Klasszikus

Az egekben a mesterhegedűk ára

2010.07.08. 14:00
Ajánlom
Június 14-én a londoni Brompton aukciós ház 510.000 fontért adott el egy Montagnana-hegedűt, amelyen egykor a Budapest Vonósnégyes elsőhegedűse, Josef Roisman játszott. Ez azonban úgy tűnik, korántsem a csúcs. A chicagói Bein & Fushi 12 millióra értékelte és 18 millió fontért adta el az 1741-es, Guarneri del Gesù készítette hangszert.

A Brompton's előzetesen 250-350.000 fontra (egy fontért jelenleg 338,28 forintot kell fizetni - a szerk.) saccolta a leütési árat, mivel a velencei műhelyből származó hegedű több mint húsz éve nem került piacra. (Csellók igen.) Akkor 205.000 fontért vásárolt meg egyet a Boston Pops Orchestra vezetője, a magánkézben levő hangszerek azonban akár egymillió fontért is cserélhetnek gazdát.

A juharfa hangszer 1723-ban készült és kiváló állapotban van. Utolsó tulajdonosa egy orvos, dr. Bertrand R. Jacobs volt, aki kedvtelésből hegedült, és 1962-ben vásárolta meg a hegedűt Josef Roismantól. A Budapest Vonósnégyes odesszai születésű elsőhegedűse 1942-ben vette a Montagnana-hangszert Emil Herrmann kereskedőtől, a tulajdonos pedig 14 évig Sadah Schuchari volt. Roisman ezzel játszotta fel a kvartett leghíresebb Mozart-, Beethoven-, Haydn- és Schubert-felvételeit, és ezen játszott az együttes utolsó koncertjén 1962-ben a Kongresszusi Könyvtárban.

Az 510.000 font viszont aprópénznek tűnik az a 12 millió font mellett, amennyire a Bein & Fushi tartotta a cremonai mester hangszerét. Ha a Vieuxtemps eléri ezt az árat, ami közel duplája a tavaly októberben elkelt Kochanski Guarnierinek, a világ legdrágább hangszerévé válik. (UPDATE: A hegedű 18 millió fontért kelt el, és ezzel valószínűleg megdönthetetlen rekordot állított fel.) A hegedű a nevét Henri Vieuxtemps-ről kapta, aki a 19. században több szólódarabot is írt és ezen a hangszeren adott elő; azóta játszott rajta Yehudi Menuhin, Itzhak Perlman és Pinchas Zukerman. Peter Quint, aki többször lépett fel szólistaként a Chicagói Szimfonikus Zenekarral, így nyilatkozott a Guarnieri Vieuxtemps-ről: "Ennek a hegedűnek hihetetlen ereje van a hangerőt és a hangminőséget tekintve is. Rengeteg színt lehet előcsalogatni belőle, rendkívül széles érzelmi skálát lehet általa kifejezni."

A Stradivari-tulajdonos Joshual Bell - a The Guardian lap videóján látható - kipróbálta a hangszert, egy hétig játszhatott rajta, és teljesen beleszeretett. A szerelem azonban nem csupán az első pillanatra korlátozódott, az érzelem, minél tovább volt nála a hegedű, csak mélyült, új színeket, új mélységeket fedezett fel. Bell azt is elképzelhetőnek tartja, egy-egy hegedűs, és különösen az olyan művészek, mint Vieuxtemps is volt, ha a saját stílusában játszik a hangszeren, fizikailag is nyomot hagy rajta, és nem véletlen, hogy épp úgy szól. Egy Vieuxtemps-darab ezen a hegedűn pedig pontosan úgy és olyan szándékkal szólal meg, ahogyan a szerző azt megírta. Ha ilyen régi hangszereken játszik Bell, elmondása szerint mélyebben érthető meg a zene, mélyebbről jön: az ilyen instrumentum hangjai jóval színesebbek, mint a modern hangszerekéi, szélesebb a hangszínskála, ami rendelkezésre áll, ez pedig nagyon inspirálóan hat. "Jobban játszom, ha egy ilyen hangszer van a kezemben" - nyilatkozta Bell, aki 2009-es koncertje után hamarosan ismét Magyarországon koncertezik.

A hegedű tulajdonosa Ian Stoutzker, aki befektetőként és nagylelkű zenerajongóként ismert, ő az oxfordi Wolfson College alapítójától, Sir Isaac Wolfsontól vásárolta. A chicagói cég elmondta, minden kontinensről érdeklődtek a hangszer iránt, de arról nem nyilatkoztak, befektetési alapok, magángyűjtők, köztük a Microsoft-mágnás David Fulton, vagy intézmények, például a két legnagyobb Guarnieri-gyűjteménnyel rendelkező tokiói Japan Foundation vagy a tajpeji Chin Mei Múzeum voltak-e köztük.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.
Vizuál

A metronóm kérlelhetetlensége – megnéztük az Ennio Morricone-filmet

Egy monumentális életműhöz monumentális portré illik: Giuseppe Tornatore dokumentumfilmje a maga két és fél órájával töményen, sűrítve mutatja meg, miért is lehet kizárólag szuperlatívuszokban beszélni Ennio Morriconéról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Délelőtt is sztárszólisták várják a közönséget az MVM karácsonyi koncertjén

A nagy érdeklődés miatt az MVM Karácsonyi Koncert napján, december 18-án délelőttre újabb hangversenyt hirdettek a szereplők, melyen szintén a hangszeres szólisták legnagyobbjai léptek fel.
Klasszikus interjú

„Az intuíció vezet” – Beszélgetés Tabajdi Ádám orgonaművésszel

Tabajdi Ádám az orgonistavilág sokoldalú alakja. Kívül-belül ismeri a hangszert és irodalmát, gyakornok volt a párizsi Notre-Dame-ban, számos rangos, nemzetközi versenyen szerepelt már sikerrel és előkészületben van egy átiratának kottás kiadása. Az MVM Zrt. jóvoltából Junior Prima Díjjal kitüntetett művész azt is elárulta, mit gondol a versenyekről, és milyen orgonát választana magának.
Klasszikus videó

Három nyelven csendül fel a Csendes éj a Danubia Zenekar és a Máltai Szimfónia videójában

Hátrányos helyzetű gyerekekkel rögzítették a Csendes éj című klasszikus karácsonyi dalt, amely lovári, angol és magyar nyelven csendül fel Lakatos Mónika, Nótár Mary és Takács Nikolas, valamint a Szent Efrém Férfikar közreműködésével.
Klasszikus hír

Elmarad Nina Stemme áriaestje a Müpában

Az intézmény tájékoztatása alapján a világhírű svéd szoprán lemondta december 7-re tervezett Wagner-estjét, így a koncertre szóló jegyeket az intézmény visszaváltja.
Klasszikus ajánló

Kállai Ernő lesz az Anima Musicae vendége

December 9-én egy újabb zseniális művész, Kállai Ernő foglalja el az Anima Musicae kamarazenekar koncertmesteri székét a Nádor Teremben, ahol szólójátékával is megajándékozza a közönséget.