- Több mint öt éve foglalkozol fiatalokkal a Zeneakadémián. Mik a tapasztalataid?
- Valóban 2010 óta foglalkozom a Zeneakadémián hallgatókkal, de korábban is voltak már növendékeim. A rézfúvós oktatás itthon nagyon színvonalas és remek gyerekanyagot kapunk a zenei szakközépiskolákból. Az egyetemi évek alatt így intenzív és gyümölcsöző munkát tudunk folytatni.
A növendékek nagy része vagy a hangszer tanára lesz, vagy zenekari muzsikus, ezért főként a zenekari próbajátékokra készülünk fel, de természetesen a szólókarrier lehetőségéről is mindig szót ejtünk.
- Miben látod a szólótrombitás karrier nehézségeit?
- A szólókarrier önmagában a repertoár szűkössége miatt nehézkesebb, de nagyon sok más lehetőség van előttünk, a trombita egy igazán különleges hangszer. Nagyon izgalmas például a barokk irodalom, amelyből nagyszerű átiratok készülhetnek, olyanok, amelyekben meg lehet mutatni a trombita szinte minden oldalát és lehetőségét. Ezekből a művekből legközelebb május 6-án válogatok a Zeneakadémián a Capella Gabettával közös koncerten.
A hangverseny érdekessége, hogy Andres Gabetta, Sol Gabetta gordonkaművész testvérének együttese historikus vonós hangszereken fog játszani és megjelenik majd a csembaló és a theorba is. Amikor először találkoztam velük, éppen egy CD felvétel előtt, nagyon izgatott voltam, hogy az én mai építésű piccolo trombitám, hogyan illeszkedik majd egy barokk együttes hangzásába, de az együttműködésünket siker koronázta. Nagyon örülök, hogy a közös Tromba Veneziana című albumunkat egyfajta lemezbemutatóként Budapesten is el tudjuk játszani. Főként Vivaldi művei kerülnek előtérbe, akinek bár csak egy műve született trombitára, az oboa-, a hegedű- és a gordonkaverseny átiratok elképzelhetetlen teret engednek a trombita hangszíneinek bemutatására.
- Március elején a Pannon Filharmonikusok szólistájaként hallhatunk a Müpában.
- Nagy megtiszteltetés és őröm, hogy én lehetek idén a zenekar rezindens szólistája, hiszen az együttes igazgatóját, Horváth Zsoltot már régóta ismerem, ő maga is trombitás, illetve Bogányi Tiborral is személyes az ismeretségünk, noha színpadon ez lesz az első zenei találkozásunk. A pécsi Kodály Központban is most januárban léptem fel először, ami a zenekarral való idei együttműködésem első állomása volt.
A Pannon Filharmonikusokat ezúttal Bogányi Tibor vezető karmester dirigálja, aki nagy feladatra vállalkozik:
Anton Bruckner utolsó, befejezett nagyzenekari művét, a VIII. szimfóniát elsősorban terjedelme és apparátusa teszi kitüntetetté: a bruckneri dimenziókhoz mérten is monumentális, csaknem másfél órás kompozícióban egy méretes fúvóskar vonul fel, és a hatalmassá duzzasztott zenekar a szerző komor látomását igyekszik kifejezésre juttatni.
Örömmel mentem vissza a pécsi koncertterembe március 3-án is, mert bár mindenki pozitívan nyilatkozott a Kodály Központ akusztikájától számomra nem mellékes, hogy a kitűnő hangzás mellett jól is érzem magam a színpadán. Március 5-én a Müpában is Haydn Esz-dúr versenyművében közreműködöm majd az együttessel, amely darab tökéletesen visszaadja a trombita hangjára jellemző fényességet, és egy gyönyörű, érzéki, lágy ív is bejárható a versenymű során.
- Idén ünnepled negyvenedik születésnapodat.
- Úgy érzem, hogy most jön a legszebb időszak, elégedett vagyok, mert nagyon szép koncertjeim vannak és kitűnő partnereim, akiktől sokat tudok tanulni. Említhetném Gidon Kremert vagy Fazıl Sayt, aki írt is nekem egy versenyművet, de büszke vagyok, hogy Dubrovay László is több alkotását nekem ajánlotta.
Horváth Zsolt, a zenekar igazgatója is erősíti majd játékával a trombitaszólamot március 5-én a Müpában. Vásároljon jegyet a koncertre ide kattintva!
A barokk repertoár előadása mellett van egy trió, amiben közreműködöm, olyan partnerekkel mint Hedwig Bilgram, aki 35 éven keresztül volt Maurice André kamaratársa. Továbbra is szeretném a világot járva arra ösztönözni a zeneszerzőket, hogy alkossanak műveket a trombita számára ugyanazzal a lelkesedéssel, ahogy legutóbb a 82 éves Krzysztof Pendereczki is tette.