Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

2020.06.01. 09:00
Ajánlom
Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.

Glenn Gould 1955-ben, amikor megjelent a Goldberg-variációkból készült felvétele, megváltoztatta, ahogy Bach zenéjéről gondolkodunk. Az excentrikus művész később még egy lemezt készített a variációkból 1981-ben, megtagadva az előzőt. Gould kritikus szemléletét nem csak a saját interpretációira, hanem Bach műveire is érvényesítette.

A Kromatikus fantáziát (BWV 903) például nem szerette, egyenesen úgy tartotta, hogy a darab fúgáját nem is Johann Sebastian, hanem valamelyik fia írta.

Pedig semmi nem utal arra, hogy a mű nem lenne a nagy Baché. A mester kötheni évei alatt, 1717-23 között írta, és a hagyományos tonalitást a hagyomány felől felbontó művet saját korának szakmai körei is nagyra tartották. Számos kéziratban fennmaradt: csak Bach korából öt, összesen 16 kézzel írt kottapéldány. Ezek között persze több különbség van, a zenetörténészek valószínűnek tartják, hogy a szerző több változatot komponált.

A Kromatikus fantáziát az egyik első Bach-újrafelfedező, Felix Mendelssohn is eljátszotta néhány koncertjét 1840 tájékán, kihasználva, hogy a mű széles futamai remekül szólnak a modern zongorán. Hasonlóan Mendelssohnhoz Liszt és Brahms is romantikus játékstílussal szólaltatta meg a darabot, ami megfelelt a kor interpretációs szokásának. Játszotta a művet később Edwin Fischer, Wilhelm Kempff és Alfred Brendel, illetve a csembalista Wanda Landowska is. Glenn Gould interpretációja, amelyet egy lemezfelvétel is megörökít, szakít a romantikus előadási stílussal. A kanadai zongoraművész nemigen használ pedált az arpeggiókhoz.

Gould sosem szerette a Kromatikus fantáziát, és a fúgáról – amit nem is akart eljátszani – azt mondta, valószínűleg valamelyik Bach-fiú műve. „Az a fajta zene, amit Bachnak írnia kellett volna a fiai szerint” – mondta Bruno Monsaingeon tévéshowjában. (A műből stúdiófelvételt is készített, ez itt hallható.)

Gould interpretációjának hatása jól érződik Schiff András játékán.

A Kromatikus fantáziát Kodály Zoltán dolgozta át brácsára. Nem könnyű darab, zenész a talpán, akinek sikerül jól eljátszania. Az alábbi felvételen Nobuko Imai zenél.

A darabot a legendás Jaco Pastorius is feldolgozta Word of Mouth c. lemezén.

Ez a cikk a Koktélparti sorozat része.
Böngésszen érdekes cikkeink között!

Popdalok, amelyeket Bach inspirált

Kapcsolódó

Popdalok, amelyeket Bach inspirált

Mondják, a zenetörténet két részből áll: van a „Bach előtt” és van a „Bach után”. A lipcsei kántor hatása elől a popzene sem térhetett ki, a zeneszerző kedvencei közé tartozott a Beatles tagjainak is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

A bronzkor csodája – bárki megcsodálhatja a 3000 éves Somló-hegyi nyakéket a Nemzeti Múzeumban

A Nyakék a késő bronzkorból címmel megnyitott kamaratárlat a Nemzeti Múzeum Széchényi-termében látogatható. A bronzkor csodájára a Somló-hegyen bukkantak rá a múzeum régészei idén nyáron, a kincsleletet tartalmazó korsó felnyitásáról videó is készült.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.
Klasszikus

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Várjon Dénes albumát az év kamarazenei lemezének választották a Német Zenekritikusok

Miután a neves elismerés negyedéves fordulóin a kiváló zongoraművész és Antje Weithaas hegedűművész Beethoven-szonátákat felvonultató lemezsorozatának két albumát is díjazták, a sorozat egésze a kategória nagydíját is elnyerte.
Klasszikus ajánló

Világsztárok sorakoznak fel a magyar muzsikusnövendékek továbbképzése mögött – újra Concerto Mesteriskola

Szűcs Máté és Takács-Nagy Gábor, a kamarazenei élet két kiválósága október 15-én és 16-án ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Klasszikus ajánló

Maxim Rysanovval koncertezik a Budapesti Vonósok

A neves brácsaművész Schubert Arpeggione szonátáját adja elő a Zeneakadémián. A műsor második felében egy Mendelssohn-átirat hangzik el.
Klasszikus hír

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.
Klasszikus magazin

Öt nem operai mű Vajda János születésnapjára

Vajda János Kossuth-díjas zeneszerző 1949. október 8-án született Miskolcon. A kerek évforduló alkalmából az operáival nagy népszerűségre szert tevő komponista további művei közül ajánlunk néhány különösen szépet.