Klasszikus

„Az ember csak játszik és játszik” – interjú Lakatos Györggyel

2019.11.20. 10:25
Ajánlom
A Partiúra kalocsai adásában vendégeskedett Lakatos György fagottművész, aki szülővárosában alapította meg a beteg gyerekek gyógyulását segítő jótékonysági Kék Madár Fesztivált. Kortárs zenéről, fagottról és Vivaldiról is beszélgettünk.

Ezer szál fűz a városhoz, mennyire tartod kalocsainak magad?

Tősgyökeres kalocsai vagyok, apám, nagyapám, ükapám, szépapám, mindenki odavalósi volt. Én 18 éves koromig éltem otthon, de mindig hazajártam, sőt a spanyolországi balesetem után ott kezdtem el felépülni, újra járni. Akkor még a nagymamám is élt, mindannyiunk példaképe, és a szüleim hál’ Istennek mai napig ott élnek. Sokat járunk Kalocsára, például az iskolaszünetekben és nyaranta előfordul, hogy heteket, hónapokat töltünk ott.

30 évvel ezelőtt ott vágtam bele a Kék Madár Fesztivál megrendezésébe, és amíg élek, élünk, csinálni fogom. Azt már nem lehet abbahagyni. 

794px-Gyorgy_Lakatos-163246.jpg

Lakatos György (Fotó/Forrás: Lakatos György, Wikipedia)

Kalocsán dőlt el az is, hogy zenész pályára lépsz, és a fagott lesz a hangszered.

Igen, bár elég kalandos volt, ahogy az életemben sok minden. Matematika-fizika tagozatos voltam és csillagásznak készültem, vagy őslénykutatónak. Hatévesen kezdtem el zongorázni, aztán furulyázni, gitározni tanultam, és amikor a Zeneiskolánkban nem volt basszus fúvós hangszeres, rábeszélték a szüleimet, leginkább édesapámat, hogy fagottozzon a gyerek. Nem vettem túl komolyan, valamennyire meg tudtam szólaltatni, de sose ment igazából jól. Zongorázni imádtam, csak gyakorolni nem szeretettem, aztán egy rosszul sikerült koncerten leégtem a fagottal. Utána döntöttem el, hogy több energiát fektetek bele. Mindenki le akart beszélni róla, de végül is ifjabb Hara Lászlónak köszönhetően belevágtam.

Elég nagy és nehéz hangszer a fagott, kell hozzá valamilyen sajátos kondi, vagy légzéstechnika?

Ahogy minden fúvóshangszernek, a tubától a fuvoláig, a pikolótól az oboáig ennek is megvan a maga nehézsége. Rengeteg múlik a légzéstechnikán, hogy ne fuldoklás legyen belőle, de szerintem nem kell hozzá különlegesen erős fizikum, csak jó technika. Az tény, hogy a napi több órás gyakorlás egy ilyen hangszeren nem könnyű a vállnak, a nyaknak, a gerincnek.

De hát melyik hangszer egészséges?

Az, hogy alapvetően zongorázni tanultál segít fagottosként a zenei pályán?

Megmondom őszintén én előírnám - mint ahogy elő is van írva, csak nem veszik komolyan -, hogy kiskorban minden zenét tanuló gyerek tanuljon zongorázni, még akkor is, ha alig van rá idő.

Rengeteget köszönhetek annak, hogy ha nem is jól, de talán elfogadhatóan zongorázom.

Kísérni tudok növendékeket, leolvasom a partitúrát, nagy adomány, ahogy látom magam előtt a zongorakivonatot és el tudom játszani a szólamokat, vagy egy harmóniát, harmóniák kapcsolatait. Tehát nem csak horizontálisan, hanem vertikálisan is át tudom fogni a hangokat - meg egyáltalán varázslatos dolog a zenetörténettel foglalkozni. Különböző műsoraimban én is sokszor magyarázom, fejtegetem a zenét, rengeteget segít, ha az ember tud zongorázni.

lakatos2-163247.jpg

Batta András és Lakatos György a Partitúra forgatásán (Fotó/Forrás: Gál Bereniké)

Lehet, hogy a kortárs zene iránti érdeklődésedhez is köze van? Hiszen nagyon erősen kapcsolódsz a kortárs zeneszerzőkhöz.

Szerencsém van, mert rengeteg darabot írtak nekem, nem tudom pontosan mennyit, de 40-50 körül lehet a számuk. Ha beleszámítom még a Trio Lignumnak írt darabokat és a Corridor Fagott Quartettnek készült műveket, akkor még többről van szó. Mindig nyitott voltam az új dolgokra, érdekeltek a kortárs zeneszerzők munkái, és tény, hogy

óriási hatással volt rám, amikor 1979-ben még diákként Földes Imre elvitt a Varsói Őszre, ahol Pendereckit, Richtert, Holligert, Kagelt, Lutosławskit hallgathattam.

Először 1983-ban tanultam meg egy Stockhausent egy müncheni versenyre, és azután valahogy bekerültem a fiatal kortárs magyar zeneszerzők akkori körébe. Igaz, már azelőtt is szívesen játszottam kortárs zenét Petrovicstól Sugárig, Madarásztól Hollósig, Szigetitől Faragóig és még sorolhatnám. Sokat foglalkoztam Eötvös Péter, Kurtág György, Ligeti György darabjaival, sőt még elektronikus zenével is. Ki játssza őket, ha nem mi? Valakinek el kell játszania ahhoz, hogy fennmaradjon. Amit nekem írtak, vagy amit magyar zeneszerzők fagottra írtak, annak 90, 95 százalékát eljátszottam.

