Klasszikus

Az elfeledett Liszt?

2011.05.16. 09:00
Ajánlom
Kis patetikus túlzással akár ezt a címet is adhatta volna Rost Andrea május 28-i dalestjének. A kétszáz esztendeje született zeneszerző több mint hetven dala közül ugyanis mind a mai napig talán csak tucatnyi hangzik el viszonylag rendszeresen dalesteken.

A mellőzés néhány esetben ugyan érthető, mert valóban akadnak kevésbé jelentős, alkalmi szerzemények, a kompozíciók többségénél azonban nem. A kortársak és az utókor tanácstalanságát talán az is okozhatja, hogy Liszt dalszerzőként sokféle hagyományból indult ki. Nem kevesebb, mint hat nyelven alkotott dalokat: német, francia és itáliai költők versei mellett akad pár magyar, sőt egy-egy angol és orosz dala is (ugyan a Tolsztoj soraira írt mű hitelességét egyes kutatók kétségbe vonják). Márpedig a 19. században meglehetősen nagy különbség mutatkozott például a franciák kissé szónokias és a németek alapvetően dallamosabb, egyszerűbb - bár az idők során a kezdeti népdaleszménytől már Schubert művészetében is jelentősen eltávolodó - stílusa közt. Lisztnél olykor keveredik is a kettő, s további bonyodalmat okoz, hogy legtöbb dalát - mint általában legtöbb művét - az önmagával örökké elégedetlen művész több változatban írta meg.

Rost Andrea ezúttal a német dalokból kínál válogatást. Köztük akad keletkezése óta híres, népszerű kompozíció, például a Heine-versre írt viszonylag korai Loreley, vagy a Lenau-szövegre komponált, 1860-ból való Drei Zigauner, s koncerten igen ritkán hallható darab is. Az ihlető versek többnyire a kor legjelesebb költőitől valók, Goethétől (Mignon dala, a Freudvoll und leidvoll Goethe Egmontjából, a Thulei király balladája a Faustból), illetve Heinétől (Vergiftet sind...). Többségüket számos más zeneszerző is megzenésítette, kivétel talán a Klingt leise, mein Lied szövegkezdetű szépséges szerenád, amely J. Nordmann sorait veszi alapul.

A műsort két Debussy-kompozíció egészíti ki. Noha Debussy sem tudta kivonni magát Liszt hatása alól, az kétségtelen, hogy négykezes zongoradarabjai ezen az estén inkább a változatosságot, a stílusok kontrasztját erősítik. A négytételes Kis szvit (Csónakon, Menetelés, Menuet, Balett) még viszonylag korai kompozíció, 1889-ből való, az En blanc et noir viszont egyike a francia mester legkésőbbi alkotásainak. Címe, a Fehéren-feketén a zongora billentyűzetére utal, és egyben arra is, hogy Debussy ezúttal tudatosan lemond régebbi műveinek színességéről, s szikárabb, egyszerűbb, rajzosabb zenét igyekszik teremteni, amely mentes minden költői, természeti vagy festői inspirációtól. 1915-ben, amikor a Faun és a Tenger szerzője a három tételt papírra vetette, Párizs ifjú zeneszerző nemzedéke, a későbbi "Hatok" csoport tagjai és szimpatizánsai már egy radikális fordulatot készítettek elő: azt, amit a húszas években neoklasszicizmusnak nevezett a zenei sajtó. Debussy műve azonban tanúsítja, hogy a komponista idősebb korában is jó érzékkel sejtette meg a kor kihívásait.

Rost Andrea dalestje

2011. május 28. 19:00

Művészetek Palotája - Fesztivál Színház Liszt! Minden tekintetben.

Km.: Simon Izabella, Várjon Dénes (zongora)

Liszt: Die Loreley (Heine); Kling leise mein Lied (Schober); Die drei Zigeuner (Lenau); Es war ein König in Thule (Goethe); Freudvoll und leidvoll (Goethe); Vergiftet sind meine Lieder (Heine); Mignons Lied (Goethe); Debussy: En blanc et noir - zongora négy kézre; Kis szvit - zongora négy kézre

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Jazz/World

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Társaskör Művészeti Munkáját Támogató Egyesület

A pártoló tagsággal nemcsak a kedvezményeket veheti igénybe, de tagdíjával hozzájárulhat a hosszabb távú tervezéshez, a minőségi előadások létrejöttéhez.