Klasszikus

"Az egységes hangzás megszokható"

2009.02.25. 00:00
Ajánlom
A közismert nagy Bartók-művek – a Concerto, a Divertimento, a Zene… vagy A kékszakállú herceg vára – mellett érezhetően kisebb érdeklődés övezi a zeneszerző egyneműkarokra írt huszonhét kórusművét. Két világhírű kórus, a Cantemus gyermekkar és a Pro Musica leánykar a "nagy" műveknél semmivel sem kisebb koncentrációjú miniatűröket vette lemezre a Bartók Új Sorozat keretében. Kossuth-díjas karnagyukkal, Szabó Dénessel beszélgettünk.

Szabó Dénes

– A Cantemus és a Pro Musica gyakran hangversenyezik Magyarországon, de még többet külföldön. Repertoárjának szerves részét képezi Kodály és Bartók kórusművészete. Az a tapasztalatom, hogy az átlagosan másfél perc hosszúságú egyneműkarok nem jutnak el a közönséghez, ezért mindig három-öt-hét tételből álló ciklusokat alkotok belőlük. Bartók is ezt javasolja az első kiadásban. Az énekeseknek igen megterhelő, de mindig nagy tetszés fogadja ezeket a miniatűröket.

– Mi lehet az oka, hogy ritkán hall a koncertlátogató erről a ciklusról?

– A kórusműveknek ma általában kisebb a presztízsük a koncertteremben. Ezen kívül a magyar nyelv sem könnyíti meg a külföldi előadó-együttesek dolgát. De érdekes módon Finnországban találkoztam már olyan kottával, amelyben finn szöveggel szerepeltek az egyneműkarok. Az biztos, hogy a Gyermek- és nőikarok művészi értelemben egyenrangúak a zenekari művekkel. Mikrovilágaikban benne van a bartóki zenei gondolkodás lényege, ahogyan a zenekari alkotásokban is. Bartók azért nagy zeneszerző, mert soha semmi olyat nem írt le, ami a fül számára csak öncélúan kedves – és ez fokozott mértékben jellemző ezekre a kis tételekre. Hallatlan koncentrációval, tömörséggel és logikával van felépítve mindegyik, igaz, éppen ezért a hallgatóságnak is esetenként komoly feladatot jelent a befogadásuk. Nem érzem, hogy Bartók más koncepcióval alkotta volna meg ezeket a két-háromoldalas kompozíciókat; semmiképpen nem azzal a tudattal, hogy ő most "kis" műveket ír.

– A huszonhét mű gyerekkarra és nőikarra íródott, nem érintetlenül az 1920-as években született Éneklő Ifjúság mozgalomtól. Nehezebbek a női karok, mint a gyerekkarok? Gondolt a szerző a kicsikre?

– A ciklus első kiadásában még nehézségi sorrendben követték egymást a művek. Pedig inkább a művek tartalma, mondanivalója szerint érdemes csoportosítani ezeket, nem pedig az énekelnivaló nehézsége szerint. Hisz a gyerekkarok között olyan, nagyon könnyűnek tűnő darabok is találhatók, mint a Ne menj el! vagy a Ne hagyj itt! – ezek tartalma nem a gyerekvilágról szól. A mi előadási gyakorlatunkban többféle összeállítással dolgozunk. Vannak olyan tételek, amelyek a legkönnyedebb, legjátékosabb hangokat igénylik, és vannak olyanok, amelyek átmenetet képeznek a legnehezebb nőikarok irányába. Utóbbiakat már az idősebbek éneklik, akiknek az élettapasztalatától nem idegen az elválás, a fájdalom érzése.

– A Cantemus gyermekkar és a Pro Musica leánykar nem utolsósorban azért világhírű, mert már-már hihetetlenül tiszta és egységes hangzás jellemzi minden egyes produkciójukat. Mi ennek a hangzásnak a titka?

– A nemzetközi kórusélet egyik meghatározó alakja, a finn Erki Pohjola egy washingtoni konferencián, énekkarunkat hallva jegyezte meg: "A kórus előbb-utóbb megvalósítja azt a hangzást, amit a kórusvezető hallani szeretne." Mondhatnám tehát azt is magyarázatként, hogy az én tiszta intonációval kapcsolatos extra elvárásom a titok, valamint az, hogy a munkám minden pillanatában ennek a tiszta intonációnak a létrehozására törekszem. De azt is felelhetném, hogy az énekeseim valamennyien Kodály-típusú iskolában találkoztak a zenével, és egy ilyen típusú iskolában a hangmagasságokat nagyon jól meg lehet tanulni, sőt, ha igazán alaposak vagyunk és Kodály igényességét figyelembe vesszük, az összhangzás titkait is meg lehet tanítani az általános iskolában. Ha kellőképpen "gyakorlatoztatjuk" a gyerekeket a közösségi éneklésben, a tiszta intonáció és az egységes hangzás megszokható.