Egyrészt kötelességemnek tartom, másrészt szívügyemnek, harmadrészt szeretem a kihívásokat.

Legutóbb Kovács Zoltán II. fagottversenyét adtuk elő a Miskolci Szimfonikus Zenekarral, ami egy rendkívül nehéz darab, de nagyon szeretek foglalkozni vele.  

lakatosgyorgy-163306.jpg

Lakatos György (Fotó/Forrás: Lakatos György)

Mi érdekel jobban, a fagott, mint szólóhangszer, vagy inkább a kamarazenélés?

Amióta koncertezni kezdtem, mindig is az izgatott, hogy bebizonyítsam, a fagott igenis szólóhangszer. Azon is lehet olyan darabokat és úgy játszani, hogy azt szólóhangszerként elfogadják. Rengeteg színe van a zenekarban is, a líraitól, a buffon játékig, a ritmikus játéktól az ugrálósig, a mély szólamoktól az egészen magasokig. De szólóban talán még több lehetősége van a hangszernek. Hozzá kell tennem, hogy rendkívül élvezem, ha nem csak szólózom, de partnerekkel is játszhatok együtt, például Várjon Dénesék, vagy Kelemen Barnabásék fesztiváljain.

Remek partnerekkel, világklasszisokkal játszhattam, köztük Kocsis Zoltánnal is sokszor, de a névsor majdnem végtelen. 26 évig voltam az Operaház Zenekarában, és

mindig az éltetett leginkább, hogy minél több fajta zenét játszhassak.

Imádtam az Operában játszani, szimfonikus zenekarral, kamarázni, kortárs zenét játszani, szólózni. Egyik építi a másikat.

Több ismeretterjesztő műsorod van, a Társaskörben, a BMC-ben, hogyan fogadják a fagottot?

Akárhova megyek, szeretettel fogadják ezt a hangszert. Nem nyomulok vele természetesen, mert mindegyik hangszer a maga nemében csodálatos, de azért szokták ismerni. Az ember csak játszik és játszik, a hegedűvel ugyan sosem fog vetekedni, de nem is kell.

Most van egy sorozatom a BMC-ben, ahol rengeteg Vivaldit játszom, Árvaházi koncertek címmel. Az a tervem, hogy hat-hét év alatt Vivaldi összes, pontosan 39 fagottversenyét eljátszom. Vivaldi is hat a kortárs zenei játékomra és viszont. Változik a hangképzés, a hangok kezelése, a technika, egyiket használni tudom a másikban, tanulok belőle. A következő egy-két hónap kottáit mindig magamnál tartom és hála Istennek mindig dugig van a fagott kottatartója. Az nagyon jót tesz az embernek, hogy ennyifélét játszik, mert mindig tanulni kell valamit. Ez rendkívüli módon frissen tart.  

 

Fejléckép: Lakatos György a Partitúra forgatásán (Fotó: Gál Bereniké)

Az ezeréves Kalocsán és környékén kalandozik a Partitúra

Kapcsolódó

Az ezeréves Kalocsán és környékén kalandozik a Partitúra

A Partitúra kulturális időutazása ezúttal az ezeréves érseki városban, Kalocsán és környékén folytatódik. Miklósa Erika és Batta András országjáró műsora november 2-án 13.30-kor látható a Duna Televízióban.

Így készült a Partitúra kalocsai adása

Így készült a Partitúra kalocsai adása

Werkvideó-sorozatunkban a Partitúra kulisszái mögé pillantunk be. Ezúttal az ezeréves érseki városba, Kalocsára és környékére kísértük el Miklósa Erika és Batta András műsorát. Videó!

Partitúra

Partitúra – kulturális felfedezőút Magyarországon, nyitott szívvel, együtt. Ez a mottója a Virtuózok zsűrijéből is jól ismert páros, Miklósa Erika operaénekesnő és Batta András zenetörténész műsorának.

A Partitúra alkotói Novák Péter rendezésében közösségi élmények, közös értékek, kiemelkedő emberek után kutatnak. Olyan országos túrára csábítják a nézőket, ahol a muzsika és más művészeti ágak, a hagyományok és az új teremtések, a mesterek és a fiatal tehetségek turistajelzését követhetik nyomon.

Az új széria adásai megnézhetők ide kattintva >>> 

A műsorral kapcsolatos kommunikáció az NKA támogatásával valósulhatott meg.

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

SZFE: Gothár Péter ügyét ürügyként használják fel az egyetem lejáratására

Közleményben tiltakoznak a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai az egyetem lejáratása, ellehetetlenítése, a színházvezetői kinevezések befolyásolása és a független színházi szféra sarokba szorítása ellen.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Áthallások – az Egri & Pertis Zongoraduó új koncertsorozata a BMC-ben

Milyen maszkban pantomimozott volna Debussy? Mi köze volt Faurénak a bergamaszkokhoz? Sétált-e Händel London komédiás negyedében, és mit talált Sztravinszkij Petruska szobájában?
Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.