Klasszikus

Az elfeledett szerző, akitől Bach is merített – Stölzel passiója szerepel a Bartók Tavasz műsorán

2023.02.22. 14:40
Ajánlom
Csaknem háromszáz éve feküdt előadatlanul, amikor Vashegyi György és együttesei végül kézbe vették – Gottfried Heinrich Stölzel passiója a műfaj egyik különlegesen értékes darabja, amely idén nagypénteken, április 7-én a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek közönségének segít az ünnepi ráhangolódásban.

Ah, hová jutottam? Ah, hogy tévelyedhettem el ennyire?

– kérdezi az igaz útról letérő kisbárány Gottfried Heinrich Stölzel Jézus a jó pásztor, aki szenved és meghal az elveszett bárányért című passiójában. A német zeneszerző, Bach fiatalabb kortársa allegorikus keretek közé helyezte a bibliai szenvedéstörténetet. Miközben a basszista által megszemélyesített Törvény bűnös tetteinek következményeivel fenyegeti a bárányt, az althangon megszólaló Evangélium bizalomra inti: pásztora még mindig szereti őt, és könyörgő szavai meghallgatásra találhatnak.

Az 1690-es születésű Stölzel azok közé a barokk zeneszerzők közé tartozik, akiknek az utókor jóval kevesebb figyelmet szentelt, mint az életében aratott sikerek alapján gondolni lehetne.

A teológiai tanulmányokat is végző komponista, aki számos darabjának maga írta a szövegét, roppant termékeny alkotó volt,

művei között ezernél több kantátát, passiókat, miséket és öt operát is találunk. Utazásai során eljutott Prágától Itáliáig, ahol olyan zeneszerzőket ismert meg, mint Francesco Gasparini vagy Antonio Bononcini, de találkozott Vivaldival is. Élete nagy részét Gothában, a szász-gothai hercegek szolgálatában töltötte, de más főurak is rendeltek tőle műveket.

Nemcsak ő maga jutott el sokfelé, hanem zenéje is, mind egyházi, mind színpadi műveit a kor számos jelentős városában előadták. Elismertségét mi sem jelzi jobban, mint hogy maga Johann Sebastian Bach is nagyra tartotta alkotásait, 1734 nagypéntekén Lipcsében előadta Stölzel egy korábbi passióját, amelynek egyik áriáját fel is dolgozta egy nyolc évvel később, gyertyaszentelő ünnepére készült kantátájában.

Purcell_Orfeo_001_c_Nagy_Attila_Mupa_web-134823.jpg

A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Müpa)

A Jesus, als der für das verlorene Schäflein leidend- und sterbende gute Hirte című darabot Stölzel 1727 nagypéntekére komponálta. „Bizonyára nem ismeretlen számodra, hogy az emberi nem e nagy barátja és legdrágább Megváltója gyakran és előszeretettel beszélt tanítványai előtt magáról a jó pásztor képét használva” – magyarázza témaválasztását olvasója számára Stölzel a műhöz írott előszavában. „Nemcsak az Újszövetség, hanem az Ószövetség könyvei is tele vannak ezzel a kedves metaforával. Sem szándékom, sem pedig lehetőségeim nem elégségesek ahhoz, hogy alaposan bemutassam azt a gyengéd szeretetet, mellyel a hűséges pásztor szeretett nyája felé viseltetik.

Mindössze további szemlélődés céljából feldíszítem Jézus szavait: »Egy jó pásztor életét adja juhaiért«

– hiszen a jó pásztor nyája iránti szeretete nem igényel semmilyen további bizonyítást, nem is lehet arról ennél többet mondani.”

A passió a szenvedéstörténet bemutatása során nem követi szorosan valamelyik evangélium leírását, a mű során végigkísérhetjük, hogy a különböző jelzőkkel ellátott (elveszett, megrémült, bűbánó, később hívő, bizakodó) bárány hogyan talál vissza pásztorához. A Megváltón kívül a további bibliai szereplők nem szólalnak meg közvetlenül, az Evangélista rövid összefoglalóiból bontakozik ki az események váza,

a szintén tenorhangon megszólaló Jézus pedig valóban „feldíszített” szavakkal, szépséges barokk áriák formájában reagál a történtekre.