– Miben "korszerűbb" a Bartók Új Sorozat eme lemeze, mint a Hungaroton régi Bartók-összkiadásának hasonló korongja, amelyen a Szabó Miklós vezette Győri Leánykar szólaltatja meg a műveket?

– Mielőtt elkészült volna ez a lemez, a Bartók-kutatás doyenje, a Bartók Archívum korábbi vezetője, Somfai László eljött hozzánk Nyíregyházára, és hosszasan átbeszéltük – a most készülő kotta-összkiadás kapcsán is – mindazon helyeket, amelyek az elmúlt hatvan esztendőben javításra kerültek a Bartók-kutatásban az egyneműkarokkal kapcsolatban. Ezek apró dolgok, de mégis figyelmeztetik az előadót, mi lehetett a szerző eredeti szándéka. Bartók rendkívül precízen jelölte a kottában előadási utasításait, például milliméter pontossággal jelölte be a crescendo–diminuendo jeleket. Úgy érzem, hogy a régebbi felvételeken – a Győri Leánykar két felvételén vagy Dobszay László és a Schola Hungarica lemezén – is jól érvényesülnek a szerzői szándékok. Mind a négy felvétel hiteles.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Ezek a 75 éves David Gilmour kedvenc Pink Floyd-dalai

Ma ünnepli 75. születésnapját David Gilmour, a Pink Floyd szólógitárosa, aki egyébként a basszusgitártól a billentyűkön át a szaxofonig számos hangszeren játszik, mégis karakteres húrhajlításairól, összetéveszthetetlen soundjáról és kitartott hangjairól ismerünk.
Színház

Upor László beszélgetéssorozatot indít az eTrafón

Véget ért a Trafó TudásTrambulin sorozata, a nézők azonban nem maradnak online műsor nélkül: március 10-én indul a Világhazafiak, amelyben Upor László olyan magyarokkal beszélget, akiket bár számos alkalommal láthatunk Magyarországon, külföldön is jelentős sikereket értek el.
Vizuál

Elszakadás a dogmáktól – Nagy Ágnes állatszobrai bevették Velencét

Nagy Ágnes szobrai egy év leforgása alatt utaztak már repülőn az Egyesült Államokba, hajóztak a Canal Grandén és a velencei lagúnákban. Februárban a pandémia után újranyíló Velencében mutatkoztak be a patinás Albrizi-Capello palotában.
Színház

Venczel Vera előtt tiszteleg a Vígszínház

Venczel Vera 75. születésnapja alkalmából a Vígszínház műsorra tűzi az élet körforgásáról mesélő misztikus darabját, A vörös oroszlánt, melyet a művésznő előadásában március 10-én láthatnak a nézők.
Jazz/World

A zene szép, komoly játék – interjú Dresch Mihállyal

Traktoron nem szól a blues, de a csendben előjön az ének. Dresch Mihályt többszörösen díjazta a Fonó közönsége, ez alkalommal beszélgettünk vele. Arról, hogy mit jelent a népzene, és miben osztozik a jazzel, és arról, hogy miért férhet meg több dudás egy csárdában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemezajánló

Haydn és Mozart fuvolás kvartettjeiből készített lemezfelvételt barátaival Győri Noémi

Renaud Capuçon ajánlásával jelent meg Győri Noémi fuvolaművész legújabb lemeze a Hungatonnál. A kiadványon Haydn és Mozart kvartettjei szerepelnek magyar muzsikustársak közös előadásában.
Klasszikus videó

Billy Joel-dallal köszönti a hölgyeket a Song Factory Budapest

Az Uptown Girl a cappella változatával, az autószerelő műhelyből köszönti a nőket a Song Factory Buudapest kórus. „Anyák, nővérek, barátok! Köszönjük, hogy vagytok nekünk!” – üzenik.
Klasszikus gyász

Elhunyt Dmitrij Baskirov orosz zongoraművész

Nyolcvankilenc éves korában elhunyt az orosz zongoraművész és tanár, Dmitrij Baskirov. Hosszú pályája során magyar tanítványai is voltak.
Klasszikus ajánló

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.