Klasszikus

Az elhagyott lány balladája

2004.08.13. 00:00
Ajánlom
Mindent tud, amit a testbe zárt lélek, a lélekből vétetett test titkairól tudni érdemes. Vadul és igézően táncolja ki magából a magányt és a vágyat, a reményt és a szenvedélyt.

Mindig ott kell keresni, ahol valami gyökeresen újat, gyökeresen radikálisat lehet kifejezni a mozgáskultúra nyelvén. Zsigerekig hatóan ismeri és uralja a testbeszéd nyelvét. Atlétikát, akrobatikát, keleti meditációt vegyítő koreográfiái zavart és revelatív élményeket keltenek a közönségben. Cividaléban sem volt ez másként, a szlovén és az osztrák határ "ölelte" északolasz kisvárosban, ahol a rangos közép-európai fesztivál, a Mittelfest záró előadásaként mutatta be világpremierben legújabb szóló estjét, a Tutyilát. A Teatro Ristori színpadára negyvenöt percnyi meghökkentő, forradalmi lendületű történetfüzért varázsolt a női létezés arcairól, harcairól. Az ártatlanság fehérségétől a vér vöröséig Ladányi Andrea, ez a legendás test lebilincselő erővel tartja hatalmában a nézőket.

- Avatatlan fül számára ismeretlenül cseng a Tutyilá szó. Valójában mit fed?

- Valami, ami a legszebb és legfontosabb számomra, amit nem árulok el, mert titok. És mindahányszor megkérdik majd, nem fogom elárulni.

- Az is titok, hogy milyen hatásokra született meg ez a táncszóló?

- A Tutyilát, egy kétszer egy órás szólóest előzte meg. Amit a cividalei közönség láthatott, az a harmadik, nagyjából végleges verzió. Persze még finomodni fog, mindamellett a premier mindig jó érzéssel tölt el, mert valaminek a megmérettetése.

- Amikor egyedüli magyar résztvevőként felkértek az idei Mittelfestre, már egyértelmű volt, hogy ezzel a produkcióval vendégszerepelsz?

- Hozzátartozik a történethez, hogy Triesztben részt vettem az Alpok-Adria Filmfesztiválon, ahol a Táncalak című filmet vetítették, és felkértek, hogy táncoljak. Rendhagyó dolognak számított, hogy az egyik film szereplője élőben is fellép. Miután visszanéztem videón az előadást, nem tetszett és elkezdtem egy újat. Pontosan tudtam, hogy mit akarok: egy fájdalom, egy érzet kifejezését. A mozdulatlanságot kerestem, azt hogy miként lehet ezt megvalósítani a mozgás kifejező eszközével. Hét hónapba tellett, amíg rátaláltam ennek a szólónak az első tizenhat percére. Egy méteren zajlik az egész, hat fény zárja körbe ezt a nőalakot, aki nem tud sehova menni, közben a fénytől olyan hatást kelt, mintha őrületes szabadsága lenne. Lényegében három nőalakról van szó más és más helyzetekben.

- Egy nagyon misztikus, transzcendens, hófehér női lelkiségtől ível ez a történet a véres gyilkosságig. Értelmezhető ez a létezés, a női lét fájdalmának?

- Nő és fájdalom nincs a férfiak nélkül, de róluk nem nyilatkoznék, mert lényegileg nagyon máshogy élnek és gondolkodnak, még akkor is, ha azt hisszük, ismerjük őket. Azt hiszem. Én egy nőt fogalmazok meg.

- Mindezek a nőalakok az ártatlantól a vampig, a csábítótól a kiszolgáltatottig benned élnek?

- Persze, bennem is élnek, mint minden nőben, amit a férfiak adott esetben látnak is. És eldönthetik, hogy melyik az ideáljuk. Azt hiszem, hogy mindegyik: a fehér éppúgy, mint a kihívó vagy a tehetetlen, a törött.

- Úgy vélem, hogy nemcsak Magyarországon, de nemzetközi viszonylatban is kevesen művelik ilyen tehetséggel és hőfokon a mozgásművészetet a legkülönfélébb stílusok integrálásával.

