édeskevés. Az ember átéli a másik fájdalmát vagy örömét, de ahhoz, hogy a műalkotásokba foglalt lényegi információk megszólaljanak, olyanfajta azonosulásra van szükség, ami ebben a közvetítői szerepben számomra az egyedül elképzelhető álláspont. Akármit csinál az ember, ha nem azonosul azzal, hiteltelenné válik. A mai előadóművészetnek – ami válságos korszakát éli – ez az egyik legfőbb kérdése. Ez pedig egyszerű: igaz vagy nem igaz; hihető vagy nem hihető, amit hallok?

- Miért éppen Stamitz alkotásaira esett a választása?

- Nagyon kedves nekem ez a korszak. A XVIII. század közepéről, a hangszer gyerekkoráról, hőskoráról van szó. Ekkor készültek az első klarinétok, és csakhamar megjelent néhány nagyszerű játékos is. Sok korabeli szerző nem is nagyon ismerte ezt a hangszert. Carl Stamitz – aki viszont a mannheimi udvarban korának talán legjobb fúvósai között nőtt föl – olyan zenei nyelven szólal meg, amely amolyan átmenet a bachi érett barokk és az áttetsző bécsi klasszikus anyag között. Ez a különös, gazdagon artikulált, effektusokban gazdag rokokó világ Haydnnál, Mozartnál már egészen más formában jelenik meg. Érdekes fajtája ez a virtuozitásnak, a hangszernek ezt az arcát soha többé nem mutatja meg a klarinétirodalom.

- Hogyan komponáltak ekkor a zeneszerzők a klarinétra? Már mindent tudtak róla?

- Mindent tudtak, amit akkor tudni lehetett. A hangszer viszont rendkívül gyorsan változott. Gyári termelés nem volt, gondos mesteremberek műhelyeiben soha nem készült két egyforma hangszer. Mert a másodiknál már kitaláltak valami mást, minden darab tehát új kísérlet is egyben. Így a zeneszerzőknek újabb és újabb, kiaknázandó, felfedezésre váró lehetőséget nyújtottak. Mozart például két örökzöld klarinét-darabját, a Klarinétötöst és a Klarinétversenyt olyan instrumentumra írta, ami akkoriban alig tíz évig volt forgalomban, azután soha többet.

- A mostani felvétel azért is különleges, mert ön modern klarinéton játszik, az Authentic Quartet viszont historikus, korhű vonósokon. Milyen tapasztalatokkal szolgált a hangszerek eme furcsának tűnő összeházasítása?

- Nagyon széleskörű az a zenei tevékenység, amit ők és a hozzájuk hasonló, úgynevezett régizenei előadók végeznek. Tehát gyakran előfordul, hogy ők is úgynevezett modern hangszeren játszanak. Nagy különbséget nem látok a kétfajta "eszközhasználat" között. Számomra izgalmas volt, hogy a mai klarinéton el tudom-e érni azt az áttetsző hangzást, ami egy bélhúros hangszeren természetes. Kisebb, mélyebb tónusú hangra, gazdagon tagolt, szellősebb játékra volt szükség a részemről – de másfajta zenékben is foglalkoztatnak hasonló kérdések. Kalló Zsoltékkal régóta játszom együtt, csodálatos muzsikusok, beszélünk egymás nyelvén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.
Klasszikus

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Könyv

Dragomán György Máglya című regényét méltatja a New York Times

Elbűvölőnek nevezi a rangos amerikai napilap kritikusa Dragomán György regényét. Ottilie Mulzet fordításában angolul is megjelent a Máglya, és máris dicsérő recenziót kapott.
Zenés színház

Óda a magyarokhoz – 240 éve mutatták be Joseph Haydn A hűség jutalma című operáját

1779-ben leégett a fertődi Esterházy kastélyhoz tartozó színház. E sajnálatos esemény nyomán azonban egy igazán különleges zenemű született: Haydn új nagyoperája, A hűség jutalma csendült fel először az újranyitott teátrumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Klasszikus hír

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.
Klasszikus ajánló

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Klasszikus ajánló

Feltörekvő magyar karmester a Müpa színpadán

A közelmúltban rangos karmesterversenyt nyert Hontvári Gábor, aki most a Nemzeti Filharmonikusokat vezényli február 25-én a Müpában. Az online esemény igazi zenei csemegének ígérkezik.
Klasszikus gyász

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.