Klasszikus

Az auschwitzi haláltábor foglyainak kottájából játszanak

2018.11.28. 10:25
Ajánlom
Újra előadják az auschwitz-birkenaui haláltábor foglyainak zenekara által játszott dalok egyikét pénteken a Michigani Egyetem koncertjén.

Patricia Hall, az amerikai egyetem zeneelméleti professzora 2016 óta tanulmányozta az auschwitzi emlékhelyen őrzött kottákat, amelyeken a foglyok lejegyezték az általuk átdolgozott és előadott zeneszámokat.

A foglyok maguk nem szereztek zenét, hanem átdolgoztak népszerű dalokat oly módon, hogy a táborban lévő hangszereken elő tudják adni azokat.

Az egyik ilyen dal, amelynek című Die Schönste Zeit des Lebens (Az élet legszebb ideje), annak idején népszerű foxtrott volt, amelyet 1942-43-ban adták elő a foglyok a táborparancsnok villája előtti rendezett vasárnapi koncerteken - mondta el Hall az AP amerikai hírügynökségnek.

Ezt a dalt fogják megszólaltatni pénteken egy egyetemi koncert keretében, de a múlt hónapban rögzítették is azt, és a felvételt átadják az auschwitzi emlékhely gyűjteményének, amely a közelmúltban gazdagodott a fogolyzenekar karmesteri pálcájával.

Ezen kották egyikének tanulmányozása csak a kezdet, azt akarjuk, hogy az emberek hallhassák, miként hangzanak ezek a zeneszámok.

A zenetudós kutatásainak egyik üzenete az, hogy "még az olyan szörnyű körülmények között is, mint egy koncentrációs tábor, ezek az emberek képesek voltak ezt a csodálatos zenét előadni".

A kéziratokon talált fogolyszámok alapján Hall azonosítani tudott a dalok három átdolgozója közül kettőt: Antoni Gargul volt az egyik, akit 1943-ban szabadon engedtek és Maksymilian Pilat a másik, ő 1945-ben szabadult és később a gdanski szimfonikus zenekarban muzsikált. Mindketten lengyel politikai foglyok voltak.

Fejléckép: Omar Marques / Anadolu Agency / Getty Images Hungary

„Éppen muzsikáltunk, amikor mondták, hogy pakoljunk, visznek minket”

Kapcsolódó

„Éppen muzsikáltunk, amikor mondták, hogy pakoljunk, visznek minket”

Túlélők beszámolóit idézve emlékezünk a roma holokauszra, vagyis a porrajmosra. 1944. augusztus 2-áról 3-ára virradóra több mint háromezer cigányt gyilkoltak meg az auschwitzi haláltáborban. 

Koncerten szólal meg a

Koncerten szólal meg a "buchenwaldi hegedű" és a koncentrációs tábor dalai

Bruno Apitz író híres buchenwaldi hegedűjén Matthias Wollong német hegedűművész játszik majd egy szeptemberi koncerten Erfurtban, amelyen a buchenwaldi koncentrációs táborban komponált és játszott műveket hallhat a közönség.

Így segít a művészet a traumák feldolgozásában

Így segít a művészet a traumák feldolgozásában

A gyógyszerek sokszor csak a tüneteket enyhítik, a kreatív művészeti terápiák viszont segíthetnek a kínzó múltbeli események feldolgozásában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Színház

Gálvölgyi János: „Nem engedheti el magát az ember”

Azt mondja Gálvölgyi János, a korlátozás világában sem engedheti el magát, s ha most bármelyik reggel kapna egy telefont, hogy este előadása van, nem kezdene el kapkodni, készen állna. Interjúnkban arról is beszél, a színháznak az online tér igazából a karantén.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Passiók, minden mennyiségben!

A húsvéti ünnepek alatt Johann Sebastian Bach több műve is felcsendül az online térben. A Máté-passiót a Concertgebouw Zenekar szólaltatja meg, a János-passiót pedig két előadásban is élvezhetjük.
Klasszikus hír

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Klasszikus portré

A japán, akit szívébe zárt Magyarország: 80 éves Kobajasi Kenicsiró

Április 9-én ünnepli 80. születésnapját Kobajasi Kenicsiró japán karmester, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar örökös elnök-karnagya, a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyének győztese.
Klasszikus Művészi szabadság

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.