- Mindez annak köszönhető, hogy jártam a világot, éltem Amerikában és Finnországban, ahol rendkívül sok táncstílust tanultam. A célom nem az volt, hogy ezeket műveljem, hanem, hogy megtapasztaljam. Borzasztóan érdekes és iszonyatosan nehéz küzdelem, hogy más irányba mozduljon meg a testem a jazztől a balettig, a balettól a modernig, a moderntől a sztepptáncig. Az évek alatt aztán ezek összeforrtak az én testemre vagy lelkemre, elsősorban a zenékre. Nagy kihívás, hogy hogyan vagyunk képesek eltáncolni a zenéket, hiszen a zene a legelvontabb, mert képisége csak belül van. És hogy hogyan sikerül azt az elementáris hőfokot vagy zeneiséget átadni, amit képviselnek.

- A kihívásokon túlmentél azzal, hogy az előadás végén egy magyar népdalt énekelsz.

- Az elhagyott lány balladáját, tudomásom szerint az Istenem, istenem, áraszd meg a vizet! című népdal eredetijét, amit már korábban énekeltem. Rengeteg zenét hallgatunk, ismerünk, szeretünk. A döntés mindig nehéz, de abban bizonyos voltam, hogy nagyon szeretnék magyar zenét használni. Sokfelé éltem a világban, de nem akarok hasonlítani. Most fontos, hogy milyen ez a magyar lány?

- Erre a magyar lányra történetesen más sors várt volna, ha nem jön haza, és nem kezd koreográfus, szólótáncos, társulatalapító, pedagógus tevékenységbe.

- Mindenféleképpen hazajöttem volna, hiszen haza akartam jönni. Táncoltam tizenegy főszerepet három év alatt, egyetlen egyszer fordult elő, hogy ismerős látott engem. Nekem nagyon számítanak a barátaim, a szerelmem. Én csak a tánccal tudok embereket gondolatokra, érzésekre beindítani. Ezért érzem fontosnak, hogy akivel kapcsolatban vagyok, az lássa azt a tébolyt idézőjelben, amin egy előadás során az ember keresztülmegy. Az elmúlt években már beláttam, elfogadtam, hogy a szakma nem tart jó koreográfusnak. Nem tudok olyan színvonalon koreografálni, talán, mint táncolni. Van egy ötfős társulatom, a La dance company, akiket nagyon szeretek, de már mehetnek a saját útjukon.

- A tánc mellett nagy jelentőséget tulajdonítasz az oktatásnak, hiszen a Színház- és Filmművészeti Egyetem Mozgástanszékén gyökeresen megújítottad a mozgásoktatást.

- Abban áll az egyetlen érdemem, hogy kidolgoztam egy új módszert, ami eredménycentrikus és sikerélményt nyújt a diákoknak. Kurzusrendszerben, kéthetente teljesen más stílust tanulnak a thai chitől a zsonglőrig, a jazzfunktól a hipp hoppig, a néptánctól a történelmi társastáncig. A tanárok mind fiatalok, korban közel állnak a hallgatókhoz, mindannyian a saját műfajukban tanítanak, ezáltal fel sem merül a rivalizálás lehetősége. És nagyszerűek.

- Visszatérve a szólókarrieredre, milyen jövőt szánsz a Tutyilának, hol láthatja a magyar közönség?

- Szeptemberben a Nemzeti Táncszínházban mutatjuk be, emellett remélhetően lesznek egyéb meghívásaim, és próbálom "árulni".

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Jazz/World

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.
Klasszikus pályázat

Zeneszerző-pályázatot hirdet a Budapesti Vonósok és a Szegedi Tudományegyetem

Új művek komponálására hívja a 18-35 év közötti magyar zeneszerzőket a Magyar Művészeti Akadémia, a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar és a Budapesti Vonósok Kamarazenekar, az alkotásokat szeptember 1-je éjfélig várják.
Klasszikus koktélparti

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Klasszikus hír

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Klasszikus interjú

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.