Klasszikus

Az első megálló: Győrasszonyfa

2009.12.23. 15:41
Ajánlom
Sáry László a jeles, nem csak hazánkban ismert és elismert zeneszerző és tanár, a Kotyogó kő a korsóban című kortárs zenei sláger szerzője, a Kreatív zenei gyakorlatok írója január 1-jén hetven éves. A kerek születésnap alkalmából beszélgettünk vele.

Sáry László: Anyám úgy mesélte - kezdjük az interjút a hetven évvel korábban történtekkel - hogy én tulajdonképpen már éjfél előtt megszülettem a győri kórházban, tehát 1939. december 31-én. Ott az orvosok azt mondták neki, hogy célszerűbb a születést január elsejére tenni, így lettem januári gyerek. 

Fidelio Est: A Lokomotív szimfónia cédéjéhez írt szövegből kiderül, hogy a családja akkor Győrasszonyfán élt, és az édesapja vasutas volt. Ön és testvére is, Sári József, sőt a fia is, Bánk zeneszerző. Volt-e zenész a családban, milyen inspirációk érték gyermekkorában?  

SL: Nagyon jó gyermekkorom volt. Falun, Győrasszonyfán nőttem fel, ami a Győr-Veszprém vonal egyik állomása. Apámnak nagyon szép énekhangja volt, öt évvel idősebb Jóska bátyám a pannonhalmi bencésekhez járt. Nagyon megragadtak bennem a hajnali misék, amikor a korahajnali vonat távozása után sötétben, hidegben, nagy hóban, bementünk a templomba. A szakrális légkör erősen hatott rám; ennek is köszönhető, hogy számos Biblia tárgyú művet írtam. A Zeneakadémián nagyon jó sorom volt, végig kitűnő voltam, elég jó ösztöndíjat kaptam, a Bartók Kollégiumban lakhattam. Pesten sem hagytam abba az orgonálást, a Lövölde tér melletti Református templomban. 

FE: A Zeneakadémián Szervánszky Endre volt a meghatározó tanára? 

SL: Szerványszky úgy kezelt minket, mint egy kollegát, és ez nagy önbizalmat adott az embernek. Kiváló zeneszerző is volt, Hat zenekari darabja korszakos jelentőségű avantgárd mű volt. Rögtön be is tiltották. Ő kezdett velünk dodekafon műveket hallgattatni, a bécsi iskola szerzőit. Szabó Ferenc elvtárs persze hamar leállította ezeket az órákat, de a Zeneakadémia elvégzése után is évente többször összejöttünk Szervánszkynál és filozófiáról, zenéről beszélgettünk. 

FE: Hogyan boldogultak a diploma megszerzése után? 

SL: Átkerültünk a Magyar Népköztársaság Zenei Alapjához. Onnan kaptunk ösztöndíjat. 1970-ben megalakítottuk az Új Zenei Stúdiót. Jeney Zoltán, Eötvös Péter, Vidovszky László, Kurtág György voltak az alapítók, később jöttek olyan fiatalok, mint Serei Zsolt, Csapó Gyula.  Ez óriási változást hozott. Nagy szerencsénk volt: nagyon jó műhely lett, a műveim jelentős részét a Stúdió virágzásának idején, tehát a 1970 és 1990 között írtam. A velünk együtt végzett zenészek, fúvósok, vonósok - mi billentyűs hangszeren játszottunk - jöttek hozzánk a Stúdióba. Kovács Dénes hegedűművész és Simon Albert karmester volt az, aki felkarolt bennünket. Mai napig nem értjük, hogy engedhették meg nekünk. Később tudtuk meg, hogy Szigeti Pali bácsi védett ki nagyon sok támadást. Annyira jól éreztük magunkat, hogy nem gondolkoztunk azon sem, hogy kimenjünk Nyugatra. Az égvilágon semmi mással nem kellett törődnünk csak a zenével. Majd minden vasárnap voltak matinékoncertjeink, ahol nem csak a saját darabjainkat, de a Nyugat-Európai darabokat is bemutathattuk. Eötvös a hatvanas évek végén kiment ösztöndíjjal Stockhausenhez, tehát a darmstadti iskolával eleven kapcsoltunk volt.  

FE: Az iskola nagy hatással volt Önökre. 

SL: Persze, különösen Stockhausen, de Pierre Boulez és Berio is. De nekem sok művem árulkodik arról, hogy rám különösen nagy benyomást tett az amerikai iskola. A Kotyogó kő egy korsóban, például, repetitív zene, Steve Reichet idézi. Ezeket az új zenéket senki nem játszotta Magyarországon, mi voltunk az elsők, és e műveket megérteni akarván alkottunk azokhoz hasonló etűdöket, kis darabokat. Nem volt kitaposott út, amin megközelíthettük volna e műveket, nekiállni és játszani őket nagyon fárasztó és kíméletlen munka volt, a megközelítést megkönnyítendő születtek gyakorlatok (ilyen volt a Kotyogó kő is). Ebből a gyakorlatozásból nőtt ki a Kreatív zenei gyakorlatok is.  

FE: Cage-hez hasonlóan Önre is nagy hatással volt a keleti filozófia. 

SL: Igen, de amit abban megtalálok, azt megtalálom Szent Ágostonban is. A nagy gondolkodók eszméinek a mélyén észrevehetőek a közös vonalak. Van egy darabom, amit nagyon szeretek, Tranquility a címe. Engem ennek a zárt japán világnak, a kerteknek, temetőknek, templomoknak a zengő csöndje fogott meg. Ennek a műnek sajnos nincs lemezfelvétele. 

FE: Sok elmaradása van még? 

SL: Rengeteg. Több mint száz darabom van. Vannak be nem mutatott operáim, például a Pilinszky műre írt Élőképek, ami nekem szintúgy nagyon kedves. De még mindig reménykedek. Szerencsére sok darabomat játsszák, kiváló zenészek. 

www.sary.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Tánc

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.