Klasszikus

"Az átélés édeskevés"

2008.12.13. 00:00
Ajánlom
"Mi az a nyomós ok, amiért 2008-ban nekiáll az ember, hogy egy 200 éve elhunyt kismester ránk maradt hangjegyeit böngéssze, mi több, megszólaltassa, hanglemezre vegye őket?" – kérdezi Rozmán Lajos klarinétművész az egyik friss Hungaroton-lemez kapcsán, amelyet a korhű hangszereken játszó Authentic Quartettel készített.

- Ön azt írja a lemez kísérőfüzetében – kicsit sarkítok –, hogy mindegy, milyen műről van szó, a kérdés, hogy az előadónak milyen a viszonya hozzá. Valóban ilyen egyszerű lenne?

- Az előadóművészetben beszélnek átélésről, márpedig az átélés édeskevés. Az ember átéli a másik fájdalmát vagy örömét, de ahhoz, hogy a műalkotásokba foglalt lényegi információk megszólaljanak, olyanfajta azonosulásra van szükség, ami ebben a közvetítői szerepben számomra az egyedül elképzelhető álláspont. Akármit csinál az ember, ha nem azonosul azzal, hiteltelenné válik. A mai előadóművészetnek – ami válságos korszakát éli – ez az egyik legfőbb kérdése. Ez pedig egyszerű: igaz vagy nem igaz; hihető vagy nem hihető, amit hallok?

- Miért éppen Stamitz alkotásaira esett a választása?

- Nagyon kedves nekem ez a korszak. A XVIII. század közepéről, a hangszer gyerekkoráról, hőskoráról van szó. Ekkor készültek az első klarinétok, és csakhamar megjelent néhány nagyszerű játékos is. Sok korabeli szerző nem is nagyon ismerte ezt a hangszert. Carl Stamitz – aki viszont a mannheimi udvarban korának talán legjobb fúvósai között nőtt föl – olyan zenei nyelven szólal meg, amely amolyan átmenet a bachi érett barokk és az áttetsző bécsi klasszikus anyag között. Ez a különös, gazdagon artikulált, effektusokban gazdag rokokó világ Haydnnál, Mozartnál már egészen más formában jelenik meg. Érdekes fajtája ez a virtuozitásnak, a hangszernek ezt az arcát soha többé nem mutatja meg a klarinétirodalom.

- Hogyan komponáltak ekkor a zeneszerzők a klarinétra? Már mindent tudtak róla?

- Mindent tudtak, amit akkor tudni lehetett. A hangszer viszont rendkívül gyorsan változott. Gyári termelés nem volt, gondos mesteremberek műhelyeiben soha nem készült két egyforma hangszer. Mert a másodiknál már kitaláltak valami mást, minden darab tehát új kísérlet is egyben. Így a zeneszerzőknek újabb és újabb, kiaknázandó, felfedezésre váró lehetőséget nyújtottak. Mozart például két örökzöld klarinét-darabját, a Klarinétötöst és a Klarinétversenyt olyan instrumentumra írta, ami akkoriban alig tíz évig volt forgalomban, azután soha többet.

- A mostani felvétel azért is különleges, mert ön modern klarinéton játszik, az Authentic Quartet viszont historikus, korhű vonósokon. Milyen tapasztalatokkal szolgált a hangszerek eme furcsának tűnő összeházasítása?

- Nagyon széleskörű az a zenei tevékenység, amit ők és a hozzájuk hasonló, úgynevezett régizenei előadók végeznek. Tehát gyakran előfordul, hogy ők is úgynevezett modern hangszeren játszanak. Nagy különbséget nem látok a kétfajta "eszközhasználat" között. Számomra izgalmas volt, hogy a mai klarinéton el tudom-e érni azt az áttetsző hangzást, ami egy bélhúros hangszeren természetes. Kisebb, mélyebb tónusú hangra, gazdagon tagolt, szellősebb játékra volt szükség a részemről – de másfajta zenékben is foglalkoztatnak hasonló kérdések. Kalló Zsoltékkal régóta játszom együtt, csodálatos muzsikusok, beszélünk egymás nyelvén.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.