Klasszikus

Az elfeledett Liszt?

2011.05.16. 09:00
Ajánlom
Kis patetikus túlzással akár ezt a címet is adhatta volna Rost Andrea május 28-i dalestjének. A kétszáz esztendeje született zeneszerző több mint hetven dala közül ugyanis mind a mai napig talán csak tucatnyi hangzik el viszonylag rendszeresen dalesteken.

A mellőzés néhány esetben ugyan érthető, mert valóban akadnak kevésbé jelentős, alkalmi szerzemények, a kompozíciók többségénél azonban nem. A kortársak és az utókor tanácstalanságát talán az is okozhatja, hogy Liszt dalszerzőként sokféle hagyományból indult ki. Nem kevesebb, mint hat nyelven alkotott dalokat: német, francia és itáliai költők versei mellett akad pár magyar, sőt egy-egy angol és orosz dala is (ugyan a Tolsztoj soraira írt mű hitelességét egyes kutatók kétségbe vonják). Márpedig a 19. században meglehetősen nagy különbség mutatkozott például a franciák kissé szónokias és a németek alapvetően dallamosabb, egyszerűbb - bár az idők során a kezdeti népdaleszménytől már Schubert művészetében is jelentősen eltávolodó - stílusa közt. Lisztnél olykor keveredik is a kettő, s további bonyodalmat okoz, hogy legtöbb dalát - mint általában legtöbb művét - az önmagával örökké elégedetlen művész több változatban írta meg.

Rost Andrea ezúttal a német dalokból kínál válogatást. Köztük akad keletkezése óta híres, népszerű kompozíció, például a Heine-versre írt viszonylag korai Loreley, vagy a Lenau-szövegre komponált, 1860-ból való Drei Zigauner, s koncerten igen ritkán hallható darab is. Az ihlető versek többnyire a kor legjelesebb költőitől valók, Goethétől (Mignon dala, a Freudvoll und leidvoll Goethe Egmontjából, a Thulei király balladája a Faustból), illetve Heinétől (Vergiftet sind...). Többségüket számos más zeneszerző is megzenésítette, kivétel talán a Klingt leise, mein Lied szövegkezdetű szépséges szerenád, amely J. Nordmann sorait veszi alapul.

A műsort két Debussy-kompozíció egészíti ki. Noha Debussy sem tudta kivonni magát Liszt hatása alól, az kétségtelen, hogy négykezes zongoradarabjai ezen az estén inkább a változatosságot, a stílusok kontrasztját erősítik. A négytételes Kis szvit (Csónakon, Menetelés, Menuet, Balett) még viszonylag korai kompozíció, 1889-ből való, az En blanc et noir viszont egyike a francia mester legkésőbbi alkotásainak. Címe, a Fehéren-feketén a zongora billentyűzetére utal, és egyben arra is, hogy Debussy ezúttal tudatosan lemond régebbi műveinek színességéről, s szikárabb, egyszerűbb, rajzosabb zenét igyekszik teremteni, amely mentes minden költői, természeti vagy festői inspirációtól. 1915-ben, amikor a Faun és a Tenger szerzője a három tételt papírra vetette, Párizs ifjú zeneszerző nemzedéke, a későbbi "Hatok" csoport tagjai és szimpatizánsai már egy radikális fordulatot készítettek elő: azt, amit a húszas években neoklasszicizmusnak nevezett a zenei sajtó. Debussy műve azonban tanúsítja, hogy a komponista idősebb korában is jó érzékkel sejtette meg a kor kihívásait.

Rost Andrea dalestje

2011. május 28. 19:00

Művészetek Palotája - Fesztivál Színház Liszt! Minden tekintetben.

Km.: Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)

Liszt: Die Loreley (Heine); Kling leise mein Lied (Schober); Die drei Zigeuner (Lenau); Es war ein König in Thule (Goethe); Freudvoll und leidvoll (Goethe); Vergiftet sind meine Lieder (Heine); Mignons Lied (Goethe); Debussy: En blanc et noir - zongora négy kézre; Kis szvit - zongora négy kézre

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Nyomokban Kovalikot tartalmaz – Széljegyzetek a Mefistofeléhez

Több mint tíz éve, 2010 őszén mutatta be a Magyar Állami Operaház Boito Mefistofele című operáját Kovalik Balázs rendezésében. A produkció a márciusi újranyitást követően, jelentősen megváltozott szereposztással újra műsorra került.
Klasszikus

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Zenés színház

Elhunyt Teresa Berganza

A világhírű spanyol énekesnőt, számos mezzoszoprán szerep feledhetetlen alakítóját nyolcvankilenc éves korában érte a halál. A hírt a művész közösségi oldalán is közzétették.
Jazz/World

Nem csak Kaukázus: Kardos-Horváth János szerzői estje Újpalotán

Nagy kört futott tavaly a Kaukázus együttes. A zenekar az Egyetlen szóval megnyerte a közönséget és A Dal 2021-et, az énekes frontember, dalszerző Kardos-Horváth Jánost pedig a legjobb dalszövegért díjazták. Május 14-én egy szál gitárral ad szerzői estet az Újpalotai Közösségi Házban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Klasszikus kritika

Megfontoltan, líraian

A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.
Klasszikus ajánló

Negyedszázados fennállását ünnepli a Kremerata Baltica a Concerto Budapesttel

Három koncerten, rendkívüli és izgalmas összeállítású műsorral ünnepli a 75 éves Gidon Kremert és fiatal zenészekből álló, 25 éves kamaraegyüttesét a Keller András vezette Concerto Budapest a Zeneakadémián. A koncertek műsora múlt és jelen, a Baltikum és Magyarország közt képez hidat.
Klasszikus interjú

Nem mikrózunk semmit! – interjú Várdai Istvánnal

A Liszt Ferenc Kamarazenekar május 13-án zárja új művekkel, elit szólistákkal, szokatlan kihívásokkal tarkított évadát. Várdai István művészeti vezető elmesélte nekünk, hogyan vették az akadályokat, és mi vár az együttesre és közönségére a következő, jubileumi évadban.