Stölzel kéziratai egy 19. század eleji gyűjtőnek köszönhetően nagyrészt a Berlini Állami Könyvtárba kerültek, és bár néhány szerencsésebb alkotásból készült kiadás, illetve felvétel, számos mű évszázadok óta szinte elfeledetten pihent. A Jézus a jó pásztor, aki szenved és meghal az elveszett bárányért című passió sem hangzott el csaknem háromszáz éven keresztül, míg végül Gyöngyösi Levente, Illényi Péter és Mészáros Péter munkájának köszönhetően megnyílt a lehetőség az előadásra, most pedig Vashegyi György állandó munkatársaival, a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral, valamint régizene-specialista szólistákkal, Megyesi Zoltánnal, Komáromi Mártonnal, Kovács Ágnessel, Szutrély Katalinnal, Balogh Eszterrel, Bárány Péterrel és Najbauer Lóránttal a budapesti közönség előtt is megszólaltatja.

Vashegyi György, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus koncertje

április 7. 19:30, Pesti Vigadó, Díszterem

Stölzel: Jesus, als der für das verlorene Schäflein leidend- und sterbende gute Hirte (1727)

Evangélista: Megyesi Zoltán
Jézus: Komáromi Márton

Közreműködik: Kovács Ágnes, Szutrély Katalin – szoprán, Balogh Eszter – mezzoszoprán, Bárány Péter – kontratenor, Najbauer Lóránt – basszus, Orfeo Zenekar, Purcell Kórus

Vezényel: Vashegyi György

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Vashegyi György (fotó/forrás: Kotschy Gábor / Müpa)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Csuklótörést szenvedett Jegercsik Csaba a Vámpírok bálja előadásán

Június 21-én este baleset történt a Vígszínházban tartott külsős előadáson, a PS Produkció által rendezett Vámpírok bálja egyik jelenetében a Professzort alakító Jegercsik Csaba lezuhant a díszletről.
Vizuál

Szubjektív – Keleti Éva portréiból nyílik kiállítás Debrecenben

Pogány Judit, Hernádi Judit, Molnár Piroska és Béres Ilona portréjával is találkozhatunk a Kossuth-díjas fotográfus új tárlatán, a régi nagy barátok mellett azonban az új színházi generáció tagjai is láthatók lesznek a Bényi Galéria tereiben. 
Klasszikus

Fiatal művészek koncerteznek a fehérvárcsurgói Echo Nyári Akadémián

Július 14-től 21-ig várja a kurzus résztvevőit, valamint az érdeklődőket és a koncertlátogatókat a fehérvárcsurgói Károlyi-kastélyba az Echo Nyári Akadémia – melynek alapítója és művészeti vezetője Fülei Balázs Liszt-díjas zongoraművész.
Vizuál

Taxis hiénákról forgat filmet Freund Ádám

Első egész estés filmjére készül Freund Ádám, akit korábban Földiek című alkotásáért diák-Oscarra jelöltek. A Hiénák című humoros dráma forgatása szeptemberben kezdődik meg, várhatóan 2025-re készül el. 
Színház

Hetvenötödik születésnapját ünnepli jövőre a Bábszínház

Formabontó kísérleti előadásokat és fesztiváldíjakat hozott az elmúlt évad a Budapest Bábszínháznak. A következő, 75. jubileumi évre programsorozattal és öt új bemutatóval készül a társulat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kihirdették az OPUS Klassik idei győzteseit

Idén is huszonhét kategóriában választotta ki a nagy német zenei díj bírálóbizottsága az elmúlt év legjobb lemezeit. Az egyéni teljesítmények mellett opera- és koncertfelvételeket is díjaztak.
Klasszikus ajánló

Fiatal művészek koncerteznek a fehérvárcsurgói Echo Nyári Akadémián

Július 14-től 21-ig várja a kurzus résztvevőit, valamint az érdeklődőket és a koncertlátogatókat a fehérvárcsurgói Károlyi-kastélyba az Echo Nyári Akadémia – melynek alapítója és művészeti vezetője Fülei Balázs Liszt-díjas zongoraművész.
Klasszikus ajánló

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Klasszikus interjú

„A művek mélyebb megértését tartom a legfontosabbnak” – beszélgetés Szalai Molli zongoraművésszel

Külföldön értük utol a friss Junior Prima-díjas zongoraművészt, aki jövőre már második mesterdiplomáját szerzi. Az MVM Zrt. jóvoltából idén megemelt, hárommillió forinttal járó elismerést ezért felkészülésre, új hangszerre és megszakítás nélküli, folyamatos munkára fordítja majd.
Klasszikus hír

Balogh Máté olasz zeneszerzőversenyen nyert első díjat

A trieszti Friedrich Schiller Kulturális Társaság által kiírt dalversenyen a nagy német költő szövegeit kellett megzenésíteni. A megmérettetést az első alkalommal rendezték meg, Jörg Widmann fővédnöksége alatt.